KIRKKONUMMI
Tasaisesti kasvaneet asiakasmäärät ja myynti sekä parantunut suorituskyky nostivat itäisellä ja läntisellä Uudellamaalla sekä Ahvenanmaalla toimivan Osuuskauppa Varuboden-Oslan (VBO) tulosta vuonna 2017.
Osuuskaupan liikevaihto kasvoi edellisvuoteen nähden 3,5 %, asiakasmäärät 2,6 % ja operatiivinen tulos 4,4 %. Vastuullisuushankkeiden puitteissa onnistuttiin VBO:ssa ruokahävikkiä vähentämään neljäntenä vuotena peräkkäin ja kiinteistöjen energiankäyttöä tehostettiin investoinneilla vihreään teknologiaan.
VBO:lla on kaavahankkeet käynnissä Hangossa, Raaseporissa sekä Kirkkonummella. Hangossa tutkitaan mahdollisuutta siirtää S-market helpommin asiakkaiden tavoitettavaksi rautatieaseman pohjoispuolelle. Tammisaaressa pyritään laajentamaan S-markettia sekä lisäämään pysäköintipaikkojen määrää. Samalla siirrettäisiin ABC kadun toiselle puolelle.
Karjaalla työstetään Prisman mahdollistavaa kaavaa Lepin alueelle ja Kirkkonummella osuuskauppa on mukana keskustan kehittämisessä käynnistettyään kuuden muun maanomistajan kanssa yhteisen ns. Tallinmäen kaavahankkeen. Kirkkonummella myös Masalan alueen kehittäminen kiinnostaa osuuskauppaa ja Prisman alueen jäljellä olevan rakennusoikeuden hyötykäyttöä tutkitaan. Tarkoituksena on kehittää edelleen kyseisen alueen vetovoimaisuutta monipuolistamalla entisestään alueen tarjontaa Kirkkonummelaisille.
Porvoossa osana keskustan kehittämistä VBO tutkii osuuskaupan omistaman Sokoksen ja Kauppakeskus Lundin kiinteistöjen muodostaman liikekeskuksen vetovoimaisuuden lisäämistä entisestään. Käytännössä tämä tarkoittaa vuokralaisten asiakkaille tarjoaman valikoiman tutkimista ja kehittämistä siten, että se palvelisi porvoolaisia jatkossa mahdollisimman kattavasti.
VBO:n verollinen myynti vuonna 2017 oli 421,3 milj. euroa (2016: 403 milj. €). Bonusta ja maksutapaetua osuuskauppa maksoi asiakasomistajille 8,2 miljoonaa euroa ja investointeja omalle alueelle tehtiin yli 7 miljoonalla eurolla.
Suurimman toimialan, marketkaupan, osalta myynnin kasvun veturi oli edelleen ostoskorin suosituimpien tuotteiden hintojen johdonmukainen laskeminen.
– Kasvua toi myös kesäkuussa Ahvenanmaalle Maarianhaminan keskustaan avattu Varuboden City -myymälä, Loviisan S-marketin uudistus sekä samassa yhteydessä myymälään rakennettu leipomo. Myymäläleipomo rakennettiin myös S-market Söderkullaan. VBO:lla on nyt viidessä isossa toimipaikassaan Fazerin myymäläleipomo, kertoo Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook.
Polttonestekaupassa ABC:n uudet alennetut tolppahinnat ja Tankkausbonus siivittivät VBO:n polttonesteiden volyymin 8 %:n kasvuun. Asiakkaat löysivät nopeasti Kirkkonummelle heinäkuussa avatun, odotetun ABC Prisman, joka osaltaan vauhditti toimialan kasvua.
– Ilahduttavinta viime vuoden tuloksessa on se, että osuuskauppamme ravintolatoiminta on vuosien työn tuloksena saatu tervehdytettyä ja Porvoon Sokos on saatu palautettua kannattavuuden polulle, Krook jatkaa.
– Työkykyyn ja työtyytyväisyyteen panostaminen on ollut VBO:ssa johtamisen painopisteenä. Hyvinvoiva henkilökunta on meille ensiarvoisen tärkeää. Olemme tuoneet esimiehillemme johtamisen työkaluja, ylläpitäneet jatkuvaa esimiestyön kehittämisen ja hyvinvoinnin dialogia sekä järjestäneet lukuisia yhteisiä koulutustilaisuuksia, toteaa Krook.
Käytännössä henkilökuntaan panostaminen tarkoitti vuonna 2017 mm. panostusta koulutukseen ja perehdyttämiseen (n. 10 000 tuntia), henkilökunnan vapaa-ajan virkistys- ja liikuntaharrastusten tukemista, uusia työvuorosuunnittelukäytäntöjä sekä työntekijän työkyvyn mukaisesti muokatun työn tarjoamista. Kuluneen vuoden aikana VBO:n sairaspoissaolot vähenivät ilahduttavasti lähes 5 % ja työtyytyväisyys parani eniten koko S-ryhmässä siivittäen osuuskaupan Corporate Spirit Oy:n Suomen innostavimmat työpaikat -listalle.
Osuuskauppa tarjosi vuonna 2017 työpaikan yhteensä 602:lle alle 25-vuotiaalle. Kauppa onkin paikallisten nuorten merkittävä työllistäjä ja usein se ihan ensimmäinen työpaikka. VBO työllistää tulevana kesänä edellisvuosien tapaan yhteensä noin 200-250 kesätyöntekijää, haku on auki helmikuun 18. päivään saakka. Tämän jälkeenkin nuoret voivat hakea palkallisia kesän harjoittelupaikkoja.
Uusia asiakasomistajia liittyi vuonna 2017 osuuskauppaan 2 839 ja vuoden lopussa asiakasomistajatalouksien määrä oli 68 426. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta, eli ostoksista rahaa takaisin yhteensä 8,2 miljoonaa euroa. S-Etukorttia ostostensa maksamiseen käyttävät saivat lisäksi yhteensä noin 233 000 euroa maksutapaetua.
– S-Pankista on tullut monen suomalaisen ykköspankki, jonka asiakasuskollisuus vuonna 2017 oli Suomen paras. Koko S-ryhmässä ja myös S-Pankissa panostetaan digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Tästä hyvänä esimerkkinä on suosittu S-mobiili -sovellus, johon saa esimerkiksi aivan paperikuiteilta näyttävät kuitit ympäristöystävällisessä, sähköisessä muodossa kätevästi talteen. Vastuullisuusteko tämäkin, valottaa Anne Grundström, VBO:n asiamiestoiminnasta vastaava johtaja.
VBO:lla on vuoden 2017 alusta toiminut asiakaspalvelupisteet Kirkkonummen Prismassa, S-market Näsissä Porvoossa sekä S-market Jomalassa Ahvenanmaalla. Asiakasomistajuus- ja S-Pankkipalvelua saa kuitenkin koko toimialueella Hangosta Loviisaan ja Ahvenanmaalla, kun palveluneuvojat kiertävät säännöllisesti useissa osuuskaupan toimipaikoissa.
Kuluvana vuonna toteutetaan mittavat uudistukset S-market Näsissä Porvoossa, Loviisassa sijaitsevalla ABC Kuninkaantiellä ja Siuntion S-marketissa. Lisäksi S-market Nikkilän laajennus on tarkoitus aloittaa Sipoossa vielä tämän vuoden puolella. Uudistuksissa edetään erityisesti vastuullisuusasiat huomioiden.
– Kaikissa VBO:n kohteissa tehdään jatkuvasti energiaa säästäviä toimenpiteitä, kuten ns. kylmäoptimointi, talotekniikan optimointi sekä myymälöiden valaistuksen ”ledittäminen”. Vuonna 2017 aloitettu ”ledittäminen” jatkuu vuonna 2018 voimallisesti ja vuoden loppuun mennessä suurin osa osuuskaupan yksiköistä valaistaan energiaa säästäen ledeillä. Tällä saavutetaan yksikön koosta riippuen 10–20 % energiansäästö, kertoo kehitysjohtaja Jukka Pöyhönen.
Myös uudistuvan energian käyttöön panostetaan vahvasti. S-ryhmätasolla jo yli 50 % energiasta tulee tuulivoimasta. Aurinkoenergiaa tullaan hyödyntämään enenevissä määrin – VBO:n osalta tämä tarkoittaa aurinkoenergian käyttöönottoa S-marketeissa Karjaalla, Tammisaaressa ja Nikkilässä sekä Lähi-ABC Pickalassa, joissa kiinteistöjen rakenne mahdollistaa aurinkopaneelien asennukset.
Vastuullisuustekoja tehdään paljon myös yhdessä asiakkaiden kanssa.
– Pyrimme jatkuvasti kehittämään keinoja esimerkiksi ruokahävikin vähentämiseksi. Tämän työn tuloksena asiakkaat voivat myymälöissämme ostaa edullisesti ns. viimeisen parasta ennen -päivän leipiä ja tehdä viimeisen aukiolotunnin ostoksia 60 % alennuksella. Hävikkiä on saatu ruokakaupoissamme kolmessa vuodessa vähennettyä 1,6 miljoonalla eurolla, eli noin 150 000 kilolla ja samaa kehitystä halutaan jatkaa, toteaa Krook.
– Vastuullisuutta on myös se, että tuemme vuosittain reilusti yli 200 000 eurolla paikallisten urheiluseurojen, yhdistysten ja kulttuuritapahtumien toimintaa. Haluamme pitää oman alueemme elinvoimaisena ja tukea erityisesti lasten, nuorten ja perheiden yhteistä tekemistä mahdollistaen esimerkiksi edullisempia harrastus- ja pääsymaksuja.
Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Seija Päivänsalo-Nykänen Kirkkonummen keskustan Salen edustalla. Kirkkonummella osuuskauppa on mukana keskustan kehittämisessä käynnistettyään kuuden muun maanomistajan kanssa yhteisen ns. Tallinmäen kaavahankkeen. Kuva: Bora Hirsova.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Tasaisesti kasvaneet asiakasmäärät ja myynti sekä parantunut suorituskyky nostivat itäisellä ja läntisellä Uudellamaalla sekä Ahvenanmaalla toimivan Osuuskauppa Varuboden-Oslan (VBO) tulosta vuonna 2017.
Osuuskaupan liikevaihto kasvoi edellisvuoteen nähden 3,5 %, asiakasmäärät 2,6 % ja operatiivinen tulos 4,4 %. Vastuullisuushankkeiden puitteissa onnistuttiin VBO:ssa ruokahävikkiä vähentämään neljäntenä vuotena peräkkäin ja kiinteistöjen energiankäyttöä tehostettiin investoinneilla vihreään teknologiaan.
VBO:lla on kaavahankkeet käynnissä Hangossa, Raaseporissa sekä Kirkkonummella. Hangossa tutkitaan mahdollisuutta siirtää S-market helpommin asiakkaiden tavoitettavaksi rautatieaseman pohjoispuolelle. Tammisaaressa pyritään laajentamaan S-markettia sekä lisäämään pysäköintipaikkojen määrää. Samalla siirrettäisiin ABC kadun toiselle puolelle.
Karjaalla työstetään Prisman mahdollistavaa kaavaa Lepin alueelle ja Kirkkonummella osuuskauppa on mukana keskustan kehittämisessä käynnistettyään kuuden muun maanomistajan kanssa yhteisen ns. Tallinmäen kaavahankkeen. Kirkkonummella myös Masalan alueen kehittäminen kiinnostaa osuuskauppaa ja Prisman alueen jäljellä olevan rakennusoikeuden hyötykäyttöä tutkitaan. Tarkoituksena on kehittää edelleen kyseisen alueen vetovoimaisuutta monipuolistamalla entisestään alueen tarjontaa Kirkkonummelaisille.
Porvoossa osana keskustan kehittämistä VBO tutkii osuuskaupan omistaman Sokoksen ja Kauppakeskus Lundin kiinteistöjen muodostaman liikekeskuksen vetovoimaisuuden lisäämistä entisestään. Käytännössä tämä tarkoittaa vuokralaisten asiakkaille tarjoaman valikoiman tutkimista ja kehittämistä siten, että se palvelisi porvoolaisia jatkossa mahdollisimman kattavasti.
VBO:n verollinen myynti vuonna 2017 oli 421,3 milj. euroa (2016: 403 milj. €). Bonusta ja maksutapaetua osuuskauppa maksoi asiakasomistajille 8,2 miljoonaa euroa ja investointeja omalle alueelle tehtiin yli 7 miljoonalla eurolla.
Suurimman toimialan, marketkaupan, osalta myynnin kasvun veturi oli edelleen ostoskorin suosituimpien tuotteiden hintojen johdonmukainen laskeminen.
– Kasvua toi myös kesäkuussa Ahvenanmaalle Maarianhaminan keskustaan avattu Varuboden City -myymälä, Loviisan S-marketin uudistus sekä samassa yhteydessä myymälään rakennettu leipomo. Myymäläleipomo rakennettiin myös S-market Söderkullaan. VBO:lla on nyt viidessä isossa toimipaikassaan Fazerin myymäläleipomo, kertoo Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook.
Polttonestekaupassa ABC:n uudet alennetut tolppahinnat ja Tankkausbonus siivittivät VBO:n polttonesteiden volyymin 8 %:n kasvuun. Asiakkaat löysivät nopeasti Kirkkonummelle heinäkuussa avatun, odotetun ABC Prisman, joka osaltaan vauhditti toimialan kasvua.
– Ilahduttavinta viime vuoden tuloksessa on se, että osuuskauppamme ravintolatoiminta on vuosien työn tuloksena saatu tervehdytettyä ja Porvoon Sokos on saatu palautettua kannattavuuden polulle, Krook jatkaa.
– Työkykyyn ja työtyytyväisyyteen panostaminen on ollut VBO:ssa johtamisen painopisteenä. Hyvinvoiva henkilökunta on meille ensiarvoisen tärkeää. Olemme tuoneet esimiehillemme johtamisen työkaluja, ylläpitäneet jatkuvaa esimiestyön kehittämisen ja hyvinvoinnin dialogia sekä järjestäneet lukuisia yhteisiä koulutustilaisuuksia, toteaa Krook.
Käytännössä henkilökuntaan panostaminen tarkoitti vuonna 2017 mm. panostusta koulutukseen ja perehdyttämiseen (n. 10 000 tuntia), henkilökunnan vapaa-ajan virkistys- ja liikuntaharrastusten tukemista, uusia työvuorosuunnittelukäytäntöjä sekä työntekijän työkyvyn mukaisesti muokatun työn tarjoamista. Kuluneen vuoden aikana VBO:n sairaspoissaolot vähenivät ilahduttavasti lähes 5 % ja työtyytyväisyys parani eniten koko S-ryhmässä siivittäen osuuskaupan Corporate Spirit Oy:n Suomen innostavimmat työpaikat -listalle.
Osuuskauppa tarjosi vuonna 2017 työpaikan yhteensä 602:lle alle 25-vuotiaalle. Kauppa onkin paikallisten nuorten merkittävä työllistäjä ja usein se ihan ensimmäinen työpaikka. VBO työllistää tulevana kesänä edellisvuosien tapaan yhteensä noin 200-250 kesätyöntekijää, haku on auki helmikuun 18. päivään saakka. Tämän jälkeenkin nuoret voivat hakea palkallisia kesän harjoittelupaikkoja.
Uusia asiakasomistajia liittyi vuonna 2017 osuuskauppaan 2 839 ja vuoden lopussa asiakasomistajatalouksien määrä oli 68 426. Asiakasomistajille maksettiin Bonusta, eli ostoksista rahaa takaisin yhteensä 8,2 miljoonaa euroa. S-Etukorttia ostostensa maksamiseen käyttävät saivat lisäksi yhteensä noin 233 000 euroa maksutapaetua.
– S-Pankista on tullut monen suomalaisen ykköspankki, jonka asiakasuskollisuus vuonna 2017 oli Suomen paras. Koko S-ryhmässä ja myös S-Pankissa panostetaan digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Tästä hyvänä esimerkkinä on suosittu S-mobiili -sovellus, johon saa esimerkiksi aivan paperikuiteilta näyttävät kuitit ympäristöystävällisessä, sähköisessä muodossa kätevästi talteen. Vastuullisuusteko tämäkin, valottaa Anne Grundström, VBO:n asiamiestoiminnasta vastaava johtaja.
VBO:lla on vuoden 2017 alusta toiminut asiakaspalvelupisteet Kirkkonummen Prismassa, S-market Näsissä Porvoossa sekä S-market Jomalassa Ahvenanmaalla. Asiakasomistajuus- ja S-Pankkipalvelua saa kuitenkin koko toimialueella Hangosta Loviisaan ja Ahvenanmaalla, kun palveluneuvojat kiertävät säännöllisesti useissa osuuskaupan toimipaikoissa.
Kuluvana vuonna toteutetaan mittavat uudistukset S-market Näsissä Porvoossa, Loviisassa sijaitsevalla ABC Kuninkaantiellä ja Siuntion S-marketissa. Lisäksi S-market Nikkilän laajennus on tarkoitus aloittaa Sipoossa vielä tämän vuoden puolella. Uudistuksissa edetään erityisesti vastuullisuusasiat huomioiden.
– Kaikissa VBO:n kohteissa tehdään jatkuvasti energiaa säästäviä toimenpiteitä, kuten ns. kylmäoptimointi, talotekniikan optimointi sekä myymälöiden valaistuksen ”ledittäminen”. Vuonna 2017 aloitettu ”ledittäminen” jatkuu vuonna 2018 voimallisesti ja vuoden loppuun mennessä suurin osa osuuskaupan yksiköistä valaistaan energiaa säästäen ledeillä. Tällä saavutetaan yksikön koosta riippuen 10–20 % energiansäästö, kertoo kehitysjohtaja Jukka Pöyhönen.
Myös uudistuvan energian käyttöön panostetaan vahvasti. S-ryhmätasolla jo yli 50 % energiasta tulee tuulivoimasta. Aurinkoenergiaa tullaan hyödyntämään enenevissä määrin – VBO:n osalta tämä tarkoittaa aurinkoenergian käyttöönottoa S-marketeissa Karjaalla, Tammisaaressa ja Nikkilässä sekä Lähi-ABC Pickalassa, joissa kiinteistöjen rakenne mahdollistaa aurinkopaneelien asennukset.
Vastuullisuustekoja tehdään paljon myös yhdessä asiakkaiden kanssa.
– Pyrimme jatkuvasti kehittämään keinoja esimerkiksi ruokahävikin vähentämiseksi. Tämän työn tuloksena asiakkaat voivat myymälöissämme ostaa edullisesti ns. viimeisen parasta ennen -päivän leipiä ja tehdä viimeisen aukiolotunnin ostoksia 60 % alennuksella. Hävikkiä on saatu ruokakaupoissamme kolmessa vuodessa vähennettyä 1,6 miljoonalla eurolla, eli noin 150 000 kilolla ja samaa kehitystä halutaan jatkaa, toteaa Krook.
– Vastuullisuutta on myös se, että tuemme vuosittain reilusti yli 200 000 eurolla paikallisten urheiluseurojen, yhdistysten ja kulttuuritapahtumien toimintaa. Haluamme pitää oman alueemme elinvoimaisena ja tukea erityisesti lasten, nuorten ja perheiden yhteistä tekemistä mahdollistaen esimerkiksi edullisempia harrastus- ja pääsymaksuja.
Varuboden-Oslan toimitusjohtaja Hannu Krook ja viestintä- ja markkinointipäällikkö Seija Päivänsalo-Nykänen Kirkkonummen keskustan Salen edustalla. Kirkkonummella osuuskauppa on mukana keskustan kehittämisessä käynnistettyään kuuden muun maanomistajan kanssa yhteisen ns. Tallinmäen kaavahankkeen. Kuva: Bora Hirsova.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi