KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kantatien 50 eli Kehä III:n parantamissuunnitelmia esiteltiin Kirkkonummen kunnantalolla tiistaina 21.1. Masalan ja Majvikin alueella on käynnissä parhaillaan tiesuunnittelu eritasoliittymien rakentamisesta ja tasoliittymien poistamisesta. Masalan ja Majvikin nykyiset tasoliittymät kehä III:lle ovat turvattomia ja alueelle on suunniteltu merkittävää maankäytön kehittämistä. Alueella tapahtuu paljon hirvieläinonnettomuuksia.
Suunnitelman tavoitteena on korvata tasoliittymät eritasoliittymillä ja rinnakkaistiejärjestelyillä Masalassa ja Majvikissa.
Kehä III on tärkeä väylä Helsingin seudun poikittaisliikenteelle ja Masalan kohdalla on nykyisin toispuolinen eritasoliittymä, jossa ei ole oikealle erkanemiskaistaa eikä liittymäkaista täytä ohjeiden vaatimuksia. Idästä päin tultaessa Sundsbergiin ja Masalaan käännyttäessä on kanavoitu tasoliittymä. Sundsbergintie ja Masalantie kuuluvat suunnittelualueella Suurten erikoiskuljetusten tavoiteverkkoon.
Keskimääräinen vuorokausiliikenne on suunnittelualueella noin 12 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 7,5 %. Keskimääräisen vuorokausiliikenteen ennustetaan kasvavan suunnittelualueella noin 20 000 ajoneuvoon vuorokaudessa vuoteen 2040 mennessä.
Tieosuuden palvelutasoluokka on nykyisin välttävä ja ilman parantamistoimenpiteitä se tulee laskemaan tulevaisuudessa huonoksi, jolloin tieosuus tulee ruuhkautumaan. Lisäksi ennustetulla liikennemäärien kasvulla ilman parantamistoimenpiteitä vuonna 2040 arvioidaan tieosuudella tapahtuvan vuosittain lähes kaksi kertaa nykyinen määrä henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia.
Suurin osa tieosuudella tällä hetkellä tapahtuvista liikenneonnettomuuksista on eläinonnettomuuksia, eikä Majvikin kohdalla ole turvallista kantatien ylityspaikkaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Kantatien itäpuolinen maankäyttö kehittyy voimakkaasti tulevaisuudessa käynnissä olevien kaavoitushankkeiden myötä. Maankäytön muutokset aiheuttavat paineita Masalan eritasoliittymän kehittämiselle sekä uudelle eritasoliittymälle Majvikin kohdalla.
Suunnittelualue on pituudeltaan noin kolme kilometriä, korvaava yksityistiejärjestely alkaa vanhalta Jorvaksentieltä ja suunnittelualue päättyy suunniteltavan Majvikin eritasoliittymän alueen jälkeen. Suunnitteluun kuuluu eritasoliittymien välille kantatien länsipuolelle suunniteltava rinnakkaiskatuyhteys, jonka kautta järjestetään kulku kiinteistöille. Masalantien ja Rusthollintien liittymä parannetaan kiertoliittymäksi. Kiertoliittymästä tulee yhteys radan yli Majvikin eritasoliittymään.
Kehä III:n ajorataan ei tule suuria muutoksia, mutta suunnitelmassa varaudutaan aluevarauksella tien rakentamiseen nelikaistaiseksi. Suunnitelmassa tie on kuitenkin jatkossakin kaksikaistainen, mutta sitä levennetään ramppien kohdilla. Lisäksi suunnitelmissa on vihersilta Kantatie 51:n ja Masalan liittymän välille sekä uusi alikulku, jolla korvataan nykyinen ylikulkusilta. Suunnitelmassa kehitetään myös melusuojausta ja riista-aitaa suunnitellaan koko suunnittelualueelle. Todennäköistä on, että ensin toteutetaan Masalan eritasoliittymä.
Tiesuunnittelu on parhaillaan käynnissä ja se valmistunee ensi kesään mennessä. Rahoitusta hankkeelle ei toistaiseksi ole myönnetty, joten hankkeen toteutuminen lienee vielä vuosien päässä.
KEHÄ III:n parannussuunnitelmassa tasoliittymät on tarkoitus poistaa ja korvata ne eritasoliittymillä Masalassa ja Majvikissa. Kulku kiinteistöille järjestetään rakennettavan rinnakkaistien kautta.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kantatien 50 eli Kehä III:n parantamissuunnitelmia esiteltiin Kirkkonummen kunnantalolla tiistaina 21.1. Masalan ja Majvikin alueella on käynnissä parhaillaan tiesuunnittelu eritasoliittymien rakentamisesta ja tasoliittymien poistamisesta. Masalan ja Majvikin nykyiset tasoliittymät kehä III:lle ovat turvattomia ja alueelle on suunniteltu merkittävää maankäytön kehittämistä. Alueella tapahtuu paljon hirvieläinonnettomuuksia.
Suunnitelman tavoitteena on korvata tasoliittymät eritasoliittymillä ja rinnakkaistiejärjestelyillä Masalassa ja Majvikissa.
Kehä III on tärkeä väylä Helsingin seudun poikittaisliikenteelle ja Masalan kohdalla on nykyisin toispuolinen eritasoliittymä, jossa ei ole oikealle erkanemiskaistaa eikä liittymäkaista täytä ohjeiden vaatimuksia. Idästä päin tultaessa Sundsbergiin ja Masalaan käännyttäessä on kanavoitu tasoliittymä. Sundsbergintie ja Masalantie kuuluvat suunnittelualueella Suurten erikoiskuljetusten tavoiteverkkoon.
Keskimääräinen vuorokausiliikenne on suunnittelualueella noin 12 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin 7,5 %. Keskimääräisen vuorokausiliikenteen ennustetaan kasvavan suunnittelualueella noin 20 000 ajoneuvoon vuorokaudessa vuoteen 2040 mennessä.
Tieosuuden palvelutasoluokka on nykyisin välttävä ja ilman parantamistoimenpiteitä se tulee laskemaan tulevaisuudessa huonoksi, jolloin tieosuus tulee ruuhkautumaan. Lisäksi ennustetulla liikennemäärien kasvulla ilman parantamistoimenpiteitä vuonna 2040 arvioidaan tieosuudella tapahtuvan vuosittain lähes kaksi kertaa nykyinen määrä henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia.
Suurin osa tieosuudella tällä hetkellä tapahtuvista liikenneonnettomuuksista on eläinonnettomuuksia, eikä Majvikin kohdalla ole turvallista kantatien ylityspaikkaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Kantatien itäpuolinen maankäyttö kehittyy voimakkaasti tulevaisuudessa käynnissä olevien kaavoitushankkeiden myötä. Maankäytön muutokset aiheuttavat paineita Masalan eritasoliittymän kehittämiselle sekä uudelle eritasoliittymälle Majvikin kohdalla.
Suunnittelualue on pituudeltaan noin kolme kilometriä, korvaava yksityistiejärjestely alkaa vanhalta Jorvaksentieltä ja suunnittelualue päättyy suunniteltavan Majvikin eritasoliittymän alueen jälkeen. Suunnitteluun kuuluu eritasoliittymien välille kantatien länsipuolelle suunniteltava rinnakkaiskatuyhteys, jonka kautta järjestetään kulku kiinteistöille. Masalantien ja Rusthollintien liittymä parannetaan kiertoliittymäksi. Kiertoliittymästä tulee yhteys radan yli Majvikin eritasoliittymään.
Kehä III:n ajorataan ei tule suuria muutoksia, mutta suunnitelmassa varaudutaan aluevarauksella tien rakentamiseen nelikaistaiseksi. Suunnitelmassa tie on kuitenkin jatkossakin kaksikaistainen, mutta sitä levennetään ramppien kohdilla. Lisäksi suunnitelmissa on vihersilta Kantatie 51:n ja Masalan liittymän välille sekä uusi alikulku, jolla korvataan nykyinen ylikulkusilta. Suunnitelmassa kehitetään myös melusuojausta ja riista-aitaa suunnitellaan koko suunnittelualueelle. Todennäköistä on, että ensin toteutetaan Masalan eritasoliittymä.
Tiesuunnittelu on parhaillaan käynnissä ja se valmistunee ensi kesään mennessä. Rahoitusta hankkeelle ei toistaiseksi ole myönnetty, joten hankkeen toteutuminen lienee vielä vuosien päässä.
KEHÄ III:n parannussuunnitelmassa tasoliittymät on tarkoitus poistaa ja korvata ne eritasoliittymillä Masalassa ja Majvikissa. Kulku kiinteistöille järjestetään rakennettavan rinnakkaistien kautta.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi