KIRKKONUMMI
Kirkkonummen varhaiskasvatuksessa käynnistyi vuosi sitten 2-vuotinen kokeilu, jossa neljään päiväkotiin palkattiin taidepedagogi. Taidepedagogien työskentely ryhmissä tukee lasten tasapainoista kasvua, kehitystä ja oppimista. Lapsille tarjotaan taiteen keinoin voimavaroja sekä taidekeskeisiä ratkaisuja arjen tilanteisiin. Toiminnan lähtökohtana on lapsilähtöisyys ja osallisuus, jossa tärkeää on kokeminen, tekeminen ja tutkiminen. Taide tuo iloa, se on yhdessä tekemistä ja jakamista, leikkiä ja mielikuvitusta.
Mukaan lähteneillä päiväkodeilla oli mahdollisuus vaikuttaa taiteenalaan ja toiminnan sisältöön. Lähes sadan hakijan joukosta valittiin neljä taidepedagogia Gesterbyn, Haapajärven, Masalan ja Neidonkallion päiväkoteihin.
Gesterbyssä toimii kuvataideopettaja Henriikka Kolari:
– Olen tottunut opettamaan kouluissa opetussuunnitelman pohjalta. Nyt luvassa onkin jotakin aivan muuta. Pieniä lapsia, joille oppiminen on leikkiä, elämä ihmeellistä. Innostuin hakemaan tätä tehtävää siksi, että ajattelen taidekasvatuksen kuuluvan varhaiskasvatukseen. Tämä on suunta, jota haluan viedä eteenpäin.
Haapajärven Milja Utunen on valmistunut taidekasvattajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta. Kuvataidetta tukee teatterin sekä ryhmätaideterapian opinnot: – Arjen elävöittäminen ja värittäminen on tärkeää. Taide ja sen tekeminen mahdollistavat itsensä ja maailman hahmottamisen. Huomioimme lasten tarpeet ja kiinnostuksen kohteet suunnitellessamme toimintaa. Ympäröivä luonto tarjoaa sille mahtavat puitteet.
Jatta Vuorinen toimii Masalassa. Hän on sekä kuvataide- että luokanopettaja ja on toiminut Vantaalla sanataidekoulun vastuuopettajana:
– Tiedossa on upea vuosi taiteen parissa. Taidepedagogi vastaa lasten taidekasvatuksesta yhdessä muiden aikuisten kanssa. Taidetoiminta tarjoaa mahdollisuuksia oman ilmaisun löytämiseen, rohkaistumiseen ja kokeiluun. Taidetoiminnalla on monia positiivisia vaikutuksia; mm. onnistumisen kokemuksia, minäkuvan lujittumista, ongelmaratkaisutaitojen kehittymistä.
Neidonkallion päiväkodin taidepedagogi Teija Himmelroos on draamaopettaja, käsikirjoittaja ja ohjaaja:
– Olen ensimmäiseltä ammatiltani fysioterapeutti, joten liikelähtöisyys on minulle ominainen tapa toimia. Draamaleikki etsii ilmaisun ensiaskeleita. Se on helppoa, hauskaa, liikkeen, musiikin ja mielikuvien värittävää toimintaa. Lapsilla on lupa kokeilla uusia asioita, opetella, oppia, uskaltaa heittäytyä, etsiä, tulla näkyväksi. Jokaisella omalla tavallaan.
Ensimmäinen toimintavuosi alkaa olla takana. Palaute on ollut myönteistä. Arvioinnissa korostuvat lasten sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen parantuneen. Lapset uskaltavat heittäytyä, ilmaista itseään rohkeammin. Taidepedagogiikka on tuonut uusia mahdollisuuksia lapsen kasvun, oppimisen ja kehityksen tukemiseksi. Uusi ammattikunta vahvistaa tarpeellisuuttaan tulevaisuuden varhaiskasvatuksessa.
Taidepedagogien toimintaa ja taideseikkailuja voi seurata www.taidepedagogit.blogspot.com
TEIJA HIMMELROOS JA KIRSI LAENTO
Kirkkonummen varhaiskasvatuksen taidepedagoginen verkosto: Henriikka Kolari (vas), Milja Utunen, Jatta Vuorinen ja Teija Himmelroos. Kuva: taidepedagogit
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen varhaiskasvatuksessa käynnistyi vuosi sitten 2-vuotinen kokeilu, jossa neljään päiväkotiin palkattiin taidepedagogi. Taidepedagogien työskentely ryhmissä tukee lasten tasapainoista kasvua, kehitystä ja oppimista. Lapsille tarjotaan taiteen keinoin voimavaroja sekä taidekeskeisiä ratkaisuja arjen tilanteisiin. Toiminnan lähtökohtana on lapsilähtöisyys ja osallisuus, jossa tärkeää on kokeminen, tekeminen ja tutkiminen. Taide tuo iloa, se on yhdessä tekemistä ja jakamista, leikkiä ja mielikuvitusta.
Mukaan lähteneillä päiväkodeilla oli mahdollisuus vaikuttaa taiteenalaan ja toiminnan sisältöön. Lähes sadan hakijan joukosta valittiin neljä taidepedagogia Gesterbyn, Haapajärven, Masalan ja Neidonkallion päiväkoteihin.
Gesterbyssä toimii kuvataideopettaja Henriikka Kolari:
– Olen tottunut opettamaan kouluissa opetussuunnitelman pohjalta. Nyt luvassa onkin jotakin aivan muuta. Pieniä lapsia, joille oppiminen on leikkiä, elämä ihmeellistä. Innostuin hakemaan tätä tehtävää siksi, että ajattelen taidekasvatuksen kuuluvan varhaiskasvatukseen. Tämä on suunta, jota haluan viedä eteenpäin.
Haapajärven Milja Utunen on valmistunut taidekasvattajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta. Kuvataidetta tukee teatterin sekä ryhmätaideterapian opinnot: – Arjen elävöittäminen ja värittäminen on tärkeää. Taide ja sen tekeminen mahdollistavat itsensä ja maailman hahmottamisen. Huomioimme lasten tarpeet ja kiinnostuksen kohteet suunnitellessamme toimintaa. Ympäröivä luonto tarjoaa sille mahtavat puitteet.
Jatta Vuorinen toimii Masalassa. Hän on sekä kuvataide- että luokanopettaja ja on toiminut Vantaalla sanataidekoulun vastuuopettajana:
– Tiedossa on upea vuosi taiteen parissa. Taidepedagogi vastaa lasten taidekasvatuksesta yhdessä muiden aikuisten kanssa. Taidetoiminta tarjoaa mahdollisuuksia oman ilmaisun löytämiseen, rohkaistumiseen ja kokeiluun. Taidetoiminnalla on monia positiivisia vaikutuksia; mm. onnistumisen kokemuksia, minäkuvan lujittumista, ongelmaratkaisutaitojen kehittymistä.
Neidonkallion päiväkodin taidepedagogi Teija Himmelroos on draamaopettaja, käsikirjoittaja ja ohjaaja:
– Olen ensimmäiseltä ammatiltani fysioterapeutti, joten liikelähtöisyys on minulle ominainen tapa toimia. Draamaleikki etsii ilmaisun ensiaskeleita. Se on helppoa, hauskaa, liikkeen, musiikin ja mielikuvien värittävää toimintaa. Lapsilla on lupa kokeilla uusia asioita, opetella, oppia, uskaltaa heittäytyä, etsiä, tulla näkyväksi. Jokaisella omalla tavallaan.
Ensimmäinen toimintavuosi alkaa olla takana. Palaute on ollut myönteistä. Arvioinnissa korostuvat lasten sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen parantuneen. Lapset uskaltavat heittäytyä, ilmaista itseään rohkeammin. Taidepedagogiikka on tuonut uusia mahdollisuuksia lapsen kasvun, oppimisen ja kehityksen tukemiseksi. Uusi ammattikunta vahvistaa tarpeellisuuttaan tulevaisuuden varhaiskasvatuksessa.
Taidepedagogien toimintaa ja taideseikkailuja voi seurata www.taidepedagogit.blogspot.com
TEIJA HIMMELROOS JA KIRSI LAENTO
Kirkkonummen varhaiskasvatuksen taidepedagoginen verkosto: Henriikka Kolari (vas), Milja Utunen, Jatta Vuorinen ja Teija Himmelroos. Kuva: taidepedagogit
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi