KIRKKONUMMI
Länsi-Uudellamaalla on mediassa esiintynyt varmaa tietoa siitä, että alueelle suunniteltu junavarikko olisi VR:n tai mikäli se olisi HSL:n, niin sitten varikon rakennuskustannukset kaatuisivat vain sen kunnan vastuulle, jonne varikko rakennetaan. Näin ei tule tapahtumaan, koska mikään kunta ei tällaiseen epäreiluun malliin suostu. Varikko palvelee omalta osaltaan koko seudun junaliikenteen tarpeita ja siten lähes kaikkia HSL-kuntia. Seudun kunnalliset junavarikot rakentaa todennäköisesti Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy (JKOY) tai muu kuntien muodostama osakeyhtiö.
Kirkkonummen kuntaosuudet HSL:lle uhkaavat kasvaa voimakkaasti 2022. Kirkkonummen kunta maksaa julkisen liikenteen kustannuksista nyt n. 50% ja loput jäävät käyttäjän maksettavaksi lipunhinnassa. En kannata lipunhintojen nostoa ja mikäli palveluverkko halutaan säilyttää nykyisellään uhkaa kunnan maksuosuus nousta jopa 70%:iin. Tästä seuraisi kunnalle jatkossa miljoonien lisälasku. Mikäli varikko rakennettaisiin kunnan tulevaisuutta ajatellen loogisimpaan paikkaan, tulisi varikon asiantuntijoiden mukaan sijaita kunnan länsipuolella.
Mankki tai Luoma on mielestäni täysin poissuljettuja vaihtoehtoja. Luoma luontoarvojensa ja maaperän sulfidisaven vuoksi ja Mankki peltojen omistussuhteiden takia. Yhtenä vaihtoehtona esitetty Vuohimäen louhosalue, joka on jo luontoarvoiltaan turmeltu alue.
Jos emme pysty kuntana lausumaan sijaintipaikkaa Kirkkonummelta junavarikko tulee päätymään Luomaan pakkolunastamisen kautta, sillä se on ollut varikkosuunnitelmissa ns. ykköshevonen. Heitot siitä, että varikko sijoitettaisiin maan alle Espooseen tai Ämmässuolle on kuntalaisten harhauttamista. Sitä rahaa ei löydy, että maan alle rakennettaisiin ja kaluston siirtäminen lentäen Ämmässuolle on hivenen haasteellista. Varikko tulee sijoittaa rantaradan varteen kustannustehokkaasti, mahdollisimman pienellä haitalla, työllisyyttä ajatellen ja ennen kaikkea kuntalaisten palveluiden paranemiseksi.
Siuntio on osoittanut kiinnostuksensa asiaan. He ovat haistaneet lisätyöpaikkamahdollisuudet ja muiden kuntien maksamat infrakustannusten korvaukset.
HSL:n tavoitteena on kehittää matkustajia mahdollisimman hyvin palveleva, tiheä lähijunaliikenne ja vastata junaliikenteen tarpeeseen, kestävän kehityksen periaatteiden mukaan. Mikäli lisävarikkoja ei järjesty, nykyistä liikennettä joudutaan sopeuttamaan kysynnän mukaisesti, koska kalustoa ei riitä kaikkiin kasvaviin tarpeisiin. Tämä johtaa kalustokokoonpanojen lyhentämiseen ja vuorovälien harventamiseen. Tämän suuntainen kehitys olisi erittäin epäsuotavaa.
PEKKA M. SINISALO
kuntavaaliehdokas
HSL:n hallituksen jäsen
Pro Kirkkonummi
Jussi Salo
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Länsi-Uudellamaalla on mediassa esiintynyt varmaa tietoa siitä, että alueelle suunniteltu junavarikko olisi VR:n tai mikäli se olisi HSL:n, niin sitten varikon rakennuskustannukset kaatuisivat vain sen kunnan vastuulle, jonne varikko rakennetaan. Näin ei tule tapahtumaan, koska mikään kunta ei tällaiseen epäreiluun malliin suostu. Varikko palvelee omalta osaltaan koko seudun junaliikenteen tarpeita ja siten lähes kaikkia HSL-kuntia. Seudun kunnalliset junavarikot rakentaa todennäköisesti Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy (JKOY) tai muu kuntien muodostama osakeyhtiö.
Kirkkonummen kuntaosuudet HSL:lle uhkaavat kasvaa voimakkaasti 2022. Kirkkonummen kunta maksaa julkisen liikenteen kustannuksista nyt n. 50% ja loput jäävät käyttäjän maksettavaksi lipunhinnassa. En kannata lipunhintojen nostoa ja mikäli palveluverkko halutaan säilyttää nykyisellään uhkaa kunnan maksuosuus nousta jopa 70%:iin. Tästä seuraisi kunnalle jatkossa miljoonien lisälasku. Mikäli varikko rakennettaisiin kunnan tulevaisuutta ajatellen loogisimpaan paikkaan, tulisi varikon asiantuntijoiden mukaan sijaita kunnan länsipuolella.
Mankki tai Luoma on mielestäni täysin poissuljettuja vaihtoehtoja. Luoma luontoarvojensa ja maaperän sulfidisaven vuoksi ja Mankki peltojen omistussuhteiden takia. Yhtenä vaihtoehtona esitetty Vuohimäen louhosalue, joka on jo luontoarvoiltaan turmeltu alue.
Jos emme pysty kuntana lausumaan sijaintipaikkaa Kirkkonummelta junavarikko tulee päätymään Luomaan pakkolunastamisen kautta, sillä se on ollut varikkosuunnitelmissa ns. ykköshevonen. Heitot siitä, että varikko sijoitettaisiin maan alle Espooseen tai Ämmässuolle on kuntalaisten harhauttamista. Sitä rahaa ei löydy, että maan alle rakennettaisiin ja kaluston siirtäminen lentäen Ämmässuolle on hivenen haasteellista. Varikko tulee sijoittaa rantaradan varteen kustannustehokkaasti, mahdollisimman pienellä haitalla, työllisyyttä ajatellen ja ennen kaikkea kuntalaisten palveluiden paranemiseksi.
Siuntio on osoittanut kiinnostuksensa asiaan. He ovat haistaneet lisätyöpaikkamahdollisuudet ja muiden kuntien maksamat infrakustannusten korvaukset.
HSL:n tavoitteena on kehittää matkustajia mahdollisimman hyvin palveleva, tiheä lähijunaliikenne ja vastata junaliikenteen tarpeeseen, kestävän kehityksen periaatteiden mukaan. Mikäli lisävarikkoja ei järjesty, nykyistä liikennettä joudutaan sopeuttamaan kysynnän mukaisesti, koska kalustoa ei riitä kaikkiin kasvaviin tarpeisiin. Tämä johtaa kalustokokoonpanojen lyhentämiseen ja vuorovälien harventamiseen. Tämän suuntainen kehitys olisi erittäin epäsuotavaa.
PEKKA M. SINISALO
kuntavaaliehdokas
HSL:n hallituksen jäsen
Pro Kirkkonummi
Jussi Salo
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi