INKOO
INKOO
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin ilmoitti kuluneen viikon tiistaina, millä tavalla Suomen suuria ratahankkeita tulisi edistää. Suuret ratahankkeet, joita valtio lähtee edistämään ovat uusi Helsinki-Turku -ratayhteys, ns. Suomirata, joka kulkee Helsingistä pohjoiseen sekä itärata, jonka suunnittelu on vasta tarkoitus aloittaa.
– Oli hienoa, että uusi hallitus panostaa rantaradan peruskorjaamiseen. Olisi mielestäni kuitenkin hyvä, että valtioneuvosto ottaa kantaa rantaradan jatkokehittämiseen. Uusi hallitus ei ole vielä konkreettisesti kertonut, millä tavalla se suhtautuu rantaradan kehittämismahdollisuuksiin, sanoo Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja, Henrik Wickström (r.).
Wickström toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriö on halukas käymään aiheesta keskustelua alueen kuntien kanssa.
– Minä toivon, että rantaradan kehittämiseen liittyen voisimme käydä dialogia maan hallituksen kanssa. Suuret ratahankkeet ovat tulevaisuusinvestointeja. Niitä ei voi kuitenkaan tehdä nykyisen infrastruktuurin kustannuksella, sanoo Wickström.
Wickström pitää hyvänä asiana sitä, että hallitus pitää mahdollisena käynnistä Espoo-kaupunkiradan rakentamisen.
– Espoo-kaupunkiradan toteuttaminen lisäisi liikennöintikapasiteettia myös rantaradalla, mikä olisi tietenkin hyvä asia kokonaisuuden kannalta, toteaa Wickström.
Wickström muistuttaa, että nykyisen infrastruktuurin parantaminen tulee olla yksi tärkeimmistä prioriteeteista, mitä hallituksella on. Asiasta on kirjaus hallitusohjelmassa, mitä Wickström pitää hyvänä asiana.
– On erittäin tärkeää, että me saamme nykyisen raideinfrastruktuurin korjausvelkaa kitkettyä. Mikäli nykyistä infrastruktuuria parannettaisiin, se sujuvoittaisi nykyistä liikennettä huomattavasti, mikä näkyisi puolestaan lyhyempinä matkustusaikoina. Tämä olisi paras, nopein ja ilmastoystävällisin tapa kehittää toimivia yhteyksiä, sanoo Wickström.
– Toivon, että me pääsemme tämän hallituskauden aikana konkreettisiin keskusteluihin siitä, millä tavalla rantarataa kehitetään. Inkoossa ei tällä hetkellä ole aktiivista junaliikennettä. Kuntana kuitenkin pyrimme kaikella tavalla mahdollistamaan sen, että saamme junaliikenteen uudelleen käynnistettyä, päättää Wickström.
Henrik Wickström.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin ilmoitti kuluneen viikon tiistaina, millä tavalla Suomen suuria ratahankkeita tulisi edistää. Suuret ratahankkeet, joita valtio lähtee edistämään ovat uusi Helsinki-Turku -ratayhteys, ns. Suomirata, joka kulkee Helsingistä pohjoiseen sekä itärata, jonka suunnittelu on vasta tarkoitus aloittaa.
– Oli hienoa, että uusi hallitus panostaa rantaradan peruskorjaamiseen. Olisi mielestäni kuitenkin hyvä, että valtioneuvosto ottaa kantaa rantaradan jatkokehittämiseen. Uusi hallitus ei ole vielä konkreettisesti kertonut, millä tavalla se suhtautuu rantaradan kehittämismahdollisuuksiin, sanoo Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja, Henrik Wickström (r.).
Wickström toivoo, että liikenne- ja viestintäministeriö on halukas käymään aiheesta keskustelua alueen kuntien kanssa.
– Minä toivon, että rantaradan kehittämiseen liittyen voisimme käydä dialogia maan hallituksen kanssa. Suuret ratahankkeet ovat tulevaisuusinvestointeja. Niitä ei voi kuitenkaan tehdä nykyisen infrastruktuurin kustannuksella, sanoo Wickström.
Wickström pitää hyvänä asiana sitä, että hallitus pitää mahdollisena käynnistä Espoo-kaupunkiradan rakentamisen.
– Espoo-kaupunkiradan toteuttaminen lisäisi liikennöintikapasiteettia myös rantaradalla, mikä olisi tietenkin hyvä asia kokonaisuuden kannalta, toteaa Wickström.
Wickström muistuttaa, että nykyisen infrastruktuurin parantaminen tulee olla yksi tärkeimmistä prioriteeteista, mitä hallituksella on. Asiasta on kirjaus hallitusohjelmassa, mitä Wickström pitää hyvänä asiana.
– On erittäin tärkeää, että me saamme nykyisen raideinfrastruktuurin korjausvelkaa kitkettyä. Mikäli nykyistä infrastruktuuria parannettaisiin, se sujuvoittaisi nykyistä liikennettä huomattavasti, mikä näkyisi puolestaan lyhyempinä matkustusaikoina. Tämä olisi paras, nopein ja ilmastoystävällisin tapa kehittää toimivia yhteyksiä, sanoo Wickström.
– Toivon, että me pääsemme tämän hallituskauden aikana konkreettisiin keskusteluihin siitä, millä tavalla rantarataa kehitetään. Inkoossa ei tällä hetkellä ole aktiivista junaliikennettä. Kuntana kuitenkin pyrimme kaikella tavalla mahdollistamaan sen, että saamme junaliikenteen uudelleen käynnistettyä, päättää Wickström.
Henrik Wickström.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi