LÄNSI-UUSIMAA
Vuoden 2019 aikana Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksella on tutkittu noin 15 erilaista toimitusjohtajapetosta. Huijaussähköpostin on saanut esimerkiksi yhtiön laskutuksesta tai maksuliikenteestä vastaava henkilö, jota toimitusjohtajan nimissä lähestyvä henkilö kehottaa hyväksymään uuden laskun tai tekemään yhtiön toimintaan liittyvän tilisiirron. Näin kesällä vakituisten työntekijöiden lomaillessa ja sijaisten ahertaessa poliisi kehottaa tarkkuuteen sähköpostien ja laskujen kanssa.
Niissä tapauksissa, joissa huijausta ei ole heti huomattu ja lasku on maksettu, rahat ovat monesti johdettu ulkomaalaiselle tilille. Summat nousevat nopeasti suuriksi, yleensä muutamista tuhansista satoihin tuhansiin euroihin riippuen siitä, missä vaiheessa huijaus havaitaan.
Jos tapauksesta on kulunut pitkä aika, on rahojen takaisin saaminen varsinkin ulkomailta vaikeaa. Usein ulkomailla oleva pankkitili on avattu väärillä henkilötiedoilla, eikä oikeusapua aina saada toisesta valtiosta. Tällöin rikoksen selvittäminen on vaikeaa, ja rahat menetetään lopullisesti.
– Tuoreessa tapauksessa huijari lähetti organisaation työntekijälle sähköpostitse kehotuksen maksaa kaksi laskua. Niiden yhteissumma nousi noin 90 000 euroon, ja tutkinnassa selvisi, että rahat päätyivät brittiläiselle tilille, kertoo rikosylikomisario Kari Siivo.
Kuten monissa muista vastaavissa tapauksissa, myös tässä huijari muistutteli työntekijää useaan otteeseen siitä, että tämä varmasti maksaisi laskut pian.
– Osassa tapauksista huijarit esiintyvät hyvin vakuuttavasti, ja esimerkiksi sähköpostit näyttävät juuri siltä kuin ne tulisivat talon sisältä. Välillä taas lähettävän tahon sähköpostiosoitteen tarkistamisen tai maksun varmistamisen myötä olisi voinut huomata, että nyt on jotain hämärää tapahtumassa, Siivo sanoo.
Kesälomakausi on käynnissä suomalaisissa organisaatioissa, ja monilla suuria laskuja hyväksyvillä henkilöillä on sijaiset. Siivo kannustaa niin vakituista henkilökuntaa kuin sijaisia valppauteen laskujen tarkastamisessa ja hyväksymisessä.
– Toki näitä tapauksia tulee ilmi ympäri vuoden eli ei voi sanoa, että kyse on vain kesäisestä ilmiöstä. Näyttää kuitenkin siltä, että tänäkin vuonna tapausten määrä on noussut juuri kesän alussa. Organisaation laskutuskäytännöt on tärkeää pitää aina mielessä, ja tarvittaessa esimieheltä tai työkaverilta voi varmistaa, että laskun lähettäjä on oikealla asialla, Siivo sanoo.
Jos vastaan tulee huijausyritys tai huijaus on jo onnistunut, tulee tapahtuneesta tehdä poliisille rikosilmoitus. Alkuperäiset viestit tulee säilyttää sellaisenaan ja odottaa poliisin ohjeita rikosilmoituksen tekemisen jälkeen. Maksun tapahduttua tulee heti ottaa yhteyttä omaan pankkiin, jotta maksuja esimerkiksi ulkomaille voitaisiin vielä pysäyttää ja rahoja saada takaisin.
Lue lisää aiheesta:"Kesäloma on laskuhuijarin sesonkiaikaa"
Jussi Salo
INKOO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
LÄNSI-UUSIMAA
Vuoden 2019 aikana Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksella on tutkittu noin 15 erilaista toimitusjohtajapetosta. Huijaussähköpostin on saanut esimerkiksi yhtiön laskutuksesta tai maksuliikenteestä vastaava henkilö, jota toimitusjohtajan nimissä lähestyvä henkilö kehottaa hyväksymään uuden laskun tai tekemään yhtiön toimintaan liittyvän tilisiirron. Näin kesällä vakituisten työntekijöiden lomaillessa ja sijaisten ahertaessa poliisi kehottaa tarkkuuteen sähköpostien ja laskujen kanssa.
Niissä tapauksissa, joissa huijausta ei ole heti huomattu ja lasku on maksettu, rahat ovat monesti johdettu ulkomaalaiselle tilille. Summat nousevat nopeasti suuriksi, yleensä muutamista tuhansista satoihin tuhansiin euroihin riippuen siitä, missä vaiheessa huijaus havaitaan.
Jos tapauksesta on kulunut pitkä aika, on rahojen takaisin saaminen varsinkin ulkomailta vaikeaa. Usein ulkomailla oleva pankkitili on avattu väärillä henkilötiedoilla, eikä oikeusapua aina saada toisesta valtiosta. Tällöin rikoksen selvittäminen on vaikeaa, ja rahat menetetään lopullisesti.
– Tuoreessa tapauksessa huijari lähetti organisaation työntekijälle sähköpostitse kehotuksen maksaa kaksi laskua. Niiden yhteissumma nousi noin 90 000 euroon, ja tutkinnassa selvisi, että rahat päätyivät brittiläiselle tilille, kertoo rikosylikomisario Kari Siivo.
Kuten monissa muista vastaavissa tapauksissa, myös tässä huijari muistutteli työntekijää useaan otteeseen siitä, että tämä varmasti maksaisi laskut pian.
– Osassa tapauksista huijarit esiintyvät hyvin vakuuttavasti, ja esimerkiksi sähköpostit näyttävät juuri siltä kuin ne tulisivat talon sisältä. Välillä taas lähettävän tahon sähköpostiosoitteen tarkistamisen tai maksun varmistamisen myötä olisi voinut huomata, että nyt on jotain hämärää tapahtumassa, Siivo sanoo.
Kesälomakausi on käynnissä suomalaisissa organisaatioissa, ja monilla suuria laskuja hyväksyvillä henkilöillä on sijaiset. Siivo kannustaa niin vakituista henkilökuntaa kuin sijaisia valppauteen laskujen tarkastamisessa ja hyväksymisessä.
– Toki näitä tapauksia tulee ilmi ympäri vuoden eli ei voi sanoa, että kyse on vain kesäisestä ilmiöstä. Näyttää kuitenkin siltä, että tänäkin vuonna tapausten määrä on noussut juuri kesän alussa. Organisaation laskutuskäytännöt on tärkeää pitää aina mielessä, ja tarvittaessa esimieheltä tai työkaverilta voi varmistaa, että laskun lähettäjä on oikealla asialla, Siivo sanoo.
Jos vastaan tulee huijausyritys tai huijaus on jo onnistunut, tulee tapahtuneesta tehdä poliisille rikosilmoitus. Alkuperäiset viestit tulee säilyttää sellaisenaan ja odottaa poliisin ohjeita rikosilmoituksen tekemisen jälkeen. Maksun tapahduttua tulee heti ottaa yhteyttä omaan pankkiin, jotta maksuja esimerkiksi ulkomaille voitaisiin vielä pysäyttää ja rahoja saada takaisin.
Lue lisää aiheesta:"Kesäloma on laskuhuijarin sesonkiaikaa"
Jussi Salo
INKOO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi