INKOO
Raidepolitiikka on yksi liikennepolitiikan kuumimmista keskustelunaiheista. Poliittisen keskustelun keskiössä ovat suuret ratahankkeet, joita nykyinen hallitus on päättänyt myös edistää.
Ilmastonmuutos on tällä hetkellä yksi suurimmista globaaleista haasteista. Suomessa liikenne on myös yksi niistä sektoreista, mistä tulee suurimmat päästöt. Näin ollen on perusteltua, että pyrimme edistämään joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä eri keinoin. Toimiva infrastruktuuri on myös tärkeä kansainvälisen kilpailukyvyn näkökulmasta sekä tietenkin sujuvan arjen mahdollistamisessa.
Yksi suurista ratahankkeista, jota liikenne- ja viestintäministeriö edistää, on uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välille. Hanke on suuri investointi ja tällä hetkellä kyseinen projekti on hankeyhtiöneuvotteluvaiheessa.
Tässä kohtaa en voi olla nostamatta esiin nykyisen Helsinki-Turku -radan, eli ns. Rantaradan tulevaisuutta. Kyseinen rata on erittäin vilkkaasti liikennöity ja matkustajamäärä rataosuudella kasvaa koko ajan.
Viime hallituskaudella liikenneministeriön päätöksellä lakkautettiin junaliikenne mm. Inkoon juna-asemalla. Tämä oli paha takaisku kunnalle ja kaikin tavoin nurinkurista politiikkaa nykyinen ilmastokeskustelu huomioon ottaen. Korvaavaa liikennettä luvattiin edellisen hallituksen toimesta, mutta sitä ei koskaan ilmaantunut.
Rantaradan kehittämiselle löytyy parhaillaan monia perusteluita. Rantaradan kehittäminen tukisi hyvin koko Uudenmaan kehitystä ja parannukset nopeuttaisivat liikennettä myös Helsingin ja Turun välillä.
Rantarata sai Rinteen hallituksen alkutaipaleella määrärahan, joka kohdistetaan rantaradan peruskunnostamiseen. Kyseessä on tarpeellinen kunnostusmääräraha, jotta rata kestäisi nykyisen liikennemäärän.
On kuitenkin toivottavaa, että liikenne- ja viestintäministeriö ottaa kantaa rantaradan kehittämiseen. Uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välillä on tulevaisuushanke, jonka toteuttamiseen menee vielä useita vuosia. Näin ollen on mielestäni kohtuutonta, mikäli rantaradan kehittämiseen ei objektiivisesti oteta kantaa. Osittain kaksiraiteinen rantarata olisi tärkeä parannus, mikä huomattavasti lisäisi liikennöintimahdollisuuksia.
Uusia ratayhteyksiä on toki tärkeä suunnitella. On kuitenkin kansantaloudellisesti huonoa, mikäli me hylkäämme nykyisen infrastruktuurin sekä sen kehittämisen. Nykyisillä raideosuuksilla on huomattava määrä korjausvelkaa, mikä ei häviä ellei siihen puututa. Tässä tarvitaan siis kokonaisvaltaista tarkastelua, koska uusiakin yhteyksiä pitää tulevaisuudessa ylläpitää.
Mielestäni on tärkeää, että liikenne- ja viestintäministeriö ottaa työn alle mahdollisimman pian ranaradan kehittämisen. Rantarata ja sen parantaminen on lyhyen aikavälin panostus, jolla olisi paljon hyötyä koko Suomen kehitykselle ja elinvoimaisuudelle.
HENRIK WICKSTRÖM
Varapuheenjohtaja, RKP
Inkoon kunnanhallituksen pj.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
Raidepolitiikka on yksi liikennepolitiikan kuumimmista keskustelunaiheista. Poliittisen keskustelun keskiössä ovat suuret ratahankkeet, joita nykyinen hallitus on päättänyt myös edistää.
Ilmastonmuutos on tällä hetkellä yksi suurimmista globaaleista haasteista. Suomessa liikenne on myös yksi niistä sektoreista, mistä tulee suurimmat päästöt. Näin ollen on perusteltua, että pyrimme edistämään joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä eri keinoin. Toimiva infrastruktuuri on myös tärkeä kansainvälisen kilpailukyvyn näkökulmasta sekä tietenkin sujuvan arjen mahdollistamisessa.
Yksi suurista ratahankkeista, jota liikenne- ja viestintäministeriö edistää, on uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välille. Hanke on suuri investointi ja tällä hetkellä kyseinen projekti on hankeyhtiöneuvotteluvaiheessa.
Tässä kohtaa en voi olla nostamatta esiin nykyisen Helsinki-Turku -radan, eli ns. Rantaradan tulevaisuutta. Kyseinen rata on erittäin vilkkaasti liikennöity ja matkustajamäärä rataosuudella kasvaa koko ajan.
Viime hallituskaudella liikenneministeriön päätöksellä lakkautettiin junaliikenne mm. Inkoon juna-asemalla. Tämä oli paha takaisku kunnalle ja kaikin tavoin nurinkurista politiikkaa nykyinen ilmastokeskustelu huomioon ottaen. Korvaavaa liikennettä luvattiin edellisen hallituksen toimesta, mutta sitä ei koskaan ilmaantunut.
Rantaradan kehittämiselle löytyy parhaillaan monia perusteluita. Rantaradan kehittäminen tukisi hyvin koko Uudenmaan kehitystä ja parannukset nopeuttaisivat liikennettä myös Helsingin ja Turun välillä.
Rantarata sai Rinteen hallituksen alkutaipaleella määrärahan, joka kohdistetaan rantaradan peruskunnostamiseen. Kyseessä on tarpeellinen kunnostusmääräraha, jotta rata kestäisi nykyisen liikennemäärän.
On kuitenkin toivottavaa, että liikenne- ja viestintäministeriö ottaa kantaa rantaradan kehittämiseen. Uusi ratayhteys Helsingin ja Turun välillä on tulevaisuushanke, jonka toteuttamiseen menee vielä useita vuosia. Näin ollen on mielestäni kohtuutonta, mikäli rantaradan kehittämiseen ei objektiivisesti oteta kantaa. Osittain kaksiraiteinen rantarata olisi tärkeä parannus, mikä huomattavasti lisäisi liikennöintimahdollisuuksia.
Uusia ratayhteyksiä on toki tärkeä suunnitella. On kuitenkin kansantaloudellisesti huonoa, mikäli me hylkäämme nykyisen infrastruktuurin sekä sen kehittämisen. Nykyisillä raideosuuksilla on huomattava määrä korjausvelkaa, mikä ei häviä ellei siihen puututa. Tässä tarvitaan siis kokonaisvaltaista tarkastelua, koska uusiakin yhteyksiä pitää tulevaisuudessa ylläpitää.
Mielestäni on tärkeää, että liikenne- ja viestintäministeriö ottaa työn alle mahdollisimman pian ranaradan kehittämisen. Rantarata ja sen parantaminen on lyhyen aikavälin panostus, jolla olisi paljon hyötyä koko Suomen kehitykselle ja elinvoimaisuudelle.
HENRIK WICKSTRÖM
Varapuheenjohtaja, RKP
Inkoon kunnanhallituksen pj.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi