KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
– Jess jess, aika yllättävää mut kivaa, ajatteli Eetu kuullessaan, että hän on sijoittunut jaetulle toiselle sijalle Salon Sellokilpailuissa. Mutta mitä siihen mennessä olikaan ehtinyt tapahtua?
Kirkkonummelainen Eetu Pöyhönen on 11-vuotias viidesluokkalainen ja hän on soittanut selloa viisi vuotta. Alun perin musiikkiopistoon halutessaan hänellä oli ensimmäisenä vaihtoehtona kitara ja toisena sello. Oppilaspaikka vapautui sellon puolelta, ja Eetun omin sanoin: – Minä ja sello olemme samaa mieltä, eli ihan hyvän soittimen hän sai silloin kuusivuotiaana.
Eetu pitää edelleen sellon soittamisesta, sellon ääni on hänestä kiva ja soittaminen tuntuu mukavalta. Aikaa hänellä riittää myös jalkapallon harrastamiseen. Eetu soittaa kotona puolesta tunnista 45 minuuttiin joka päivä. Ennen jutun alussa mainittua Salon sellokilpailua hän harjoitteli noin tunnin päivässä. Soiton opiskeluun kuuluu viikoittain omat soittotunnit, musiikin teoriatunnit sekä soittaminen musiikkiopiston Kamariorkesterissa ja pienemmissä soittokokoonpanoissa.
Mikä Eetua motivoi soittamaan ja harjoittelemaan?
– Tykkään oppia soittamaan kappaleita paremmin ja tykkään esiintyä, hän kertoo. Eetun opettaja Kirkkonummen musiikkiopistossa, sellonsoiton opettaja Markus Pelli kuvaileekin oppilastaan seuraavasti: – Eetu on innokas, tunnollinen ja oma-aloitteinen oppilas. Hän huolehtii kotiharjoittelusta itsenäisesti ja kykenee ikäisekseen poikkeuksellisen hyvin pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen harjoitteluun.
– Kilpaileminen lajissa, jossa suoritus ei ole mitattavissa absoluuttisin mittarein on aina kaksiteräinen miekka, hahmottaa Markus.
– On mietittävä tarkoin miksi ja minkälaisin tavoittein kilpailuun lähtee, jos ylipäätään lähtee. Pedagogisesti oikein rakennetun palautteen antaminen 9-13-vuotiaille kilpailijoille on todella haastava tehtävä ja tässä Salon sellokilpailun tuomaristo onnistui mielestäni hyvin. Mielestäni prosessi on tärkein. Kun harjoittelee kilpailuohjelmaa yhdeksän kuukautta, pääsee omassa soitossaan aivan uudelle tasolle. Joutuu ehkä matkan varrella myös kohtaamaan pettymystä ja mielipahaa siitä, että kappaleet eivät tunnu edistyvän. Kaikki tämä on todella tärkeää nuoren taiteilijan kehitykselle, Markus jatkaa.
Salon Sellokilpailu pidettiin syyslomaviikolla. Sellosymposium ry:n yhdessä Salon kaupungin kanssa järjestämä Salon Sellokilpailu oli tarkoitettu suomalaisille tai Suomessa vakituisesti asuville 9-18 -vuotiaille sellisteille ja solistisessa sarjassa Ikäryhmiä oli kaksi: 9-13 -vuotiaat sekä 14-18 -vuotiaat. Eetu osallistui 9-13-vuotiaille tarkoitettuun sarjaan, jossa ensin ensimmäiseen kierrokseen osallistuttiin videolla, jonka vain tuomaristo kuunteli. Näiden videoiden perusteella tuomaristo kutsui toiselle kierrokselle nuorempien ikäryhmään 25 ja vanhempien ikäryhmään 21 soittajaa. Finaaliin, joka oli toisen kierroksen tapaan live-esiintyminen eli konserttiesiintyminen, pääsi viisi kilpailijaa, ja Eetu oli yksi heistä.
Kilpailukappaleet Eetu valitsi yhdessä opettajansa kanssa. Osa kappaleista valittiin kilpailun tuomariston laatimalta listalta. Tuomaristo oli kuitenkin jättänyt mahdollisuuden valita kappaleita myös kappalelistan ulkopuolelta. Näin Eetu ja Markus saivat valittua ohjelman, joka esitteli monipuolisesti Eetun vahvuuksia sellistinä ja kamarimuusikkona.
Toisella kierroksella Eetu soitti David Popperin Etydin ja Camille Saint-Saënsin Allegro Apassionaton. Finaalikappaleet olivat Henry Ecclesin Sonaatti 1. ja 2. osa, Jean Sibeliuksen Romanssi ja Georg Goltermannin Etude-Caprice. Eetun lempikappaleet näistä olivat Allegro Apassionato ja Etude-Caprice, koska ne ovat monipuolisia, nopeita ja laulavia kappaleita.
– Päivää ennen kilpailun toista kierrosta jännitti ja ennen omaa soittovuoroa myös, Eetu kertaa kilpailun tapahtumia. –Mutta kun pääsin soittamaan, niin jännitys hävisi.
– Osallistuminen Salon sellokilpailuun oli Eetulle tärkeä ja hieno kokemus, Markus kertoo.
– Hän valmistautui kilpailuun huolella, pystyi tiukoissa paikoissa parhaimpaansa ja menestyi. Hän sai palautetta maamme eturivin sellotaiteilijoilta ja esiintymistarjouksenkin Helsinkiin maaliskuussa 2020. Eetun mielestä kilpailussa oli hyvää se, että voi oman soittonsa lisäksi kuunnella muita soittajia ja huonoa se, että joku ehkä pahoitti mielensä, jos ei onnistunut soitossaan. Ja tuntui mukavalta, että monet kilpailuun osallistuneet tulivat onnittelemaan häntä hyvästä soitosta esitysten jälkeen. Vaikka tapahtuma oli kilpailu, oli järjestäjien tavoitteena myös luoda foorumi, jossa suomalaiset nuoret sellistit voivat kohdata toisiaan sekä vanhempaa sellistipolvea. Kilpailutapahtumien lisäksi Salossa pidettiin yhteinen illanvietto sekä loppukonsertti. Loppukonsertissa kuultiin finalistien esityksiä ja sello-orkestereissa kaikki paikalle tulleet kilpailijat soittivat yhdessä tuomariston kanssa.
Eetun sellonsoitosta pääsee nauttimaan koko perhe, joka olikin kuuntelemassa ja näin tukemassa kaikki Salon sellokilpailun erät ja loppukonsertin. Eetun säestäjänä oli kilpailussa, kuten myös monissa muissakin esiintymisissä, oma äiti Johanna Pöyhönen.
– Ehkä joskus saatan haluta uusiinkin kilpailuihin, Eetu muotoilee. – Mutta soitan joka tapauksessa selloa!
Kirkkonummen musiikkiopisto toivoo Eetulle hyvää jatkoa tuleviin soittoihin ja onnittelee hienosta menestyksestä Salon Sellokilpailuissa!
TEKSTI: TITTA KALAJA
Eetu Pöyhönen sello ja Johanna Pöyhönen piano. Kuva: Emma Pöyhönen.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
– Jess jess, aika yllättävää mut kivaa, ajatteli Eetu kuullessaan, että hän on sijoittunut jaetulle toiselle sijalle Salon Sellokilpailuissa. Mutta mitä siihen mennessä olikaan ehtinyt tapahtua?
Kirkkonummelainen Eetu Pöyhönen on 11-vuotias viidesluokkalainen ja hän on soittanut selloa viisi vuotta. Alun perin musiikkiopistoon halutessaan hänellä oli ensimmäisenä vaihtoehtona kitara ja toisena sello. Oppilaspaikka vapautui sellon puolelta, ja Eetun omin sanoin: – Minä ja sello olemme samaa mieltä, eli ihan hyvän soittimen hän sai silloin kuusivuotiaana.
Eetu pitää edelleen sellon soittamisesta, sellon ääni on hänestä kiva ja soittaminen tuntuu mukavalta. Aikaa hänellä riittää myös jalkapallon harrastamiseen. Eetu soittaa kotona puolesta tunnista 45 minuuttiin joka päivä. Ennen jutun alussa mainittua Salon sellokilpailua hän harjoitteli noin tunnin päivässä. Soiton opiskeluun kuuluu viikoittain omat soittotunnit, musiikin teoriatunnit sekä soittaminen musiikkiopiston Kamariorkesterissa ja pienemmissä soittokokoonpanoissa.
Mikä Eetua motivoi soittamaan ja harjoittelemaan?
– Tykkään oppia soittamaan kappaleita paremmin ja tykkään esiintyä, hän kertoo. Eetun opettaja Kirkkonummen musiikkiopistossa, sellonsoiton opettaja Markus Pelli kuvaileekin oppilastaan seuraavasti: – Eetu on innokas, tunnollinen ja oma-aloitteinen oppilas. Hän huolehtii kotiharjoittelusta itsenäisesti ja kykenee ikäisekseen poikkeuksellisen hyvin pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen harjoitteluun.
– Kilpaileminen lajissa, jossa suoritus ei ole mitattavissa absoluuttisin mittarein on aina kaksiteräinen miekka, hahmottaa Markus.
– On mietittävä tarkoin miksi ja minkälaisin tavoittein kilpailuun lähtee, jos ylipäätään lähtee. Pedagogisesti oikein rakennetun palautteen antaminen 9-13-vuotiaille kilpailijoille on todella haastava tehtävä ja tässä Salon sellokilpailun tuomaristo onnistui mielestäni hyvin. Mielestäni prosessi on tärkein. Kun harjoittelee kilpailuohjelmaa yhdeksän kuukautta, pääsee omassa soitossaan aivan uudelle tasolle. Joutuu ehkä matkan varrella myös kohtaamaan pettymystä ja mielipahaa siitä, että kappaleet eivät tunnu edistyvän. Kaikki tämä on todella tärkeää nuoren taiteilijan kehitykselle, Markus jatkaa.
Salon Sellokilpailu pidettiin syyslomaviikolla. Sellosymposium ry:n yhdessä Salon kaupungin kanssa järjestämä Salon Sellokilpailu oli tarkoitettu suomalaisille tai Suomessa vakituisesti asuville 9-18 -vuotiaille sellisteille ja solistisessa sarjassa Ikäryhmiä oli kaksi: 9-13 -vuotiaat sekä 14-18 -vuotiaat. Eetu osallistui 9-13-vuotiaille tarkoitettuun sarjaan, jossa ensin ensimmäiseen kierrokseen osallistuttiin videolla, jonka vain tuomaristo kuunteli. Näiden videoiden perusteella tuomaristo kutsui toiselle kierrokselle nuorempien ikäryhmään 25 ja vanhempien ikäryhmään 21 soittajaa. Finaaliin, joka oli toisen kierroksen tapaan live-esiintyminen eli konserttiesiintyminen, pääsi viisi kilpailijaa, ja Eetu oli yksi heistä.
Kilpailukappaleet Eetu valitsi yhdessä opettajansa kanssa. Osa kappaleista valittiin kilpailun tuomariston laatimalta listalta. Tuomaristo oli kuitenkin jättänyt mahdollisuuden valita kappaleita myös kappalelistan ulkopuolelta. Näin Eetu ja Markus saivat valittua ohjelman, joka esitteli monipuolisesti Eetun vahvuuksia sellistinä ja kamarimuusikkona.
Toisella kierroksella Eetu soitti David Popperin Etydin ja Camille Saint-Saënsin Allegro Apassionaton. Finaalikappaleet olivat Henry Ecclesin Sonaatti 1. ja 2. osa, Jean Sibeliuksen Romanssi ja Georg Goltermannin Etude-Caprice. Eetun lempikappaleet näistä olivat Allegro Apassionato ja Etude-Caprice, koska ne ovat monipuolisia, nopeita ja laulavia kappaleita.
– Päivää ennen kilpailun toista kierrosta jännitti ja ennen omaa soittovuoroa myös, Eetu kertaa kilpailun tapahtumia. –Mutta kun pääsin soittamaan, niin jännitys hävisi.
– Osallistuminen Salon sellokilpailuun oli Eetulle tärkeä ja hieno kokemus, Markus kertoo.
– Hän valmistautui kilpailuun huolella, pystyi tiukoissa paikoissa parhaimpaansa ja menestyi. Hän sai palautetta maamme eturivin sellotaiteilijoilta ja esiintymistarjouksenkin Helsinkiin maaliskuussa 2020. Eetun mielestä kilpailussa oli hyvää se, että voi oman soittonsa lisäksi kuunnella muita soittajia ja huonoa se, että joku ehkä pahoitti mielensä, jos ei onnistunut soitossaan. Ja tuntui mukavalta, että monet kilpailuun osallistuneet tulivat onnittelemaan häntä hyvästä soitosta esitysten jälkeen. Vaikka tapahtuma oli kilpailu, oli järjestäjien tavoitteena myös luoda foorumi, jossa suomalaiset nuoret sellistit voivat kohdata toisiaan sekä vanhempaa sellistipolvea. Kilpailutapahtumien lisäksi Salossa pidettiin yhteinen illanvietto sekä loppukonsertti. Loppukonsertissa kuultiin finalistien esityksiä ja sello-orkestereissa kaikki paikalle tulleet kilpailijat soittivat yhdessä tuomariston kanssa.
Eetun sellonsoitosta pääsee nauttimaan koko perhe, joka olikin kuuntelemassa ja näin tukemassa kaikki Salon sellokilpailun erät ja loppukonsertin. Eetun säestäjänä oli kilpailussa, kuten myös monissa muissakin esiintymisissä, oma äiti Johanna Pöyhönen.
– Ehkä joskus saatan haluta uusiinkin kilpailuihin, Eetu muotoilee. – Mutta soitan joka tapauksessa selloa!
Kirkkonummen musiikkiopisto toivoo Eetulle hyvää jatkoa tuleviin soittoihin ja onnittelee hienosta menestyksestä Salon Sellokilpailuissa!
TEKSTI: TITTA KALAJA
Eetu Pöyhönen sello ja Johanna Pöyhönen piano. Kuva: Emma Pöyhönen.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi