KIRKKONUMMI
Kantatie 51 esitetään parannettavaksi keskikaiteelliseksi nelikaistatieksi Munkinmäen eritasoliittymästä Sunnanvikin liittymään asti. Tien nopeustaso on 80 km/h. Abrasinmäen ja Karlbergintien välillä kantatie linjataan 2 km jaksolla uuteen maastokäytävään noin 120 m päähän nykyisestä tiestä. Suunnittelujakson kaikki tasoliittymät poistetaan ja rakennetaan neljä eritasoliittymää. Eritasoliittymien väleille esitetään lisäksi kolmea uutta risteyssiltaa, jotka palvelevat autoliikenteen lisäksi myös jalankulkua ja pyöräilyä. Liittymäpaikat ja risteyssillat kytketään toisiinsa rinnakkaisyhteyksillä, joiden tarkempi suunnittelu tehdään kaavoituksen, katusuunnitelmien ja osin tiesuunnitelmien kautta. Uusien rinnakkaisväylien lisäksi kävely- ja pyöräilyverkko täydentyy kantatien varteen 1,5 km osuudelle rakennettavan jalankulku- ja pyörätien myötä. Meluesteitä rakennetaan yhteensä noin 3 km. Båtvikin kohdalle rakennetaan eläinalikulku ja koko suunnittelujaksolle riista-aidat. Toimenpiteiden vaatimat aluevaraukset on määritetty Kirkkonummen ja Siuntion kuntien kaavoitustyötä varten.
ELY-keskuksen julkistama aluevaraussuunnitelma palvelee kuntien kaavoitustyötä ja se toimii kantatien jatkosuunnittelun lähtökohtana. Hankkeen toteuttamisajankohtaan vaikuttavat rahoituksen järjestyminen, kuntien maankäytön kehittämisaikataulu sekä kantatien turvallisuustilanne.
Kantatie 51 on tärkeä itä-länsisuuntainen väylä, joka yhdistää läntisen Uudenmaan pääkaupunkiseutuun ja sen työssäkäyntialueeseen. Kantatie 51 on myös tärkeä tavaraliikenteen reitti mm. satamien tiekuljetuksille. Suunnittelualueeseen kuuluu noin 11 km pituinen osuus kantatietä 51 Kirkkonummen ja Siuntion kuntien alueella alkaen Kirkkonummelta Munkinmäen eritasoliittymästä ja päättyen lännessä Siuntion ja Inkoon rajalle.
Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty väyläratkaisut ja niiden tilantarpeet kantatien ennustetilanteen tavoitetason saavuttamiseksi. Kantatiellä tavoiteltava palvelutaso on määritetty Uudenmaan ELY-keskuksen teettämässä vuonna 2015 valmistuneessa kantateiden 50 ja 51 palvelutasotarkastelussa. Tavoitteena on parantaa kantatien liikenneturvallisuutta ja matka-ajan ennakoitavuutta sekä säilyttää matka-aika vähintään nykyisellä tasolla.
Liikennemäärä kantatien suunnittelujaksolla on nykytilanteessa keskimäärin 8500- 12600 ajoneuvoa vuorokaudessa ja raskaan liikenteen osuus on 5-7 %. Vuonna 2040 liikennemäärien ennustetaan olevan 8900-14700 ajoneuvoa vuorokaudessa eli 12-20 % nykyistä suuremmat. Liikenneturvallisuutta kantatiellä 51 heikentää ohjearvoa korkeampi liittymätiheys, joka on Karlbergintien liittymän länsipuolella 3,1 kpl / km. Vilkkaimmissa tasoliittymissä on sattunut runsaasti onnettomuuksia, ja yli 50 % kaikista henkilövahinko - onnettomuuksista on tapahtunut liittymissä. Erityisesti Siuntiontien liittymän liikenneturvallisuusongelmat nousevat esille onnettomuushistorian perusteella ja myös useissa kansalaispalautteissa.
Suunnittelualueella korostuu myös hirvieläinonnettomuuksien suuri määrä. Niitä on tapahtunut vuosina 2010-2014 yhteensä 109 kpl. Enimmäkseen aineellisiin vahinkoihin johtaneita eläinonnettomuuksia on tapahtunut koko suunnittelujaksolla, mutta suurin keskittymä on Vuohimäen peltoaukeiden kohdalla. Matka-aikaa ja sen ennakoitavuutta heikentää tasoliittymien erittäin huonoksi heikkenevä liikenteellinen palvelutaso sekä linjaosuuksien sujuvuusongelmat ruuhka-aikoina. Onnettomuusriskiä kasvattaa kantatien suuri liikennemäärä suhteessa tien leveyteen sekä etenkin liittymäjärjestelyjen riittämättömyys välittää yhä suurempia liikennemääriä.
Kantatien vilkkaasta autoliikenteestä johtuen tien ylittäminen tasossa on vaikeaa ja turvatonta etenkin koululaisille ja iäkkäille. Liikennemelun ohjearvot ylittyvät nykytilanteessa noin 50 asuinrakennuksen tai loma-asunnon piha- alueella.
Aluevaraussuunnitelma on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti osana kaavoitustyötä ja se toimii osaltaan kaavamuutosten perusteluna. Aluevaraussuunnitelma ei ole lainvoimainen suunnitelma eikä siitä tehdä erillistä hyväksymispäätöstä. Suunnitelmaa ei myöskään aseteta yleisesti nähtäville. Kuuleminen tapahtuu kaavamuutosten sekä yleis- ja tiesuunnitelmien nähtävillä olon kautta. Suunnitelmasta johtuvat kaavamuutokset ja niiden vahvistaminen perustuvat maankäyttö- ja rakennuslakiin ja niistä on oikeus valittaa. Suunnitelmaluonnoksia on työn aikana esitelty kolmessa yleisötilaisuudessa, keväällä ja syksyllä 2016.
Aluevaraussuunnitelmassa esitettyjä periaateratkaisuja tarkennetaan yleis- ja tiesuunnitelman laatimisen yhteydessä ja alemmalla verkolla myös kuntien kaavoituksessa ja katusuunnittelussa.
Jatkosuunnittelussa tehdään eritasoliittymien ja väylien tarkempi tietekninen suunnittelu sekä pohjanvahvistustoimenpiteiden tarkempi suunnittelu täydennettävien pohjatutkimustietojen perusteella.
Hankkeen toteutusajankohtaan vaikuttavat rahoituksen järjestymisen lisäksi vahvasti kuntien maankäytön kehittämisaikataulu sekä kantatien liikenneturvallisuustilanne. Hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 72,4 miljoonaa euroa.
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kantatie 51 esitetään parannettavaksi keskikaiteelliseksi nelikaistatieksi Munkinmäen eritasoliittymästä Sunnanvikin liittymään asti. Tien nopeustaso on 80 km/h. Abrasinmäen ja Karlbergintien välillä kantatie linjataan 2 km jaksolla uuteen maastokäytävään noin 120 m päähän nykyisestä tiestä. Suunnittelujakson kaikki tasoliittymät poistetaan ja rakennetaan neljä eritasoliittymää. Eritasoliittymien väleille esitetään lisäksi kolmea uutta risteyssiltaa, jotka palvelevat autoliikenteen lisäksi myös jalankulkua ja pyöräilyä. Liittymäpaikat ja risteyssillat kytketään toisiinsa rinnakkaisyhteyksillä, joiden tarkempi suunnittelu tehdään kaavoituksen, katusuunnitelmien ja osin tiesuunnitelmien kautta. Uusien rinnakkaisväylien lisäksi kävely- ja pyöräilyverkko täydentyy kantatien varteen 1,5 km osuudelle rakennettavan jalankulku- ja pyörätien myötä. Meluesteitä rakennetaan yhteensä noin 3 km. Båtvikin kohdalle rakennetaan eläinalikulku ja koko suunnittelujaksolle riista-aidat. Toimenpiteiden vaatimat aluevaraukset on määritetty Kirkkonummen ja Siuntion kuntien kaavoitustyötä varten.
ELY-keskuksen julkistama aluevaraussuunnitelma palvelee kuntien kaavoitustyötä ja se toimii kantatien jatkosuunnittelun lähtökohtana. Hankkeen toteuttamisajankohtaan vaikuttavat rahoituksen järjestyminen, kuntien maankäytön kehittämisaikataulu sekä kantatien turvallisuustilanne.
Kantatie 51 on tärkeä itä-länsisuuntainen väylä, joka yhdistää läntisen Uudenmaan pääkaupunkiseutuun ja sen työssäkäyntialueeseen. Kantatie 51 on myös tärkeä tavaraliikenteen reitti mm. satamien tiekuljetuksille. Suunnittelualueeseen kuuluu noin 11 km pituinen osuus kantatietä 51 Kirkkonummen ja Siuntion kuntien alueella alkaen Kirkkonummelta Munkinmäen eritasoliittymästä ja päättyen lännessä Siuntion ja Inkoon rajalle.
Aluevaraussuunnitelmassa on määritetty väyläratkaisut ja niiden tilantarpeet kantatien ennustetilanteen tavoitetason saavuttamiseksi. Kantatiellä tavoiteltava palvelutaso on määritetty Uudenmaan ELY-keskuksen teettämässä vuonna 2015 valmistuneessa kantateiden 50 ja 51 palvelutasotarkastelussa. Tavoitteena on parantaa kantatien liikenneturvallisuutta ja matka-ajan ennakoitavuutta sekä säilyttää matka-aika vähintään nykyisellä tasolla.
Liikennemäärä kantatien suunnittelujaksolla on nykytilanteessa keskimäärin 8500- 12600 ajoneuvoa vuorokaudessa ja raskaan liikenteen osuus on 5-7 %. Vuonna 2040 liikennemäärien ennustetaan olevan 8900-14700 ajoneuvoa vuorokaudessa eli 12-20 % nykyistä suuremmat. Liikenneturvallisuutta kantatiellä 51 heikentää ohjearvoa korkeampi liittymätiheys, joka on Karlbergintien liittymän länsipuolella 3,1 kpl / km. Vilkkaimmissa tasoliittymissä on sattunut runsaasti onnettomuuksia, ja yli 50 % kaikista henkilövahinko - onnettomuuksista on tapahtunut liittymissä. Erityisesti Siuntiontien liittymän liikenneturvallisuusongelmat nousevat esille onnettomuushistorian perusteella ja myös useissa kansalaispalautteissa.
Suunnittelualueella korostuu myös hirvieläinonnettomuuksien suuri määrä. Niitä on tapahtunut vuosina 2010-2014 yhteensä 109 kpl. Enimmäkseen aineellisiin vahinkoihin johtaneita eläinonnettomuuksia on tapahtunut koko suunnittelujaksolla, mutta suurin keskittymä on Vuohimäen peltoaukeiden kohdalla. Matka-aikaa ja sen ennakoitavuutta heikentää tasoliittymien erittäin huonoksi heikkenevä liikenteellinen palvelutaso sekä linjaosuuksien sujuvuusongelmat ruuhka-aikoina. Onnettomuusriskiä kasvattaa kantatien suuri liikennemäärä suhteessa tien leveyteen sekä etenkin liittymäjärjestelyjen riittämättömyys välittää yhä suurempia liikennemääriä.
Kantatien vilkkaasta autoliikenteestä johtuen tien ylittäminen tasossa on vaikeaa ja turvatonta etenkin koululaisille ja iäkkäille. Liikennemelun ohjearvot ylittyvät nykytilanteessa noin 50 asuinrakennuksen tai loma-asunnon piha- alueella.
Aluevaraussuunnitelma on laadittu maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti osana kaavoitustyötä ja se toimii osaltaan kaavamuutosten perusteluna. Aluevaraussuunnitelma ei ole lainvoimainen suunnitelma eikä siitä tehdä erillistä hyväksymispäätöstä. Suunnitelmaa ei myöskään aseteta yleisesti nähtäville. Kuuleminen tapahtuu kaavamuutosten sekä yleis- ja tiesuunnitelmien nähtävillä olon kautta. Suunnitelmasta johtuvat kaavamuutokset ja niiden vahvistaminen perustuvat maankäyttö- ja rakennuslakiin ja niistä on oikeus valittaa. Suunnitelmaluonnoksia on työn aikana esitelty kolmessa yleisötilaisuudessa, keväällä ja syksyllä 2016.
Aluevaraussuunnitelmassa esitettyjä periaateratkaisuja tarkennetaan yleis- ja tiesuunnitelman laatimisen yhteydessä ja alemmalla verkolla myös kuntien kaavoituksessa ja katusuunnittelussa.
Jatkosuunnittelussa tehdään eritasoliittymien ja väylien tarkempi tietekninen suunnittelu sekä pohjanvahvistustoimenpiteiden tarkempi suunnittelu täydennettävien pohjatutkimustietojen perusteella.
Hankkeen toteutusajankohtaan vaikuttavat rahoituksen järjestymisen lisäksi vahvasti kuntien maankäytön kehittämisaikataulu sekä kantatien liikenneturvallisuustilanne. Hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 72,4 miljoonaa euroa.
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi