KIRKKONUMMI
Sateinenkaan sää ei haitannut Kirkkonummen kunnan johtoa sekä veikkolalaisia kyläaktiiveja torstaina 1. kesäkuuta, kun joukkio kokoontui keskustelemaan Veikkolan meluaitahankkeesta. Aamuiset ”meluaitakahvit” oli järjestänyt uusi kunnanvaltuutettu Markus Myllyniemi, joka jo kevään aikana keräsi yli 1 500 veikkolalaisen nimet meluaitaa puoltavaan adressiin ja toimitti sen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille.
Tapaaminen pidettiin Sirpa ja Tapani Råmarkin pihapiirissä, joka sijaitsee moottoritien välittömässä läheisyydessä.
– Halusin kutsua ihmiset nimenomaan tänne moottoritien varteen, jotta he oikeasti kuulevat tämän metelin. Tiedän ihmisiä, jotka ovat asuneet täällä vuosikymmeniä - en uskalla edes ajatella, mitä jatkuva meteli on heidän kuulolleen voinut aiheuttaa. Moni on asunut melusaasteessa niin kauan, etteivät he enää edes kuule melua, huomautti Markus Myllyniemi huokaisten.
Meluaitaa on suunniteltu Veikkolaan jo vuosikymmeniä. Suunnitelmatkin ovat olleet jo valmiina, mutta hanke on kaatunut rahoitusongelmiin. Hanke on toki mittava: sen kustannusarvioksi on laskettu noin 6,6 miljoonaa euroa. Kunta on luvannut maksaa summasta neljäsosan, mutta loppurahoitus on vaikuttanut olevan kiven alla.
– Hanke on tavallaan väliinputoaja: se ei ole tarpeeksi suuri, jotta rahoitus löytyisi valtiolta helposti. Sen sijaan esimerkiksi ELY-keskuksen kannalta hanke on liian mittava, sillä se söisi leijonanosan ELY-keskuksen vuosibudjetista, Myllyniemi pohti.
– Meidän täytyy löytää lisäperusteita, joilla voimme puoltaa hanketta. Pelkkä rahan pyytäminen ei toimi, totesi kokoomuksen Raija Vahasalo. Samoilla linjoilla oli myös RKP:n Ulf Kjerin.
– Asiaa täytyisi lähestyä ympäristön ja terveyden kannalta, koska melusta on varmasti molemmille haittaa, Kjerin muistutti.
– Moottoritie on Veikkolalle kaksiteräinen miekka: toisaalta tie pitää Veikkolan hengissä, toisaalta taas sairastuttaa kylän asukkaat, Myllyniemi huokasi.
Uusi meluaita tulisi nykyiseen verrattuna olemaan varsin mittava: sen yhteispituudeksi on Liikenneviraston laatimassa hankekortissa kaavailtu noin 3,8 kilometriä. Nykyisellään melua on torjuttu noin 350 metrin pituisilla meluvalleilla. Vuonna 2011 laaditun hankekortin mukaan Turuntien liikennemäärä oli noin 36 500 autoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus tien käyttäjistä on noin 7 prosenttia.
Kaikki tilaisuuteen saapuneet olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että hankekortti ja melumittaukset tulisi päivittää kuuden vuoden takaisista tiedoista.
– Hankekortti on vanhentunut, sillä varsinkin kuorma-autoliikenne on lisääntynyt suuresti. Lisäksi metelin vaikutuspiirin alla on enemmän ihmisiä kuin vanhassa hankekortissa on mainittu, Myllyniemi kertoi.
Yhdessä peräänkuulutettiin myös sitä, että asiaan on saatava muutos. Moni kaipasi lisää päättäjiä paikan päälle kuuntelemaan melua, jotta tilanteen todellinen tilanne tulisi ilmi.
– Jos kansanedustajat ja ministerit vain pääsevät paikalle, kutsun heidät henkilökohtaisesti kahville, julisti meluaitakahvit torstaina tarjonnut Sirpa Råmark.
– Me veikkolalaiset olemme kuin gallialaisia, ja siihen kuuluu periksiantamattomuus. Jos meluaitaa ei muuten rakenneta, rakennamme sen vaikka itse, Myllyniemi naurahtaa.
Seuraavan kerran meluaidan puolesta kokoonnutaan perjantaina 16. kesäkuuta klo 16, kun Markus Myllyniemi järjestää Veikkolan asukkaille suunnatut meluaitakahvit. Tapaaminen järjestetään Välipurontien jalkakäytävällä, bussipysäkin välittömässä läheisyydessä. Paikalle on tulossa kuntapäättäjiä ja tarjolla on pientä purtavaa.
MARJO ALSTE
Markus Myllyniemi.
Marjo Alste
Markus Myllyniemi, Ulf Kjerin, Pirkko Kautto, Raija Kari, Eero Lankia, Raija Vahasalo ja Tarmo Aarnio kokoontuivat meluaitakahvien ääreen torstaina 1.6.
Marjo Alste
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Sateinenkaan sää ei haitannut Kirkkonummen kunnan johtoa sekä veikkolalaisia kyläaktiiveja torstaina 1. kesäkuuta, kun joukkio kokoontui keskustelemaan Veikkolan meluaitahankkeesta. Aamuiset ”meluaitakahvit” oli järjestänyt uusi kunnanvaltuutettu Markus Myllyniemi, joka jo kevään aikana keräsi yli 1 500 veikkolalaisen nimet meluaitaa puoltavaan adressiin ja toimitti sen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille.
Tapaaminen pidettiin Sirpa ja Tapani Råmarkin pihapiirissä, joka sijaitsee moottoritien välittömässä läheisyydessä.
– Halusin kutsua ihmiset nimenomaan tänne moottoritien varteen, jotta he oikeasti kuulevat tämän metelin. Tiedän ihmisiä, jotka ovat asuneet täällä vuosikymmeniä - en uskalla edes ajatella, mitä jatkuva meteli on heidän kuulolleen voinut aiheuttaa. Moni on asunut melusaasteessa niin kauan, etteivät he enää edes kuule melua, huomautti Markus Myllyniemi huokaisten.
Meluaitaa on suunniteltu Veikkolaan jo vuosikymmeniä. Suunnitelmatkin ovat olleet jo valmiina, mutta hanke on kaatunut rahoitusongelmiin. Hanke on toki mittava: sen kustannusarvioksi on laskettu noin 6,6 miljoonaa euroa. Kunta on luvannut maksaa summasta neljäsosan, mutta loppurahoitus on vaikuttanut olevan kiven alla.
– Hanke on tavallaan väliinputoaja: se ei ole tarpeeksi suuri, jotta rahoitus löytyisi valtiolta helposti. Sen sijaan esimerkiksi ELY-keskuksen kannalta hanke on liian mittava, sillä se söisi leijonanosan ELY-keskuksen vuosibudjetista, Myllyniemi pohti.
– Meidän täytyy löytää lisäperusteita, joilla voimme puoltaa hanketta. Pelkkä rahan pyytäminen ei toimi, totesi kokoomuksen Raija Vahasalo. Samoilla linjoilla oli myös RKP:n Ulf Kjerin.
– Asiaa täytyisi lähestyä ympäristön ja terveyden kannalta, koska melusta on varmasti molemmille haittaa, Kjerin muistutti.
– Moottoritie on Veikkolalle kaksiteräinen miekka: toisaalta tie pitää Veikkolan hengissä, toisaalta taas sairastuttaa kylän asukkaat, Myllyniemi huokasi.
Uusi meluaita tulisi nykyiseen verrattuna olemaan varsin mittava: sen yhteispituudeksi on Liikenneviraston laatimassa hankekortissa kaavailtu noin 3,8 kilometriä. Nykyisellään melua on torjuttu noin 350 metrin pituisilla meluvalleilla. Vuonna 2011 laaditun hankekortin mukaan Turuntien liikennemäärä oli noin 36 500 autoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus tien käyttäjistä on noin 7 prosenttia.
Kaikki tilaisuuteen saapuneet olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että hankekortti ja melumittaukset tulisi päivittää kuuden vuoden takaisista tiedoista.
– Hankekortti on vanhentunut, sillä varsinkin kuorma-autoliikenne on lisääntynyt suuresti. Lisäksi metelin vaikutuspiirin alla on enemmän ihmisiä kuin vanhassa hankekortissa on mainittu, Myllyniemi kertoi.
Yhdessä peräänkuulutettiin myös sitä, että asiaan on saatava muutos. Moni kaipasi lisää päättäjiä paikan päälle kuuntelemaan melua, jotta tilanteen todellinen tilanne tulisi ilmi.
– Jos kansanedustajat ja ministerit vain pääsevät paikalle, kutsun heidät henkilökohtaisesti kahville, julisti meluaitakahvit torstaina tarjonnut Sirpa Råmark.
– Me veikkolalaiset olemme kuin gallialaisia, ja siihen kuuluu periksiantamattomuus. Jos meluaitaa ei muuten rakenneta, rakennamme sen vaikka itse, Myllyniemi naurahtaa.
Seuraavan kerran meluaidan puolesta kokoonnutaan perjantaina 16. kesäkuuta klo 16, kun Markus Myllyniemi järjestää Veikkolan asukkaille suunnatut meluaitakahvit. Tapaaminen järjestetään Välipurontien jalkakäytävällä, bussipysäkin välittömässä läheisyydessä. Paikalle on tulossa kuntapäättäjiä ja tarjolla on pientä purtavaa.
MARJO ALSTE
Markus Myllyniemi.
Marjo Alste
Markus Myllyniemi, Ulf Kjerin, Pirkko Kautto, Raija Kari, Eero Lankia, Raija Vahasalo ja Tarmo Aarnio kokoontuivat meluaitakahvien ääreen torstaina 1.6.
Marjo Alste
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi