KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Väylävirasto suunnittelee uutta junavarikkoa Espooseen tai Kirkkonummelle. Uusi lähiliikenne tarvitsee uutta junakalustoa ja vastaavasti uusi junakalusto vaatii oman varikon. Ilmalan varikkoa ei ole enää mahdollista laajentaa. Uutta lähiliikenteen junakalustoa tarvitaan tulevien raideinvestointien myötä. Samoin Pisararadan liikenteen käynnistäminen ja lopettaminen on toteutettava muualta kuin Ilmalasta.
Tehdyt selvitykset ovat osoittaneet, että uusien varikkojen liikenteellisesti parhaat mahdolliset sijainnit ovat kaupunkiraiteiden päissä, rantaradalla Kauklahden aseman jälkeen ja pääradalla Keravan korkeudella. Väylävirasto on tarkastellut uuden junavarikon paikaksi kolmea kohdetta rantaradalla Kauklahden aseman länsipuolella: Mankissa, Luomassa ja Vuohimäessä.
Varikon mitoituksessa on käytetty kahta eri pituista junayksikköä; yhden pituus on 75 metriä ja toisen pituus on 113 metriä. Tavoitteena on saada yhdelle varikolle mahtumaan vähintään 70 pidemmän mitoitusyksikön pituista junaa.
Vuohimäen varikkoa varten tarvittaisiin oma huoltoraide kaupunkiradan pääteasemalta Kauklahdesta, koska nykyinen kaksiraiteinen rata Kauklahden ja Kirkkonummen välillä ja yksiraiteinen rata Kirkkonummen länsipuolella eivät mahdollista kaluston liikuttelua aikataulun mukaisen liikenteen liikennöintiaikana. Mikäli kaupunkirata rakennetaan Kauklahteen, ja varikko on Mankissa tai Luomassa, ei välttämättä olisi tarvetta erilliselle huoltoraiteelle Kauklahdesta varikolle lyhyen etäisyyden takia.
Väylän esiselvityksen mukaan jatkotoimenpiteenä esitetään varikkosuunnitelmien tarkentamista Mankin ja Luoman alueiden osalta. Vuohimäen aluetta pidetään huonoimpana vaihtoehtona kaukaisen sijaintinsa vuoksi. Vaikka rakentamiskulut ja vaikutukset ovat pienemmät, ovat liikennöintikustannukset korkeammat.
LUOMASSA varikko sijoittuisi rantaradan ja kehä III:n välimaastoon.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Väylävirasto suunnittelee uutta junavarikkoa Espooseen tai Kirkkonummelle. Uusi lähiliikenne tarvitsee uutta junakalustoa ja vastaavasti uusi junakalusto vaatii oman varikon. Ilmalan varikkoa ei ole enää mahdollista laajentaa. Uutta lähiliikenteen junakalustoa tarvitaan tulevien raideinvestointien myötä. Samoin Pisararadan liikenteen käynnistäminen ja lopettaminen on toteutettava muualta kuin Ilmalasta.
Tehdyt selvitykset ovat osoittaneet, että uusien varikkojen liikenteellisesti parhaat mahdolliset sijainnit ovat kaupunkiraiteiden päissä, rantaradalla Kauklahden aseman jälkeen ja pääradalla Keravan korkeudella. Väylävirasto on tarkastellut uuden junavarikon paikaksi kolmea kohdetta rantaradalla Kauklahden aseman länsipuolella: Mankissa, Luomassa ja Vuohimäessä.
Varikon mitoituksessa on käytetty kahta eri pituista junayksikköä; yhden pituus on 75 metriä ja toisen pituus on 113 metriä. Tavoitteena on saada yhdelle varikolle mahtumaan vähintään 70 pidemmän mitoitusyksikön pituista junaa.
Vuohimäen varikkoa varten tarvittaisiin oma huoltoraide kaupunkiradan pääteasemalta Kauklahdesta, koska nykyinen kaksiraiteinen rata Kauklahden ja Kirkkonummen välillä ja yksiraiteinen rata Kirkkonummen länsipuolella eivät mahdollista kaluston liikuttelua aikataulun mukaisen liikenteen liikennöintiaikana. Mikäli kaupunkirata rakennetaan Kauklahteen, ja varikko on Mankissa tai Luomassa, ei välttämättä olisi tarvetta erilliselle huoltoraiteelle Kauklahdesta varikolle lyhyen etäisyyden takia.
Väylän esiselvityksen mukaan jatkotoimenpiteenä esitetään varikkosuunnitelmien tarkentamista Mankin ja Luoman alueiden osalta. Vuohimäen aluetta pidetään huonoimpana vaihtoehtona kaukaisen sijaintinsa vuoksi. Vaikka rakentamiskulut ja vaikutukset ovat pienemmät, ovat liikennöintikustannukset korkeammat.
LUOMASSA varikko sijoittuisi rantaradan ja kehä III:n välimaastoon.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi