KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
– Palveluaikojen laajentaminen vuoden alussa yli 30 %:lla aiemmista aukioloajoista on ollut iso muutos niin Länsi-Uudenmaan Säästöpankin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Suurin käytännön haaste on varmasti ollut asiasta tiedottamisessa ja sen jälkeen asian muistamisessa, toteaa Länsi-Uudenmaan Säästöpankin Kirkkonummen konttorin johtaja Sakari Hekkala.
– Asiakkaan ei välttämättä tarvitse tehdä työpäiväänsä mitään erityisjärjestelyitä, jos hän tuleekin pankkiin klo 16 sijasta vaikka vasta klo 18. Tällainen mahdollisuus ei vielä välttämättä putkahda asiakkaan mieleen, kun hän omaa toimintaansa suunnittelee. Siksi laajempia palveluaikoja täytyykin pitää pankin puolelta aktiivisesti esillä, jatkaa Hekkala.
Laajemmat palveluajat ovat ajanvarauksella käytössä. Toisaalta neuvotteluajankohdan voi sopia hyvin vapaamuotoisesti joko konttorissa käydessään, puhelimitse tai Säästöpankin kotisivujen kautta.
– Kassalla tapahtuvia käteisen rahan palveluita lukuun ottamatta hyvin harva pankkiasia lähteekään tänä päivänä liikkeelle ilman jonkinlaista etukäteisyhteydenottoa, kertoo Hekkala.
Konttoripalveluaikojen lisäksi ovat muuttuneet myös mahdollisuudet hoitaa pankkiasioita puhelimitse. Nykyisellään Länsi-Uudenmaan Säästöpankki vastaa puhelimeen arkisin klo 8-22. Eli jos vaikka illalla kotisohvalla verkkopankissa asioidessa herää kysymys tai tarve varmistaa joku asia, voi siihen saada puhelimitse avun saman tien.
Muutoksilla parannetaan pankin saavutettavuutta ja helpotetaan asiakkaan arkea.
Säästöpankissa on aiempaa enemmän sovittu asiakastapaamisia myös mahdollisimman luonnekkaasti sopiviin paikkoihin pankkikonttoreiden ulkopuolella. Pankit ovat kautta aikojen käyneet yrittäjien ja maatalousyrittäjien luona, mutta nyt samaa tapahtuu Säästöpankissa enenevässä määrin myös henkilöasiakkaiden kohdalla. Tämän mahdollistaa kattava konttoriverkosto, jonka ansiosta pankin toimihenkilöiden matkat jäävät lyhyiksi.
Uudisrakentaminen ja asuntokauppa on jonkin verran vilkastunut, mikä on puolestaan lisännyt lainakysyntää. Pankin kokonaisantolainaus kasvoi tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 2,4 %. Matala markkinakorkotaso koetteli ottolainausta, joka laski 0,7 %. Samaan aikaan asiakasvarat kuitenkin kasvoivat 2,4 %, kun varat ohjautuivat perinteisten tilien sijasta muihin säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoihin. Erityisesti sijoitusrahastot ovat lisänneet suosiotaan.
Pankkiin tuli alkuvuoden aikana 1029 uutta asiakasta, missä on kasvua vuodentakaiseen asiakasvirtaan peräti 37 %.
Pankin liikevoitto 2,4 miljoonaa euroa on edellisvuoden 2,9 miljoonan liikevoittoa matalampi. Viime vuoden lukuun sisältyi satunnaiseriä liiketoiminnan muissa tuotoissa. Toisaalta kuluissa on kuluneena vuonna jonkin verran kasvua mm. konttoriremonttien johdosta. Pankin vakavaraisuus on 20,38 %.
– Positiivinen taloudellinen vire tukisi jatkuessaan niin asiakkaiden kuin pankinkin talouden kehittymistä, kertoo Hekkala ja jatkaa, että mitään nopeaa suhdannenousua lienee kuitenkin turha odottaa.
Sääntelyn muutokset ja tekninen kehitys pitävät pankit vireinä. Jonkin verran huolta aiheuttavat kilpailijoiden toimet, jotka koettelevat toimialan uskottavuutta ja luotettavuutta: pikavippifirmat käyvät jatkuvaa kissa-hiiri –leikkiä viranomaisten kanssa; sijoituspalveluiden tarjoamisessa unohtunee ajoittain asiakas ja asiakkaan etu; kilpailu asiakkaiden kanssa esimerkiksi terveydenhoidossa ja autonvuokrauksessa on alalla uusi piirre. Pankkitoiminta perustuu ehdottomaan luottamukseen, jota alan toimijat eivät saa omalla toiminnallaan vaarantaa.
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin loppuvuoden tuloskehitys jatkunee alkuvuoden suuntaisena, jolloin koko vuoden liikevoitto tullee budjetoidun mukaisesti jäämään viimevuotista matalammaksi. Liikevoittotason muutoksella ei kuitenkaan ole vaikutusta pankin vakavaraisuuteen.
JUSSI SALO
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin avainlukuja
30.6.2017 30.6.2016
Liiketulos, milj. € 2,4 2,9
Talletukset, milj. € 502 492
Luotot, milj. € 591 565
Vakavaraisuussuhde % 20,38 19,1
Asiakasmäärä 34 332 33 478
Konttorit 10 10
Toimihenkilöitä 69 71
LÄNSI-UUDENMAAN Säästöpankki on toiminut Kirkkonummella jo kahdeksan vuotta ja vuosi sitten konttori muutti uusiin toimitiloihin Ervastintielle. Uusi sijainti on otettu hyvin vastaan asiakkaiden keskuudessa, kertoo pankinjohtaja Sakari Hekkala.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
– Palveluaikojen laajentaminen vuoden alussa yli 30 %:lla aiemmista aukioloajoista on ollut iso muutos niin Länsi-Uudenmaan Säästöpankin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Suurin käytännön haaste on varmasti ollut asiasta tiedottamisessa ja sen jälkeen asian muistamisessa, toteaa Länsi-Uudenmaan Säästöpankin Kirkkonummen konttorin johtaja Sakari Hekkala.
– Asiakkaan ei välttämättä tarvitse tehdä työpäiväänsä mitään erityisjärjestelyitä, jos hän tuleekin pankkiin klo 16 sijasta vaikka vasta klo 18. Tällainen mahdollisuus ei vielä välttämättä putkahda asiakkaan mieleen, kun hän omaa toimintaansa suunnittelee. Siksi laajempia palveluaikoja täytyykin pitää pankin puolelta aktiivisesti esillä, jatkaa Hekkala.
Laajemmat palveluajat ovat ajanvarauksella käytössä. Toisaalta neuvotteluajankohdan voi sopia hyvin vapaamuotoisesti joko konttorissa käydessään, puhelimitse tai Säästöpankin kotisivujen kautta.
– Kassalla tapahtuvia käteisen rahan palveluita lukuun ottamatta hyvin harva pankkiasia lähteekään tänä päivänä liikkeelle ilman jonkinlaista etukäteisyhteydenottoa, kertoo Hekkala.
Konttoripalveluaikojen lisäksi ovat muuttuneet myös mahdollisuudet hoitaa pankkiasioita puhelimitse. Nykyisellään Länsi-Uudenmaan Säästöpankki vastaa puhelimeen arkisin klo 8-22. Eli jos vaikka illalla kotisohvalla verkkopankissa asioidessa herää kysymys tai tarve varmistaa joku asia, voi siihen saada puhelimitse avun saman tien.
Muutoksilla parannetaan pankin saavutettavuutta ja helpotetaan asiakkaan arkea.
Säästöpankissa on aiempaa enemmän sovittu asiakastapaamisia myös mahdollisimman luonnekkaasti sopiviin paikkoihin pankkikonttoreiden ulkopuolella. Pankit ovat kautta aikojen käyneet yrittäjien ja maatalousyrittäjien luona, mutta nyt samaa tapahtuu Säästöpankissa enenevässä määrin myös henkilöasiakkaiden kohdalla. Tämän mahdollistaa kattava konttoriverkosto, jonka ansiosta pankin toimihenkilöiden matkat jäävät lyhyiksi.
Uudisrakentaminen ja asuntokauppa on jonkin verran vilkastunut, mikä on puolestaan lisännyt lainakysyntää. Pankin kokonaisantolainaus kasvoi tämän vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 2,4 %. Matala markkinakorkotaso koetteli ottolainausta, joka laski 0,7 %. Samaan aikaan asiakasvarat kuitenkin kasvoivat 2,4 %, kun varat ohjautuivat perinteisten tilien sijasta muihin säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoihin. Erityisesti sijoitusrahastot ovat lisänneet suosiotaan.
Pankkiin tuli alkuvuoden aikana 1029 uutta asiakasta, missä on kasvua vuodentakaiseen asiakasvirtaan peräti 37 %.
Pankin liikevoitto 2,4 miljoonaa euroa on edellisvuoden 2,9 miljoonan liikevoittoa matalampi. Viime vuoden lukuun sisältyi satunnaiseriä liiketoiminnan muissa tuotoissa. Toisaalta kuluissa on kuluneena vuonna jonkin verran kasvua mm. konttoriremonttien johdosta. Pankin vakavaraisuus on 20,38 %.
– Positiivinen taloudellinen vire tukisi jatkuessaan niin asiakkaiden kuin pankinkin talouden kehittymistä, kertoo Hekkala ja jatkaa, että mitään nopeaa suhdannenousua lienee kuitenkin turha odottaa.
Sääntelyn muutokset ja tekninen kehitys pitävät pankit vireinä. Jonkin verran huolta aiheuttavat kilpailijoiden toimet, jotka koettelevat toimialan uskottavuutta ja luotettavuutta: pikavippifirmat käyvät jatkuvaa kissa-hiiri –leikkiä viranomaisten kanssa; sijoituspalveluiden tarjoamisessa unohtunee ajoittain asiakas ja asiakkaan etu; kilpailu asiakkaiden kanssa esimerkiksi terveydenhoidossa ja autonvuokrauksessa on alalla uusi piirre. Pankkitoiminta perustuu ehdottomaan luottamukseen, jota alan toimijat eivät saa omalla toiminnallaan vaarantaa.
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin loppuvuoden tuloskehitys jatkunee alkuvuoden suuntaisena, jolloin koko vuoden liikevoitto tullee budjetoidun mukaisesti jäämään viimevuotista matalammaksi. Liikevoittotason muutoksella ei kuitenkaan ole vaikutusta pankin vakavaraisuuteen.
JUSSI SALO
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin avainlukuja
30.6.2017 30.6.2016
Liiketulos, milj. € 2,4 2,9
Talletukset, milj. € 502 492
Luotot, milj. € 591 565
Vakavaraisuussuhde % 20,38 19,1
Asiakasmäärä 34 332 33 478
Konttorit 10 10
Toimihenkilöitä 69 71
LÄNSI-UUDENMAAN Säästöpankki on toiminut Kirkkonummella jo kahdeksan vuotta ja vuosi sitten konttori muutti uusiin toimitiloihin Ervastintielle. Uusi sijainti on otettu hyvin vastaan asiakkaiden keskuudessa, kertoo pankinjohtaja Sakari Hekkala.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi