KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Sanomissa 14.5 käsiteltiin laajasti pääkaupunkiseudun junaliikenteen tulevaisuuden varikkotarpeita. Kirkkonummelta on mukana varikkovaihtoehdot Luoma ja Vuohimäki. Suunnitelmien viestintään liittyy niin paljon merkillisyyksiä, että asiaa on syytä setviä lähemmin.
Miksi Luoma on valittu varikon yhdeksi sijoituspaikaksi? Väyläviraston pitäisi ainakin tietää, että varikon suunniteltu sijoituspaikka on vanhaa merenpohjaa, joka ei kanna edes nykyistä ratalinjausta Masalan ja Mankin välillä. Tästä johtuen rata on edelleen puupöllien varassa Luoman ja Mankin välillä.
Maapohjan huonosta kantavuudesta johtuva radan painuminen aiheuttaa toistuvia nopeusrajoituksia junaliikenteelle radan kunnostustöistä huolimatta. Varikon rakentaminen edellyttää tuhansien kuutioiden massanvaihtoa, jonka rakennustöiden liikenne aiheuttama ei tue millään tavoin Väylän omilla nettisivuillaan esittämiä ympäristöystävällisiä korulauseita. Lisäksi siirrettävä vanha merenpohja ei kelpaa pintamaita lukuun ottamatta mihinkään hyötykäyttöön, joten tässäkään ei toteudu Väylän mainostamat taloudelliset ympäristönäkökohdat. Pohjatöihin uppoaa satoja kuutioita stabilointiaineita ja satoja kilometrejä paaluja, koska viemäreiden putkilinjoista lähtien kaikki on tuettava kantavaan maaperään asti. Veronmaksajana en voi hyväksyä edellä kuvattua pelleilyä verorahoilla kustannettavaksi.
Vuohimäki on maapohjaltaan suurimmaksi osaksi kalliota. Rakennuspaikalta ja rakennettavalta ratalinjalta saadaan kalliomursketta hyötykäyttöön, joten ympäristövaikutus jää pienemmäksi. Tässä suunnitelmassa hämmästyttää suuresti merkillinen älynväläys 16.5 kilometrin huoltoraiteesta, jota pitkin kalusto siirtyisi Vuohimäen ja Kauklahden välillä! Millä perustellaan kuntarajat ylittävän huoltoraiteen tarvetta? Huoltoraide tarvitaan ainoastaan Kirkkonummen aseman ja Vuohimäen varikon välille.
Onko HSL liikenteen tilaajana ja suunnittelijana niin amatööritasolla, ettei osaa suunnitella Vuohimäen varikon huoltoliikennettä tapahtuvaksi Kirkkonummen asemalta? Sama kalusto kiertää koko HSL- alueella, joten se ei ole mikään ongelma. Eihän kaukojunaliikenteessäkään esimerkiksi Tampereelta ole rakennettu 183 kilometrin huoltoraidetta Ilmalan varikolle. Kalustokierto pitää suunnitella niin, että huoltoon / huollosta tuleva kalusto liikkuu junana joko Kirkkonummelle tai Siuntioon, josta se edelleen liikennöi Vuohimäen varikolle. Tämähän on ihan perusasia liikennesuunnittelussa: turhaa kustannuksia lisäävää liikennöintiä on vältettävä. Väyläviraston pitäisi ainakin valtion rataverkon haltijana ja liikennöintiohjeista vastaavana ymmärtää 16.5 kilometrin huoltoraiteen älyttömyys tässä yhteydessä. Ylimääräisen kustannuksena huoltoraide on kymmenien miljoonien investointi, josta ainoa hyöty saattaa olla sen käyttäminen tulevaisuudessa osana Kauklahti-Kirkkonummi rataosan raidemäärän lisäämisessä.
HSL ei ole päättävä elin kuntien maankäytöstä suunniteltaessa tai päätettäessä, vaikka varikkosuunnitelmissa esiintyykin asiantuntijan ja päättäjän roolissa. En ymmärrä HSL:n tyyliä uhkailla lähijunaliikenteen mahdollisella supistamisella nykyisestä, mikäli kunnat eivät hyväksy varikkosuunnitelmia. Tulevaisuuden varikkoratkaisut ja nykyinen lähijunaliikenne eivät liity toisiinsa mitenkään.
Lisäksi Leppävaara-Kauklahti rataosan lisäraiteiden rakentamiseen ei ole osoitettu rahoitusta eikä sen myöntämisajankohdasta ole kenelläkään vielä tietoa, joten on turha puhua asioista joiden toteutuminen ei tapahdu lähivuosina. Lisäraiteiden rakentamisen aloittamisesta niiden käyttöönottoon kuluu useita vuosia. Uutta junakalustoa haaveillaan saatavan käyttöön jo 20-luvun puolessa välissä ja nyt esitetyt varikkosuunnitelmat on ajoitettu toteutettavaksi vuosina 2024-27. Eihän uusi junakalusto ja varikot kohtaa nykyisillä aikataulusuunnitelmilla mitenkään.
Uutisjutusta käy selkeästi ilmi se, että Kirkkonummelle tulee vähintään yksi junavarikko joka tapauksessa. Merkillistä, koska kunta on ilmoittanut, ettei se halua junavarikoita alueelleen. Onko kabineteissa jo päätetty asioista?
HÄMMÄSTYNYT
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Sanomissa 14.5 käsiteltiin laajasti pääkaupunkiseudun junaliikenteen tulevaisuuden varikkotarpeita. Kirkkonummelta on mukana varikkovaihtoehdot Luoma ja Vuohimäki. Suunnitelmien viestintään liittyy niin paljon merkillisyyksiä, että asiaa on syytä setviä lähemmin.
Miksi Luoma on valittu varikon yhdeksi sijoituspaikaksi? Väyläviraston pitäisi ainakin tietää, että varikon suunniteltu sijoituspaikka on vanhaa merenpohjaa, joka ei kanna edes nykyistä ratalinjausta Masalan ja Mankin välillä. Tästä johtuen rata on edelleen puupöllien varassa Luoman ja Mankin välillä.
Maapohjan huonosta kantavuudesta johtuva radan painuminen aiheuttaa toistuvia nopeusrajoituksia junaliikenteelle radan kunnostustöistä huolimatta. Varikon rakentaminen edellyttää tuhansien kuutioiden massanvaihtoa, jonka rakennustöiden liikenne aiheuttama ei tue millään tavoin Väylän omilla nettisivuillaan esittämiä ympäristöystävällisiä korulauseita. Lisäksi siirrettävä vanha merenpohja ei kelpaa pintamaita lukuun ottamatta mihinkään hyötykäyttöön, joten tässäkään ei toteudu Väylän mainostamat taloudelliset ympäristönäkökohdat. Pohjatöihin uppoaa satoja kuutioita stabilointiaineita ja satoja kilometrejä paaluja, koska viemäreiden putkilinjoista lähtien kaikki on tuettava kantavaan maaperään asti. Veronmaksajana en voi hyväksyä edellä kuvattua pelleilyä verorahoilla kustannettavaksi.
Vuohimäki on maapohjaltaan suurimmaksi osaksi kalliota. Rakennuspaikalta ja rakennettavalta ratalinjalta saadaan kalliomursketta hyötykäyttöön, joten ympäristövaikutus jää pienemmäksi. Tässä suunnitelmassa hämmästyttää suuresti merkillinen älynväläys 16.5 kilometrin huoltoraiteesta, jota pitkin kalusto siirtyisi Vuohimäen ja Kauklahden välillä! Millä perustellaan kuntarajat ylittävän huoltoraiteen tarvetta? Huoltoraide tarvitaan ainoastaan Kirkkonummen aseman ja Vuohimäen varikon välille.
Onko HSL liikenteen tilaajana ja suunnittelijana niin amatööritasolla, ettei osaa suunnitella Vuohimäen varikon huoltoliikennettä tapahtuvaksi Kirkkonummen asemalta? Sama kalusto kiertää koko HSL- alueella, joten se ei ole mikään ongelma. Eihän kaukojunaliikenteessäkään esimerkiksi Tampereelta ole rakennettu 183 kilometrin huoltoraidetta Ilmalan varikolle. Kalustokierto pitää suunnitella niin, että huoltoon / huollosta tuleva kalusto liikkuu junana joko Kirkkonummelle tai Siuntioon, josta se edelleen liikennöi Vuohimäen varikolle. Tämähän on ihan perusasia liikennesuunnittelussa: turhaa kustannuksia lisäävää liikennöintiä on vältettävä. Väyläviraston pitäisi ainakin valtion rataverkon haltijana ja liikennöintiohjeista vastaavana ymmärtää 16.5 kilometrin huoltoraiteen älyttömyys tässä yhteydessä. Ylimääräisen kustannuksena huoltoraide on kymmenien miljoonien investointi, josta ainoa hyöty saattaa olla sen käyttäminen tulevaisuudessa osana Kauklahti-Kirkkonummi rataosan raidemäärän lisäämisessä.
HSL ei ole päättävä elin kuntien maankäytöstä suunniteltaessa tai päätettäessä, vaikka varikkosuunnitelmissa esiintyykin asiantuntijan ja päättäjän roolissa. En ymmärrä HSL:n tyyliä uhkailla lähijunaliikenteen mahdollisella supistamisella nykyisestä, mikäli kunnat eivät hyväksy varikkosuunnitelmia. Tulevaisuuden varikkoratkaisut ja nykyinen lähijunaliikenne eivät liity toisiinsa mitenkään.
Lisäksi Leppävaara-Kauklahti rataosan lisäraiteiden rakentamiseen ei ole osoitettu rahoitusta eikä sen myöntämisajankohdasta ole kenelläkään vielä tietoa, joten on turha puhua asioista joiden toteutuminen ei tapahdu lähivuosina. Lisäraiteiden rakentamisen aloittamisesta niiden käyttöönottoon kuluu useita vuosia. Uutta junakalustoa haaveillaan saatavan käyttöön jo 20-luvun puolessa välissä ja nyt esitetyt varikkosuunnitelmat on ajoitettu toteutettavaksi vuosina 2024-27. Eihän uusi junakalusto ja varikot kohtaa nykyisillä aikataulusuunnitelmilla mitenkään.
Uutisjutusta käy selkeästi ilmi se, että Kirkkonummelle tulee vähintään yksi junavarikko joka tapauksessa. Merkillistä, koska kunta on ilmoittanut, ettei se halua junavarikoita alueelleen. Onko kabineteissa jo päätetty asioista?
HÄMMÄSTYNYT
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi