KIRKKONUMMI
Kantvikin ja Heikkilän kouluissa on parhaillaan opettajavaihdossa kaksi namibialaista opettajaa, Noleen (Anmire) Dax-Gawasas ja Justine Denk Helsingin seudun Rotaryklubien yhteisesti järjestämän kolmivuotisen Global Grant –projektin merkeissä. Mukaan pääsee yhteensä 12 opettajaa, kuusi kummastakin maasta ja vaihtoon lähdetään aina pareittain. Suomesta yhteistyökumppaniksi valikoituivat Kirkkonummen alakoulut ja Namibiassa 1600 oppilaan Martti Ahtisaari-koulu. Koulun rehtori Romanus Garoeb on täysillä mukana tässä kehitysprojektissa. ”Arvostamme suuresti Rotaryn panosta koulumme ja Katuturan alueen koulujen toiminnan kehittämisessä. Suurkiitos Teille kaikille”, Garoeb lähetti viestiä Suomeen opettajien mukana.
Projektin aloittivat Pirjo Seppälä Heikkilän koulusta ja Nina Neuman Kantvikin koulusta viettämällä viime kesänä Namibiassa seitsemän viikkoa eli lähes koko kesälomansa. Justine ja Noleen tulivat Suomeen puolestaan 13.4. ja seuraavat opetusta pääosin Heikkilän ja Kantvikin kouluissa vuoroviikoin. Tavoitteena on kiertää jokaisen opettajan tunneilla ja tutustua myös kaikkien oppiaineiden opetustapoihin. Vierailuja on tehty myös Kirkkoharjun kouluun ja Papinmäen erityiskouluun.
Ensimmäinen viikko Kantvikissa oli ollut vieraileville opettajille suorastaan tajunnan räjäyttävää. Ihmetystä oli herättänyt mm. teknologian korkea taso, pienet ryhmäkoot ja hyvät opetusvälineet sekä kouluja kiertävä kirjastoauto Ella. Uutta heille on ollut myös opetustuntien vapaa ilmapiiri, ja se, että yksi asia viedään aina rauhassa loppuun ennen kuin uutta aletaan opettaa.
– Ymmärrän nyt, että meillä lapsille tungetaan päähän liian monta asiaa kerralla. Jatkossa pyrin olemaan kiirehtimättä ja myös antamaan taukoja opetukseen, eloisa Justine hymyilee ja lisää oppineensa joka päivä jotakin uutta ja kirjaavansa kaiken ylös, jottei vain unohtaisi mitään täällä koetuista asioista.
Namibiassa valtion kouluissa oppilaita on luokkaa kohden noin 40 eikä heillä ole edes oppikirjoja, vaan käytössä ovat vihkot ja opetusmonisteet.
– Namibia on ollut itsenäisenä valtiona vasta 29 vuotta, kun Suomi on 101-vuotias. Olemme paljon jäljessä, mutta täällä olemme omin silmin nähneet, miten kehittynyt maa toimii ja miltä se näyttää. Sitä viestiä viemme Namibiaan, työhönsä selvästi sydämellään sitoutuneet nuoret opettajat tähdentävät. He ovat kokeneet suomalaiset opetusmetodit kaikkinensa hyvänä ja kiitosta saavat myös oppilaiden hyvät käytöstavat ja vuorovaikutustaidot.
Sekin on herättänyt hämmästystä, miten Suomessa arvostetaan luovuutta mm. käsitöissä ja kuvaamataidossa eikä yksittäisille töille anneta numeerista arvosanaa.
– Tämän käytännön haluamme viedä Namibiaan, Justine sanoo lisäten, että heillä tärkeitä ovat kielet ja matematiikka, muulle ei anneta niin suurta arvoa.
Namibiassa kädentaitoaineiden opetuksessa ongelmana ovat isot ryhmäkoot, materiaalin puute ja tiukat vaatimukset arvosanoista. Pirjo ja Nina saivat tästä tuntumaa vaihdossa ollessaan. Kaulakorun tekemistä varten lapset toivat itse materiaalit. Vain joillakin oli varaa helmiin, toiset pujottelivat lankaan makaronia tai pyörittivät helmet paperista. Opettajien piti antaa kullekin 42 oppilaalle siitä kolme arvosanaa: luovuudesta, kauneudesta ja materiaaleista. Opettajalla meni koko seuraava oppitunti, ennen kuin kaikki 126 arvosanaa oli annettu!
Kiitosta vierailta tulee myös siitä, miten suuri painoarvo Suomessa on erityisopetuksella ja miten hyvin se on integroitu muuhun opetukseen. Esimerkiksi Heikkilässä erityisopettaja toimii yhteistyössä luokanopettajan kanssa välillä samanaikaisesti tukena luokassa ja välillä pienryhmäopettajana ottamalla ryhmän erikseen, tilanteesta riippuen.
– Meillä ei ole sellaiseen mitään koulutusta – eikä yhtään erityisopettajaa. Askel askeleelta voimme kuitenkin nyt kulkea tähän suuntaan, Noleen tuumaa harmitellen sitäkin, että edes tukiopetusta ei voi antaa oppituntien jälkeen, koska siihen ei ole tiloja eikä resursseja. Sen sijaan kerhoja on. Justine vetää Window of Hope – eli Toivon ikkuna –kerhoa, jossa opitaan lähimmäisenrakkautta ja sosiaalisia taitoja. Koulussa toimii myös Raamattu- ja shakkikerho sekä kuoro.
Suomessa he ovat ihailleet muutoinkin toimivaa yhteistyötä opettajien kesken. Namibiassa jokainen opettaja joutuu vastaamaan luokkansa kaikista oppiaineista eikä erikoistumista tunneta. Noleen on esimerkiksi innostunut matematiikasta ja Justine kielistä, mutta he eivät voi opettaa niitä muille luokille eivätkä pitää myöskään yhteistunteja, koska 82 oppilasta on siihen liian iso määrä.
Namibian pääkaupungin Windhoekin lähistöllä, Katuturan alueella sijaitseva Martti Ahtisaari -koulu sai nimensä v. 1997 silloisen presidenttimme 60 v-lahjaksi kunnianosoituksena siitä, että hän luotsasi Namibiaa itsenäisyyteen vuosina 1978-1990.
Huolimatta alueen köyhyydestä, tätä koulua arvostetaan yhtenä maan parhaista kansainvälisten suhteiden ja opetuksen laadun ja hyvän kurin takia.
Koulussa on käytössä 27 luokkatilaa, jotka sijaitsevat seitsemässä eri rakennuksessa. Keskelle jää suojaisa piha-alue. Oppilaita 0-7-luokilla on yhteensä lähes 1600, ja opettajia noin 50.
Koska oppilaita on tuplasti enemmän kuin mitä tiloihin mahtuu, käytössä on vuoroluku. Aamuryhmä työskentelee klo 7.30-12.00 ja iltapäiväryhmä klo 12.30 -17.00. Juhlasalia ei vielä ole, joten työviikko aloitetaan maanantaisin katoksen alla ulkosalla yhteisellä päivänavauksella. Joka-aamuinen opettajankokous aloitetaan rukouksella ja myös luokissa rukoillaan päivittäin. Usko on siten läsnä koulun arjessa, mikä Suomessa on lähestulkoon kadonnut.
Parhaillaan työn alla on juhla-/voimistelusalin sekä neljän lisäluokan rakentaminen.
– Kun ne valmistuvat puuttuu enää neljä luokkatilaa, että pääsisimme vuoroluvusta, opettajat kertoivat. Vuoroluku on raskasta kaikille, sanoin isot ryhmäkoot. Niiden takia tunneilla on pakko pitää tiukkaa kuria. Justine myöntää olevansa hyvin tiukka opettaja, jotta kaikki saavat opiskelurauhan, mutta vastapainoksi hän halaa jokaisen oppilaan koulupäivän päättyessä.
– Näin he saavat joka vuosi valtavasti halauksia ja kokemuksen, että heistä välitetään. Namibiassa on aika yleistä, että lapset asuvat sukulaisten luona ja jäävät siten vaille rakkautta. Halaus on heille tärkeää ja he saattavat tulla halattavaksi vielä vuosi toisensa perään, vaikka eivät ole enää luokallani, Justine naurahtaa ja lisää, että huolimatta vaikeista oloista ja köyhyydestä, lapset ovat yleensä luonteeltaan hyvin iloisia ja luottavaisia.
Noleenilla oli unelmana nähdä lunta Suomessa. Sitä löytyi täältä tullessa vielä joistakin varjoisista paikoista, ja Noleen sai tuntumaa sormenpäihinsä. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna vieraat lennätettiin Lappiin tutustumaan Rovaniemen opettajankoulutuslaitokseen. He kävivät myös Ranuan eläinpuistossa ja näkivät Ounasjoen jääpeitteineen ja tietenkin Napapiirin ja joulupukin. Lunta oli siellä vielä paljon, jopa kinoksina.
Namibialaiset riemuitsivat ”taivasihmeestä”, kun Heikkilän Humbaloitten jälkeen 4.5. alkoi yhtäkkiä lumisade, kuin heitä varten.
Seurakuntaelämä on molemmille tärkeää kotimaassa ja niinpä he halusivat vierailla pääsiäisen kirkkotilaisuuksissa ja nähdä Helsingissä Via Cruciksen. Tutustumiskohteita ovat olleet myös mm. Ateneum ja Oodi-kirjasto. Illalla julkisilla kulkuneuvoilla liikkuminen ja kävely bussipysäkiltä pimeällä majapaikkaan on ollut heille jännittävä kokemus.
– Meille vakuutettiin, että täällä on turvallista liikkua, mutta kyllä meitä alussa huolestutti liikkua jo sekin löydämmekö perille asuntoomme, Noleen kertoo.
Vieraat ovat saaneet kokemuksia myös suomalaisesta saunakulttuurista ja kesämökkeilystä Järvi-Suomessa, nekin ”amazing” – juttuja.
Pasilan Rotaryklubin ideoiman ja rahoittaman opettajavaihdon kokonaisbudjetti on 83 000 €. Sitä ovat tukemassa 20 suomalaista rotaryklubia; kaikki Helsingin ja useat lähiseudun klubit, myös Kirkkonummi, Rotarysäätiö, Suomi-Namibia seura, Namibian Suomen suurlähetystö sekä paikallinen Windhoekin Rotaryklubi. Hankkeen tavoitteita on lisätä kansainvälistä yhteisymmärrystä, vahvistaa oman kulttuurin arvostamista ja sisällyttämistä opetukseen mm. taideaineiden osalta, tukea erityisesti tyttöjen koulunkäyntimotivaatiota ja asemaa ja juurruttaa uusia toimintamalleja myös lähikouluihin opettajien työkokousten avulla.
Teksti ja kuvat:
LIISA KOSONEN,
Kuvat Namibiasta: PIRJO SEPPÄLÄ
NINA NEUMAN
VIIME kesänä otetut kuvat Namibiasta nostivat muistoja mieleen; Noleen, Justine, Pirjo ja Nina.
Satu Holmlund
TEAM Finland ylsi hopealle koulujen jalkapalloturnauksessa.
Satu Holmlund
TIEDOTE kovaäänisen kautta – täkäläisten koululaisten kuunteluasento.
Satu Holmlund
LEIKKIVARJOSTA tykättiin Namibiassakin!
Satu Holmlund
VIERAAT kuvasivat riemuissaan ”taivasihmettä”, kun Kirkkonummella satoi lunta vielä 4.5., kuin heitä varten.
Satu Holmlund
Rotareita, Martti Ahtisaari -koulun henkilökuntaa ja Nina ja Pirjo Martti -paidoissa Namibiassa kesällä 2018.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kantvikin ja Heikkilän kouluissa on parhaillaan opettajavaihdossa kaksi namibialaista opettajaa, Noleen (Anmire) Dax-Gawasas ja Justine Denk Helsingin seudun Rotaryklubien yhteisesti järjestämän kolmivuotisen Global Grant –projektin merkeissä. Mukaan pääsee yhteensä 12 opettajaa, kuusi kummastakin maasta ja vaihtoon lähdetään aina pareittain. Suomesta yhteistyökumppaniksi valikoituivat Kirkkonummen alakoulut ja Namibiassa 1600 oppilaan Martti Ahtisaari-koulu. Koulun rehtori Romanus Garoeb on täysillä mukana tässä kehitysprojektissa. ”Arvostamme suuresti Rotaryn panosta koulumme ja Katuturan alueen koulujen toiminnan kehittämisessä. Suurkiitos Teille kaikille”, Garoeb lähetti viestiä Suomeen opettajien mukana.
Projektin aloittivat Pirjo Seppälä Heikkilän koulusta ja Nina Neuman Kantvikin koulusta viettämällä viime kesänä Namibiassa seitsemän viikkoa eli lähes koko kesälomansa. Justine ja Noleen tulivat Suomeen puolestaan 13.4. ja seuraavat opetusta pääosin Heikkilän ja Kantvikin kouluissa vuoroviikoin. Tavoitteena on kiertää jokaisen opettajan tunneilla ja tutustua myös kaikkien oppiaineiden opetustapoihin. Vierailuja on tehty myös Kirkkoharjun kouluun ja Papinmäen erityiskouluun.
Ensimmäinen viikko Kantvikissa oli ollut vieraileville opettajille suorastaan tajunnan räjäyttävää. Ihmetystä oli herättänyt mm. teknologian korkea taso, pienet ryhmäkoot ja hyvät opetusvälineet sekä kouluja kiertävä kirjastoauto Ella. Uutta heille on ollut myös opetustuntien vapaa ilmapiiri, ja se, että yksi asia viedään aina rauhassa loppuun ennen kuin uutta aletaan opettaa.
– Ymmärrän nyt, että meillä lapsille tungetaan päähän liian monta asiaa kerralla. Jatkossa pyrin olemaan kiirehtimättä ja myös antamaan taukoja opetukseen, eloisa Justine hymyilee ja lisää oppineensa joka päivä jotakin uutta ja kirjaavansa kaiken ylös, jottei vain unohtaisi mitään täällä koetuista asioista.
Namibiassa valtion kouluissa oppilaita on luokkaa kohden noin 40 eikä heillä ole edes oppikirjoja, vaan käytössä ovat vihkot ja opetusmonisteet.
– Namibia on ollut itsenäisenä valtiona vasta 29 vuotta, kun Suomi on 101-vuotias. Olemme paljon jäljessä, mutta täällä olemme omin silmin nähneet, miten kehittynyt maa toimii ja miltä se näyttää. Sitä viestiä viemme Namibiaan, työhönsä selvästi sydämellään sitoutuneet nuoret opettajat tähdentävät. He ovat kokeneet suomalaiset opetusmetodit kaikkinensa hyvänä ja kiitosta saavat myös oppilaiden hyvät käytöstavat ja vuorovaikutustaidot.
Sekin on herättänyt hämmästystä, miten Suomessa arvostetaan luovuutta mm. käsitöissä ja kuvaamataidossa eikä yksittäisille töille anneta numeerista arvosanaa.
– Tämän käytännön haluamme viedä Namibiaan, Justine sanoo lisäten, että heillä tärkeitä ovat kielet ja matematiikka, muulle ei anneta niin suurta arvoa.
Namibiassa kädentaitoaineiden opetuksessa ongelmana ovat isot ryhmäkoot, materiaalin puute ja tiukat vaatimukset arvosanoista. Pirjo ja Nina saivat tästä tuntumaa vaihdossa ollessaan. Kaulakorun tekemistä varten lapset toivat itse materiaalit. Vain joillakin oli varaa helmiin, toiset pujottelivat lankaan makaronia tai pyörittivät helmet paperista. Opettajien piti antaa kullekin 42 oppilaalle siitä kolme arvosanaa: luovuudesta, kauneudesta ja materiaaleista. Opettajalla meni koko seuraava oppitunti, ennen kuin kaikki 126 arvosanaa oli annettu!
Kiitosta vierailta tulee myös siitä, miten suuri painoarvo Suomessa on erityisopetuksella ja miten hyvin se on integroitu muuhun opetukseen. Esimerkiksi Heikkilässä erityisopettaja toimii yhteistyössä luokanopettajan kanssa välillä samanaikaisesti tukena luokassa ja välillä pienryhmäopettajana ottamalla ryhmän erikseen, tilanteesta riippuen.
– Meillä ei ole sellaiseen mitään koulutusta – eikä yhtään erityisopettajaa. Askel askeleelta voimme kuitenkin nyt kulkea tähän suuntaan, Noleen tuumaa harmitellen sitäkin, että edes tukiopetusta ei voi antaa oppituntien jälkeen, koska siihen ei ole tiloja eikä resursseja. Sen sijaan kerhoja on. Justine vetää Window of Hope – eli Toivon ikkuna –kerhoa, jossa opitaan lähimmäisenrakkautta ja sosiaalisia taitoja. Koulussa toimii myös Raamattu- ja shakkikerho sekä kuoro.
Suomessa he ovat ihailleet muutoinkin toimivaa yhteistyötä opettajien kesken. Namibiassa jokainen opettaja joutuu vastaamaan luokkansa kaikista oppiaineista eikä erikoistumista tunneta. Noleen on esimerkiksi innostunut matematiikasta ja Justine kielistä, mutta he eivät voi opettaa niitä muille luokille eivätkä pitää myöskään yhteistunteja, koska 82 oppilasta on siihen liian iso määrä.
Namibian pääkaupungin Windhoekin lähistöllä, Katuturan alueella sijaitseva Martti Ahtisaari -koulu sai nimensä v. 1997 silloisen presidenttimme 60 v-lahjaksi kunnianosoituksena siitä, että hän luotsasi Namibiaa itsenäisyyteen vuosina 1978-1990.
Huolimatta alueen köyhyydestä, tätä koulua arvostetaan yhtenä maan parhaista kansainvälisten suhteiden ja opetuksen laadun ja hyvän kurin takia.
Koulussa on käytössä 27 luokkatilaa, jotka sijaitsevat seitsemässä eri rakennuksessa. Keskelle jää suojaisa piha-alue. Oppilaita 0-7-luokilla on yhteensä lähes 1600, ja opettajia noin 50.
Koska oppilaita on tuplasti enemmän kuin mitä tiloihin mahtuu, käytössä on vuoroluku. Aamuryhmä työskentelee klo 7.30-12.00 ja iltapäiväryhmä klo 12.30 -17.00. Juhlasalia ei vielä ole, joten työviikko aloitetaan maanantaisin katoksen alla ulkosalla yhteisellä päivänavauksella. Joka-aamuinen opettajankokous aloitetaan rukouksella ja myös luokissa rukoillaan päivittäin. Usko on siten läsnä koulun arjessa, mikä Suomessa on lähestulkoon kadonnut.
Parhaillaan työn alla on juhla-/voimistelusalin sekä neljän lisäluokan rakentaminen.
– Kun ne valmistuvat puuttuu enää neljä luokkatilaa, että pääsisimme vuoroluvusta, opettajat kertoivat. Vuoroluku on raskasta kaikille, sanoin isot ryhmäkoot. Niiden takia tunneilla on pakko pitää tiukkaa kuria. Justine myöntää olevansa hyvin tiukka opettaja, jotta kaikki saavat opiskelurauhan, mutta vastapainoksi hän halaa jokaisen oppilaan koulupäivän päättyessä.
– Näin he saavat joka vuosi valtavasti halauksia ja kokemuksen, että heistä välitetään. Namibiassa on aika yleistä, että lapset asuvat sukulaisten luona ja jäävät siten vaille rakkautta. Halaus on heille tärkeää ja he saattavat tulla halattavaksi vielä vuosi toisensa perään, vaikka eivät ole enää luokallani, Justine naurahtaa ja lisää, että huolimatta vaikeista oloista ja köyhyydestä, lapset ovat yleensä luonteeltaan hyvin iloisia ja luottavaisia.
Noleenilla oli unelmana nähdä lunta Suomessa. Sitä löytyi täältä tullessa vielä joistakin varjoisista paikoista, ja Noleen sai tuntumaa sormenpäihinsä. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna vieraat lennätettiin Lappiin tutustumaan Rovaniemen opettajankoulutuslaitokseen. He kävivät myös Ranuan eläinpuistossa ja näkivät Ounasjoen jääpeitteineen ja tietenkin Napapiirin ja joulupukin. Lunta oli siellä vielä paljon, jopa kinoksina.
Namibialaiset riemuitsivat ”taivasihmeestä”, kun Heikkilän Humbaloitten jälkeen 4.5. alkoi yhtäkkiä lumisade, kuin heitä varten.
Seurakuntaelämä on molemmille tärkeää kotimaassa ja niinpä he halusivat vierailla pääsiäisen kirkkotilaisuuksissa ja nähdä Helsingissä Via Cruciksen. Tutustumiskohteita ovat olleet myös mm. Ateneum ja Oodi-kirjasto. Illalla julkisilla kulkuneuvoilla liikkuminen ja kävely bussipysäkiltä pimeällä majapaikkaan on ollut heille jännittävä kokemus.
– Meille vakuutettiin, että täällä on turvallista liikkua, mutta kyllä meitä alussa huolestutti liikkua jo sekin löydämmekö perille asuntoomme, Noleen kertoo.
Vieraat ovat saaneet kokemuksia myös suomalaisesta saunakulttuurista ja kesämökkeilystä Järvi-Suomessa, nekin ”amazing” – juttuja.
Pasilan Rotaryklubin ideoiman ja rahoittaman opettajavaihdon kokonaisbudjetti on 83 000 €. Sitä ovat tukemassa 20 suomalaista rotaryklubia; kaikki Helsingin ja useat lähiseudun klubit, myös Kirkkonummi, Rotarysäätiö, Suomi-Namibia seura, Namibian Suomen suurlähetystö sekä paikallinen Windhoekin Rotaryklubi. Hankkeen tavoitteita on lisätä kansainvälistä yhteisymmärrystä, vahvistaa oman kulttuurin arvostamista ja sisällyttämistä opetukseen mm. taideaineiden osalta, tukea erityisesti tyttöjen koulunkäyntimotivaatiota ja asemaa ja juurruttaa uusia toimintamalleja myös lähikouluihin opettajien työkokousten avulla.
Teksti ja kuvat:
LIISA KOSONEN,
Kuvat Namibiasta: PIRJO SEPPÄLÄ
NINA NEUMAN
VIIME kesänä otetut kuvat Namibiasta nostivat muistoja mieleen; Noleen, Justine, Pirjo ja Nina.
Satu Holmlund
TEAM Finland ylsi hopealle koulujen jalkapalloturnauksessa.
Satu Holmlund
TIEDOTE kovaäänisen kautta – täkäläisten koululaisten kuunteluasento.
Satu Holmlund
LEIKKIVARJOSTA tykättiin Namibiassakin!
Satu Holmlund
VIERAAT kuvasivat riemuissaan ”taivasihmettä”, kun Kirkkonummella satoi lunta vielä 4.5., kuin heitä varten.
Satu Holmlund
Rotareita, Martti Ahtisaari -koulun henkilökuntaa ja Nina ja Pirjo Martti -paidoissa Namibiassa kesällä 2018.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi