INKOO
INKOO
Helsingin Konservatorion edessä Ruoholahdessa soi Suvivirsi. Konservatorion ammattilinjoilta valmistuneet olivat juuri saaneet todistuksensa pienimuotoisessa tilaisuudessa. Valmistuneet iloitsivat perinteisellä koulunpäätösvirrellä. Todistuksensa sai myös viisi pianonvirittäjäksi valmistunutta opiskelijaa, heidän joukossaan inkoolainen Sinikka Kontio.
– Tämä on erityinen päivä, kahden vuoden intensiiviset pianonvirityksen opinnot ovat ohi. Nyt alkaa varsinainen oppiminen, sanoo Sinikka.
– Haluan toimia pianonvirittäjänä oman alueeni, Länsi-Uudenmaan hyväksi ja innostaa pianonomistajia huolehtimaan soittimistaan. Koska soitin on tehty oikeista materiaaleista, se vaatii virittämistä, säätöä ja huoltoa soittokunnossa pysyäkseen. Olen tavannut satavuotiaita huippukuntoisia soittimia, mikä antaa uskoa työhön. ’Inkoon pianot pidetään kunnossa’, olkoon mottoni. Olisi hienoa virittää pianoja myös työpaikassani Taideyliopistossa.
Sinikka valmistui toiseen ammattiinsa. Ensimmäinen tutkinto tuli Sibelius-Akatemiasta vuonna 1990, ja pian hän aloitti siellä työt kansanmusiikin lehtorina. Musiikin tohtorin hattu laitettiin päähän keväällä 2001.
– Se oli sattumien summa. Sain monimutkaisen tapahtumasarjan päätteeksi tietää, että pianonviritystä voi opiskella myös vanhemmalla iällä. Olin jäänyt leskeksi ja raskas elämäntilanteeni vaati taukoa lehtorin työstä. Kävin pääsykokeissa ja sain tiedon sisäänpääsystä juuri kun tulevan vuoden töitä suunniteltiin. Siihen jäi suunnittelu ja hyppäsin kohti uskomattoman hienoa opiskeluaikaa. Motivaatio oli korkealla. Opinnot sujuivatkin yllättävän tehokkaasti, vaikka perheen ainoana huoltajana arjessa oli muutakin askarreltavaa. Tekemällä muistiinpanoja ja valokuvaamalla varmistin, että pystyn milloin tahansa palauttamaan muistiin opetetut asiat. Nuorena opiskellessa luonnollisesti oppiminen oli helpompaa ja pystyi täysin keskittymään opiskeluun.
Helsingin Konservatorio on ainoa paikka Suomessa, jossa voi opiskella pianonviritystä. Joka toinen vuosi sisään otetaan 10 opiskelijaa. Linjaa vetää lehtori Jarkko Peltola. Opinnot sisältävät pianonviritystä ja -huoltoa sekä viritysteoriaa, pianon historiaa ja pianoakustiikkaa. Sinikka on tutkijana kiinnostunut asioista ja ilmiöistä, joten ei ollut ihme, että pianon historian kurssi herätti janon tietää enemmän.
– Selvitin, millaista pianonrakennusta Suomessa on ollut. Fabian Dahlströmin tutkimusten mukaan pianonrakentajia on 1800-luvulla ollut erityisesti Suomen rannikkopitäjissä todella paljon. Oppi käytiin saamassa Pietarissa tai Tukholmassa.
Löytyipä jopa inkoolaissyntyinen pianonrakentaja Johan Kjellström, jonka vaiheista Sinikka haluaa ottaa tarkemmin selvää. Turun Sibelius-museossa on kokoelma historiallisia kosketinsoittimia, joukossa useita Suomessa rakennettuja, lähinnä taffelipianoja ajan tyyliin.
Sinikka hakeutui myös kolmen viikon harjoitteluun Saksaan. Münchenin läheltä löytyi tutkimuslaitos ja pianonrakennusverstas nimeltä Greifenberger Institut für Musikinstrumentenkunde. Siellä rakennetaan kopioita 1700–1800-luvun pianoista ja muista klaveerisoittimista kuten cembaloista ja klavikordeista. Alkuperäisten soittimien rakennusmateriaalit ja -menetelmät tutkitaan tarkasti, jotta pystytään rakentamaan uusia samanlaisia soittimia. Jättämällä 200-vuotias soitin korjaamatta se säilyttää edelleen tutkimusarvonsa.
– Minusta tämä on hieno periaate. Sain soittaa siellä myös aitoja historiallisia pianoja, joten pianon historia aukesi minulle ihan sormin kosketellen, kertoo Sinikka.
– Pitihän tämä ilo viedä loppuun saakka, ja hankin pianonvirittäjän kolmoistutkintolakin ammattikokardilla, sanoi Sinikka.
– Oli kuin olisi viettänyt omat YO-juhlansa uudestaan. Kun pääsin ylioppilaaksi Ylivieskan lukiosta, lakkiaiset olivat toukokuun viimeisenä päivänä. Se oli tiistai, ja juhlat olivat pienet. Illalla hyppäsin junaan kohti pääsykokeita. Opiskelin ensin pianonsoittoa. Sitten toinen soittimeni kantele vei minut Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolle.
Tytär Liisi on soittanut viulua Espoon musiikkiopistossa useita vuosia ja ensimmäisen lukiovuoden hän kävikin Sibelius-lukion musiikkilinjalla. Teatteri veti puoleensa, ja hän siirtyi ilmaisupainotteiseen Kallion lukioon Helsingissä. Siellä hän sai kipinän teatteriharrastukseen ja elokuvan tekemiseen. Hän haluaisi tulevaisuudessa toimia elokuvaohjaajana. Videoiden teko on tullut tutuksi jo kotona.
Kontion musiikkiperhe on tehnyt useita joulutervehdysvideoita ystäville. Lapset ovat olleet tiiviisti mukana niiden musiikin ja kuvan teossa. Liisi on viime vuosina osallistunut Kirkkonummella Masalan Nuorisoteatterin toimintaan ja harmittelee, ettei tänä keväänä pystytty jatkamaan harjoituksia.
– Siellä on monia hyviä, samanhenkisiä ystäviä, sanoo Liisi.
Valmistumispäivä oli Sinikan perheessä siis kaksinkertainen ilo. Perheen viidestä lapsesta keskimmäinen, Liisi Kontio, painoi valkolakin päähänsä kotikeittiössä lukionsa etäylioppilasjuhlien menoin. Liisi oli tietysti harmissaan, ettei perinteistä juhlaa ollut. Toisaalta tämä on sukupolvikokemus, jota ei tule koskaan unohtamaan.
Juhlat pidettiin pienellä vierasjoukolla, ja sää suosi.
KUVAT: EDEA KONTIO
Liisi Kontio painoi juuri ylioppilaslakin päähänsä Kallion lukion etälakkiaisjuhlan menoin. Äiti Sinikka Kontio iloitsee vieressä tyttären saavutuksesta ja laittoi päähänsä pianonvirittäjän keltapunaraitaisen lakin oman valmistumisensa johdosta.
Satu Holmlund
Pianonviritys on tarkkaa työtä.
Satu Holmlund
Sinikka Kontio, vastavalmistunut pianonvirittäjä.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Helsingin Konservatorion edessä Ruoholahdessa soi Suvivirsi. Konservatorion ammattilinjoilta valmistuneet olivat juuri saaneet todistuksensa pienimuotoisessa tilaisuudessa. Valmistuneet iloitsivat perinteisellä koulunpäätösvirrellä. Todistuksensa sai myös viisi pianonvirittäjäksi valmistunutta opiskelijaa, heidän joukossaan inkoolainen Sinikka Kontio.
– Tämä on erityinen päivä, kahden vuoden intensiiviset pianonvirityksen opinnot ovat ohi. Nyt alkaa varsinainen oppiminen, sanoo Sinikka.
– Haluan toimia pianonvirittäjänä oman alueeni, Länsi-Uudenmaan hyväksi ja innostaa pianonomistajia huolehtimaan soittimistaan. Koska soitin on tehty oikeista materiaaleista, se vaatii virittämistä, säätöä ja huoltoa soittokunnossa pysyäkseen. Olen tavannut satavuotiaita huippukuntoisia soittimia, mikä antaa uskoa työhön. ’Inkoon pianot pidetään kunnossa’, olkoon mottoni. Olisi hienoa virittää pianoja myös työpaikassani Taideyliopistossa.
Sinikka valmistui toiseen ammattiinsa. Ensimmäinen tutkinto tuli Sibelius-Akatemiasta vuonna 1990, ja pian hän aloitti siellä työt kansanmusiikin lehtorina. Musiikin tohtorin hattu laitettiin päähän keväällä 2001.
– Se oli sattumien summa. Sain monimutkaisen tapahtumasarjan päätteeksi tietää, että pianonviritystä voi opiskella myös vanhemmalla iällä. Olin jäänyt leskeksi ja raskas elämäntilanteeni vaati taukoa lehtorin työstä. Kävin pääsykokeissa ja sain tiedon sisäänpääsystä juuri kun tulevan vuoden töitä suunniteltiin. Siihen jäi suunnittelu ja hyppäsin kohti uskomattoman hienoa opiskeluaikaa. Motivaatio oli korkealla. Opinnot sujuivatkin yllättävän tehokkaasti, vaikka perheen ainoana huoltajana arjessa oli muutakin askarreltavaa. Tekemällä muistiinpanoja ja valokuvaamalla varmistin, että pystyn milloin tahansa palauttamaan muistiin opetetut asiat. Nuorena opiskellessa luonnollisesti oppiminen oli helpompaa ja pystyi täysin keskittymään opiskeluun.
Helsingin Konservatorio on ainoa paikka Suomessa, jossa voi opiskella pianonviritystä. Joka toinen vuosi sisään otetaan 10 opiskelijaa. Linjaa vetää lehtori Jarkko Peltola. Opinnot sisältävät pianonviritystä ja -huoltoa sekä viritysteoriaa, pianon historiaa ja pianoakustiikkaa. Sinikka on tutkijana kiinnostunut asioista ja ilmiöistä, joten ei ollut ihme, että pianon historian kurssi herätti janon tietää enemmän.
– Selvitin, millaista pianonrakennusta Suomessa on ollut. Fabian Dahlströmin tutkimusten mukaan pianonrakentajia on 1800-luvulla ollut erityisesti Suomen rannikkopitäjissä todella paljon. Oppi käytiin saamassa Pietarissa tai Tukholmassa.
Löytyipä jopa inkoolaissyntyinen pianonrakentaja Johan Kjellström, jonka vaiheista Sinikka haluaa ottaa tarkemmin selvää. Turun Sibelius-museossa on kokoelma historiallisia kosketinsoittimia, joukossa useita Suomessa rakennettuja, lähinnä taffelipianoja ajan tyyliin.
Sinikka hakeutui myös kolmen viikon harjoitteluun Saksaan. Münchenin läheltä löytyi tutkimuslaitos ja pianonrakennusverstas nimeltä Greifenberger Institut für Musikinstrumentenkunde. Siellä rakennetaan kopioita 1700–1800-luvun pianoista ja muista klaveerisoittimista kuten cembaloista ja klavikordeista. Alkuperäisten soittimien rakennusmateriaalit ja -menetelmät tutkitaan tarkasti, jotta pystytään rakentamaan uusia samanlaisia soittimia. Jättämällä 200-vuotias soitin korjaamatta se säilyttää edelleen tutkimusarvonsa.
– Minusta tämä on hieno periaate. Sain soittaa siellä myös aitoja historiallisia pianoja, joten pianon historia aukesi minulle ihan sormin kosketellen, kertoo Sinikka.
– Pitihän tämä ilo viedä loppuun saakka, ja hankin pianonvirittäjän kolmoistutkintolakin ammattikokardilla, sanoi Sinikka.
– Oli kuin olisi viettänyt omat YO-juhlansa uudestaan. Kun pääsin ylioppilaaksi Ylivieskan lukiosta, lakkiaiset olivat toukokuun viimeisenä päivänä. Se oli tiistai, ja juhlat olivat pienet. Illalla hyppäsin junaan kohti pääsykokeita. Opiskelin ensin pianonsoittoa. Sitten toinen soittimeni kantele vei minut Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolle.
Tytär Liisi on soittanut viulua Espoon musiikkiopistossa useita vuosia ja ensimmäisen lukiovuoden hän kävikin Sibelius-lukion musiikkilinjalla. Teatteri veti puoleensa, ja hän siirtyi ilmaisupainotteiseen Kallion lukioon Helsingissä. Siellä hän sai kipinän teatteriharrastukseen ja elokuvan tekemiseen. Hän haluaisi tulevaisuudessa toimia elokuvaohjaajana. Videoiden teko on tullut tutuksi jo kotona.
Kontion musiikkiperhe on tehnyt useita joulutervehdysvideoita ystäville. Lapset ovat olleet tiiviisti mukana niiden musiikin ja kuvan teossa. Liisi on viime vuosina osallistunut Kirkkonummella Masalan Nuorisoteatterin toimintaan ja harmittelee, ettei tänä keväänä pystytty jatkamaan harjoituksia.
– Siellä on monia hyviä, samanhenkisiä ystäviä, sanoo Liisi.
Valmistumispäivä oli Sinikan perheessä siis kaksinkertainen ilo. Perheen viidestä lapsesta keskimmäinen, Liisi Kontio, painoi valkolakin päähänsä kotikeittiössä lukionsa etäylioppilasjuhlien menoin. Liisi oli tietysti harmissaan, ettei perinteistä juhlaa ollut. Toisaalta tämä on sukupolvikokemus, jota ei tule koskaan unohtamaan.
Juhlat pidettiin pienellä vierasjoukolla, ja sää suosi.
KUVAT: EDEA KONTIO
Liisi Kontio painoi juuri ylioppilaslakin päähänsä Kallion lukion etälakkiaisjuhlan menoin. Äiti Sinikka Kontio iloitsee vieressä tyttären saavutuksesta ja laittoi päähänsä pianonvirittäjän keltapunaraitaisen lakin oman valmistumisensa johdosta.
Satu Holmlund
Pianonviritys on tarkkaa työtä.
Satu Holmlund
Sinikka Kontio, vastavalmistunut pianonvirittäjä.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi