KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Vihreiden kolme veikkolalaista valtuutettua kommentoivat, 17.5.2020 Kirkkonummen Sanomissa, ansiokkaasti Tunnin junan suunnitteluyhtiöön lähtemistä. He näkevät aivan oikein, että Rantaradan kehittäminen ja Espoo-Salo rata eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja, vaan parantavat erittäin merkittävästi julkisen liikenteen tarjontaa Kirkkonummella. Valitettavasti heidän kommentointinsa varikkoasiassa ei ole aivan tarkkaa. Kevättalvella Kirkkonummella vieraillut HSL:n asiantuntija Kimmo Sinisalo totesi kunnantalolla järjestetyssä yleisötilaisuudessa nimenomaan, että Kirkkonummelle sijoitettu varikko parantaa välittömästi kunnan junayhteyksiä. Aluksi ainakin yhdellä lisävuorolla tunnissa. Rantaradan ongelmana Kirkkonummella on sen yksiraiteisuus. Kunnan tulevaa kehitystä silmällä pitäen varikon sijainnilla on ratkaiseva merkitys esim. 50-vuoden ajanjaksoa ajateltaessa. Muistan pienenä poikana Itä-Helsingissä asuessani, että oli hirmuisen kivaa körötellä bussilla Mellunmäestä mummin luokse Kallioon, kun nykyisen Itäkeskuksen kohdalla laidunsivat lehmät. Tuskinpa kukaan enää haluaisi tehdä samaa matkaa, kun se Metrolla sujuu kolme kertaa nopeammin? Kehitys todella kehittyy ja on hyvin lyhytnäköistä tarkastella mittavia liikenneinvestointeja muutaman vuoden jänteellä. Varikonhan rakentaa HSL, ei Kirkkonummen kunta.
Junaliikenteen kysyntä HSL-alueella on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja koronan jälkeen kasvu etätöistä huolimatta tulee jatkumaan. Nykyinen junakalusto ei enää riitä nykytasoisen liikenteen järjestämiseen tai liikenteen kehittämiseen (vuorovälit, matkustusväljyys). Kalusto vanhenee ja tarvitsee suurempia ja aikaa vieviä peruskorjauksia. Olisin toivonut valtuutetuilta rakentavaa kannanottoa siihen, mihin varikko voitaisiin sijoittaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Mikäli lisävarikkoja ei järjesty, ei uutta kalustohankintaa voida käynnistää. Espoon kaupunkiradasta ei käytännössä ole mitään hyötyä, koska kalustomäärä ei riitä liikenteen lisäämiseen. Varikkojen tulisi sijaita linjojen aloitus- ja lopetuspäissä, jotta mahdollisimman jouheva liikennöinti mahdollistuu. Varikkoasiassa ei puhuta vuosikymmenien päähän sijoittuvasta Tunnin radasta. Tarve on nyt, ajatellen koko Läntisen Uudenmaan ja erityisesti Kirkkonummen sekä Siuntion junaliikenteen kehittämistä ja palvelutasoa.
PEKKA M. SINISALO
kunnanvaltuutettu
HSL:n hallituksen jäsen
Pro Kirkkonummi
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Vihreiden kolme veikkolalaista valtuutettua kommentoivat, 17.5.2020 Kirkkonummen Sanomissa, ansiokkaasti Tunnin junan suunnitteluyhtiöön lähtemistä. He näkevät aivan oikein, että Rantaradan kehittäminen ja Espoo-Salo rata eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja, vaan parantavat erittäin merkittävästi julkisen liikenteen tarjontaa Kirkkonummella. Valitettavasti heidän kommentointinsa varikkoasiassa ei ole aivan tarkkaa. Kevättalvella Kirkkonummella vieraillut HSL:n asiantuntija Kimmo Sinisalo totesi kunnantalolla järjestetyssä yleisötilaisuudessa nimenomaan, että Kirkkonummelle sijoitettu varikko parantaa välittömästi kunnan junayhteyksiä. Aluksi ainakin yhdellä lisävuorolla tunnissa. Rantaradan ongelmana Kirkkonummella on sen yksiraiteisuus. Kunnan tulevaa kehitystä silmällä pitäen varikon sijainnilla on ratkaiseva merkitys esim. 50-vuoden ajanjaksoa ajateltaessa. Muistan pienenä poikana Itä-Helsingissä asuessani, että oli hirmuisen kivaa körötellä bussilla Mellunmäestä mummin luokse Kallioon, kun nykyisen Itäkeskuksen kohdalla laidunsivat lehmät. Tuskinpa kukaan enää haluaisi tehdä samaa matkaa, kun se Metrolla sujuu kolme kertaa nopeammin? Kehitys todella kehittyy ja on hyvin lyhytnäköistä tarkastella mittavia liikenneinvestointeja muutaman vuoden jänteellä. Varikonhan rakentaa HSL, ei Kirkkonummen kunta.
Junaliikenteen kysyntä HSL-alueella on kasvanut viime vuosina voimakkaasti ja koronan jälkeen kasvu etätöistä huolimatta tulee jatkumaan. Nykyinen junakalusto ei enää riitä nykytasoisen liikenteen järjestämiseen tai liikenteen kehittämiseen (vuorovälit, matkustusväljyys). Kalusto vanhenee ja tarvitsee suurempia ja aikaa vieviä peruskorjauksia. Olisin toivonut valtuutetuilta rakentavaa kannanottoa siihen, mihin varikko voitaisiin sijoittaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Mikäli lisävarikkoja ei järjesty, ei uutta kalustohankintaa voida käynnistää. Espoon kaupunkiradasta ei käytännössä ole mitään hyötyä, koska kalustomäärä ei riitä liikenteen lisäämiseen. Varikkojen tulisi sijaita linjojen aloitus- ja lopetuspäissä, jotta mahdollisimman jouheva liikennöinti mahdollistuu. Varikkoasiassa ei puhuta vuosikymmenien päähän sijoittuvasta Tunnin radasta. Tarve on nyt, ajatellen koko Läntisen Uudenmaan ja erityisesti Kirkkonummen sekä Siuntion junaliikenteen kehittämistä ja palvelutasoa.
PEKKA M. SINISALO
kunnanvaltuutettu
HSL:n hallituksen jäsen
Pro Kirkkonummi
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi