INKOO
INKOO
Energiayhtiö St1 suunnittelee yhteistyössä satamaoperaattori Inkoo Shippingin kanssa uutta polttonesteterminaalia ja siihen liittyvää satamalaituria Inkoon Joddbölen alueelle. St1:n tavoitteena on tehdä n. 40 miljoonan euron investointipäätös vuoden 2022 alkupuolella, jolloin terminaalin toiminta voisi alkaa vuoden 2023 alussa. Toteutuessaan terminaali avaa St1:lle uuden reitin esim. uusiutuvien lentopolttonesteiden toimittamiselle yhtiön Göteborgin jalostamolta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Hankkeesta on käynnistetty ympäristövaikutusten arviointimenettely, jonka arvioidaan kestävän noin vuoden.
Inkoon terminaalihanke on jatkoa sarjalle investointeja, joiden myötä St1 pystyy jatkossa tuomaan markkinoille yhä enemmän uusiutuvia polttonesteitä. St1:n Göteborgin jalostamon yhteyteen rakennetaan parhaillaan biojalostamoa. Siellä valmistettavia uusiutuvia polttonesteitä kuten HVO-dieseliä ja lentopolttonesteitä voidaan kuljettaa laivalla suoraan Inkoon terminaaliin ja sieltä edelleen suomalaisille asiakkaille.
Suunnitelman mukaan St1 tulee olemaan terminaalialueen toiminnanharjoittajana ja satamaoperaattoripalveluista vastaa Inkoo Shipping, jonka kiinteistölle uusi terminaali rakennetaan. St1 ja Inkoo Shipping ovat tehneet sopimuksen Inkoo Shippingin omistaman maa-alueen vuokraamisesta ja käytöstä.
– Inkoon satama- ja teollisuusalue syväväylineen soveltuu erinomaisesti uuteen terminaalitoimintaan. Myös Inkoo Shippingin satamaoperaattoripalvelut ovat siellä jo valmiina. Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi suunniteltu terminaali mahdollistaa tulevaisuuden hankkeiden edetessä varastoinnin myös Power-to-liquid -polttonesteille, joita valmistetaan synteesiprosessilla talteen otetusta hiilidioksidista ja vedystä hyödyntäen uusiutuvaa sähköä. Terminaalin alustava läpimeno olisi n. 500 000 m3 vuodessa, mutta se voi kasvaa jopa 1 000 000 m3:iin polttoaineiden kysynnän kasvaessa, linjaa St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen.
– Olemme tyytyväisiä saatuamme hankekumppaniksi juuri St1:n, jolla on polttoaineterminaalien operoinnista jo vuosien kokemus ja selkeät vaatimukset toiminnan turvallisuudelle ja riskienhallinnalle, toteaa Inkoo Shippingin toimitusjohtaja Thomas Bergman ja jatkaa:
– Suunniteltu terminaaliprojekti luo myös meille kasvumahdollisuuksia. Hankkeeseen sisältyvä uusi satamalaituri palvelee sekä polttonesteterminaalin että Inkoo Shippingin muuta toimintaa eli myös kuivarahdin käsittelyä. Uudella laiturilla käsiteltävät lastit ovat samantyyppisiä bulk-lasteja, kuin mitä Inkoon sataman nykyisilläkin laitureilla käsitellään.
Projektin suunnittelun, rakentamisen ja käyttöönoton aikainen työllistävä vaikutus on kaikkiaan arviolta 120 henkilötyövuotta ja terminaalin valmistuttua sen toimintojen arvioidaan työllistävän suoraan 3 - 5 henkilöä. Lisäksi logistiikkaa hoitavat yritykset sekä laitoksen huolto ja kunnossapito työllistävät välillisesti merkittävän määrän ihmisiä.
Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström (r.) iloitsee tästä uutisesta.
-On upeaa, että Inkooseen halutaan panostaa. Suomen kunnissa eletään haastavia aikoja, joten jokainen investointi on enemmän kuin tervetullut. Elämme tällä hetkellä yhteiskunnallisesti haastavia aikoja, joten tämä uutinen tuntuu nyt erityisen hyvältä, sanoo Wickström.
Wickström haluaa osoittaa myös kiitoksensa Inkoo Shippingille, joka on aktiivisesti edistänyt Joddbölen alueen kehittämistä.
-Inkoo Shippingillä ja Joddbölen alueella on ollut hyvä, kehityskeskeinen ote. Tämä on hienoa koko kunnan näkökulmasta, sanoo Wickström.
Rakennusvaihe voi työllistää Wickströmin mukaan jopa 120 henkilöä. Tämä on hieno asia, iloitsee Wickström.
HAVAINNEKUVA Uudesta terminaalista.
Jussi Salo
HANKE sijaitsee Inkoon Joddbölessä.
Jussi Salo
SUUNNITELMAN mukaan St1 tulee olemaan terminaalialueen toiminnanharjoittajana ja satamaoperaattoripalveluista vastaa Inkoo Shipping, jonka kiinteistölle uusi terminaali rakennetaan.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Energiayhtiö St1 suunnittelee yhteistyössä satamaoperaattori Inkoo Shippingin kanssa uutta polttonesteterminaalia ja siihen liittyvää satamalaituria Inkoon Joddbölen alueelle. St1:n tavoitteena on tehdä n. 40 miljoonan euron investointipäätös vuoden 2022 alkupuolella, jolloin terminaalin toiminta voisi alkaa vuoden 2023 alussa. Toteutuessaan terminaali avaa St1:lle uuden reitin esim. uusiutuvien lentopolttonesteiden toimittamiselle yhtiön Göteborgin jalostamolta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Hankkeesta on käynnistetty ympäristövaikutusten arviointimenettely, jonka arvioidaan kestävän noin vuoden.
Inkoon terminaalihanke on jatkoa sarjalle investointeja, joiden myötä St1 pystyy jatkossa tuomaan markkinoille yhä enemmän uusiutuvia polttonesteitä. St1:n Göteborgin jalostamon yhteyteen rakennetaan parhaillaan biojalostamoa. Siellä valmistettavia uusiutuvia polttonesteitä kuten HVO-dieseliä ja lentopolttonesteitä voidaan kuljettaa laivalla suoraan Inkoon terminaaliin ja sieltä edelleen suomalaisille asiakkaille.
Suunnitelman mukaan St1 tulee olemaan terminaalialueen toiminnanharjoittajana ja satamaoperaattoripalveluista vastaa Inkoo Shipping, jonka kiinteistölle uusi terminaali rakennetaan. St1 ja Inkoo Shipping ovat tehneet sopimuksen Inkoo Shippingin omistaman maa-alueen vuokraamisesta ja käytöstä.
– Inkoon satama- ja teollisuusalue syväväylineen soveltuu erinomaisesti uuteen terminaalitoimintaan. Myös Inkoo Shippingin satamaoperaattoripalvelut ovat siellä jo valmiina. Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi suunniteltu terminaali mahdollistaa tulevaisuuden hankkeiden edetessä varastoinnin myös Power-to-liquid -polttonesteille, joita valmistetaan synteesiprosessilla talteen otetusta hiilidioksidista ja vedystä hyödyntäen uusiutuvaa sähköä. Terminaalin alustava läpimeno olisi n. 500 000 m3 vuodessa, mutta se voi kasvaa jopa 1 000 000 m3:iin polttoaineiden kysynnän kasvaessa, linjaa St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen.
– Olemme tyytyväisiä saatuamme hankekumppaniksi juuri St1:n, jolla on polttoaineterminaalien operoinnista jo vuosien kokemus ja selkeät vaatimukset toiminnan turvallisuudelle ja riskienhallinnalle, toteaa Inkoo Shippingin toimitusjohtaja Thomas Bergman ja jatkaa:
– Suunniteltu terminaaliprojekti luo myös meille kasvumahdollisuuksia. Hankkeeseen sisältyvä uusi satamalaituri palvelee sekä polttonesteterminaalin että Inkoo Shippingin muuta toimintaa eli myös kuivarahdin käsittelyä. Uudella laiturilla käsiteltävät lastit ovat samantyyppisiä bulk-lasteja, kuin mitä Inkoon sataman nykyisilläkin laitureilla käsitellään.
Projektin suunnittelun, rakentamisen ja käyttöönoton aikainen työllistävä vaikutus on kaikkiaan arviolta 120 henkilötyövuotta ja terminaalin valmistuttua sen toimintojen arvioidaan työllistävän suoraan 3 - 5 henkilöä. Lisäksi logistiikkaa hoitavat yritykset sekä laitoksen huolto ja kunnossapito työllistävät välillisesti merkittävän määrän ihmisiä.
Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström (r.) iloitsee tästä uutisesta.
-On upeaa, että Inkooseen halutaan panostaa. Suomen kunnissa eletään haastavia aikoja, joten jokainen investointi on enemmän kuin tervetullut. Elämme tällä hetkellä yhteiskunnallisesti haastavia aikoja, joten tämä uutinen tuntuu nyt erityisen hyvältä, sanoo Wickström.
Wickström haluaa osoittaa myös kiitoksensa Inkoo Shippingille, joka on aktiivisesti edistänyt Joddbölen alueen kehittämistä.
-Inkoo Shippingillä ja Joddbölen alueella on ollut hyvä, kehityskeskeinen ote. Tämä on hienoa koko kunnan näkökulmasta, sanoo Wickström.
Rakennusvaihe voi työllistää Wickströmin mukaan jopa 120 henkilöä. Tämä on hieno asia, iloitsee Wickström.
HAVAINNEKUVA Uudesta terminaalista.
Jussi Salo
HANKE sijaitsee Inkoon Joddbölessä.
Jussi Salo
SUUNNITELMAN mukaan St1 tulee olemaan terminaalialueen toiminnanharjoittajana ja satamaoperaattoripalveluista vastaa Inkoo Shipping, jonka kiinteistölle uusi terminaali rakennetaan.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi