Uudenmaan maakuntahallitus kokoontuu maanantaina 27. tammikuuta. Hallitus käsittelee ensimmäisen osan vastineista, jotka annetaan Uusimaa-kaavasta saatuihin muistutuksiin. Muistutuksia tuli ennätysmäärä, yli 500 kappaletta, joten osa vastineista käsitellään maakuntahallituksen helmikuun kokouksessa.
Kaavan muistutuksissa useimmin esille nousseet aiheet olivat raskaan raideliikenteen varikot, luonnonsuojelualueet sekä radat.
Muistutusten antajista valtaosa oli yksityishenkilöitä, mutta myös yrityksiä ja yhdistyksiä. Lisäksi Uudeltamaalta 13 kuntaa ja 16 eri viranomaistahoa antoi muistutuksen.
Palautetta saatiin niin runsaasti, että kaikkia muistutuksia ei olla vielä ehditty käsittelemään. Postilakon takia ei ole myöskään täyttä varmuutta siitä, ovatko kaikki ajoissa postiin toimitetut muistutukset saapuneet vielä perille Uudenmaan liiton kirjaamoon.
Länsi-Uudenmaan osalta joissakin muistutuksissa nähtiin Uusimaa-kaavan tiedottaminen puutteelliseksi ja maanomistajien kuulemista pidettiin liian vähäisenä. Kaavaehdotuksen karttamateriaalit nähtiin hankalina lukea ja tulkita.
Ratojen osalta muistutukset koskivat Länsi-Uudenmaan vaihemaakuntakaavassa ESA- oikorataa: ratalinjauksen tulisi ottaa huomioon paremmin viljeltävät peltoalueet.
Helsingin seudun kaavan muistutuksista valtaosa koski kahta yksittäistä aihetta: Espoon-Kirkkonummen rajalle osoitettua rantaradan varikkoa sekä Vartiosaaren kaavaratkaisua.
Helsingin seudulla liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvistä muistutuksista 152, eli lähes 90 % koski raskaan raideliikenteen varikkoja. Näistä yli sata vastusti rantaradan varikkomerkintää ja lähes kaikki loput vastustivat merkinnän siirtämistä Kirkkonummen Vuohimäkeen. Varikkomerkinnän siirron vastustajista 11 kannatti varikon sijoittamista Mankkiin.
Keskuksien ja palvelukeskittymien osalta nähtiin positiivisena Kirkkonummen Veikkolan osoittaminen keskuksena. Kirkkonummen Kantvikiin toivottiin vähintään pienen keskuksen merkintää. Helsingin seudun vaihemaakuntakaavassa, toisin kuin Itä- ja Länsi-Uudenmaan kaavoissa, ei osoiteta palvelukeskittymiä, joten viittaukset näihin esitettiin poistettavaksi Helsingin seudun kaavamateriaalista.
HSL:n jättämässä kannanotossa perustellaan raideliikenteen varikoiden oikeusvaikutteisella kaavakartalla esittämistä lähiliikenteen kehittämisen välttämättömänä edellytyksenä ja tuodaan esiin, että HSL:n tulevat kalustohankinnat eivät voi tukeutua Ilmalan varikkoon.
HSL korostaa lähijunaliikenteen varikoiden välttämättömyyttä ja uusiin varikoihin varautumista seudun kuntien maankäytössä, jotta kasvavalle seudulle voidaan järjestää lisää raideliikennettä sekä toteuttaa sen tarvitseman kasvavan junakalustomäärän säilytys, huolto ja operointi toimivalla tavalla.
HELSINGIN seudun kaavan muistutuksista 152 kappaletta koski raskaan raideliikenteen varikkoja. Yhtenä sijaintipaikkana on kaavailtu Kirkkonummen Luomaa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
Uudenmaan maakuntahallitus kokoontuu maanantaina 27. tammikuuta. Hallitus käsittelee ensimmäisen osan vastineista, jotka annetaan Uusimaa-kaavasta saatuihin muistutuksiin. Muistutuksia tuli ennätysmäärä, yli 500 kappaletta, joten osa vastineista käsitellään maakuntahallituksen helmikuun kokouksessa.
Kaavan muistutuksissa useimmin esille nousseet aiheet olivat raskaan raideliikenteen varikot, luonnonsuojelualueet sekä radat.
Muistutusten antajista valtaosa oli yksityishenkilöitä, mutta myös yrityksiä ja yhdistyksiä. Lisäksi Uudeltamaalta 13 kuntaa ja 16 eri viranomaistahoa antoi muistutuksen.
Palautetta saatiin niin runsaasti, että kaikkia muistutuksia ei olla vielä ehditty käsittelemään. Postilakon takia ei ole myöskään täyttä varmuutta siitä, ovatko kaikki ajoissa postiin toimitetut muistutukset saapuneet vielä perille Uudenmaan liiton kirjaamoon.
Länsi-Uudenmaan osalta joissakin muistutuksissa nähtiin Uusimaa-kaavan tiedottaminen puutteelliseksi ja maanomistajien kuulemista pidettiin liian vähäisenä. Kaavaehdotuksen karttamateriaalit nähtiin hankalina lukea ja tulkita.
Ratojen osalta muistutukset koskivat Länsi-Uudenmaan vaihemaakuntakaavassa ESA- oikorataa: ratalinjauksen tulisi ottaa huomioon paremmin viljeltävät peltoalueet.
Helsingin seudun kaavan muistutuksista valtaosa koski kahta yksittäistä aihetta: Espoon-Kirkkonummen rajalle osoitettua rantaradan varikkoa sekä Vartiosaaren kaavaratkaisua.
Helsingin seudulla liikkumiseen ja logistiikkaan liittyvistä muistutuksista 152, eli lähes 90 % koski raskaan raideliikenteen varikkoja. Näistä yli sata vastusti rantaradan varikkomerkintää ja lähes kaikki loput vastustivat merkinnän siirtämistä Kirkkonummen Vuohimäkeen. Varikkomerkinnän siirron vastustajista 11 kannatti varikon sijoittamista Mankkiin.
Keskuksien ja palvelukeskittymien osalta nähtiin positiivisena Kirkkonummen Veikkolan osoittaminen keskuksena. Kirkkonummen Kantvikiin toivottiin vähintään pienen keskuksen merkintää. Helsingin seudun vaihemaakuntakaavassa, toisin kuin Itä- ja Länsi-Uudenmaan kaavoissa, ei osoiteta palvelukeskittymiä, joten viittaukset näihin esitettiin poistettavaksi Helsingin seudun kaavamateriaalista.
HSL:n jättämässä kannanotossa perustellaan raideliikenteen varikoiden oikeusvaikutteisella kaavakartalla esittämistä lähiliikenteen kehittämisen välttämättömänä edellytyksenä ja tuodaan esiin, että HSL:n tulevat kalustohankinnat eivät voi tukeutua Ilmalan varikkoon.
HSL korostaa lähijunaliikenteen varikoiden välttämättömyyttä ja uusiin varikoihin varautumista seudun kuntien maankäytössä, jotta kasvavalle seudulle voidaan järjestää lisää raideliikennettä sekä toteuttaa sen tarvitseman kasvavan junakalustomäärän säilytys, huolto ja operointi toimivalla tavalla.
HELSINGIN seudun kaavan muistutuksista 152 kappaletta koski raskaan raideliikenteen varikkoja. Yhtenä sijaintipaikkana on kaavailtu Kirkkonummen Luomaa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi