INKOO
INKOO
Inkoon Joddbölen teollisuusalueella puhaltaa kehityksen tuulet. Fortum kertoi ensimmäistä kertaa yksityiskohdista Joddbölen alueeseen liittyen joulukuussa 2018. Tuosta hetkestä on kulunut jo tovi, mutta asian edistäminen on jatkunut monelta osin. Kunnassa on aloitettu laaja Joddbölen alueen kaavaprosessi, jonka tavoitteena on sovittaa Fortumin suunnitelmat alueelle. Lyhyesti sanottuna Fortum suunnittelee alueelle uutta toimintaa palvelinkeskuksen ja bioterminaalin muodossa.
Fortumin suunnitelmat sisältävät kymmeniä tuhansia neliöitä uusia rakennuksia sekä toimintaa, joka voi pitkällä aikavälillä synnyttää alueelle 300-500 pysyvää uutta työpaikkaa. Rakennusaikana työllistämisvaikutus olisi huomattavasti tätäkin suurempi.
Myös Inkoo Shippingillä eli Inkoon syväsatamaa pyörittävällä yhtiöllä on omia suunnitelmia alueen kehittämiseksi. Maaliskuussa 2020 energiayhtiö ST1 kertoi suunnitelmista, jotka liittyvät myös Inkoo Shippingin toimintaan. ST1 suunnittelee yhteistyössä satamaoperaattori Inkoo Shippingin kanssa uutta polttonesteterminaalia ja siihen liittyvää satamalaituria Inkoon Joddbölen alueelle. Tavoitteena on tehdä n. 40 miljoonan euron investointipäätös vuoden 2022 alkupuolella, jolloin terminaalin toiminta voisi alkaa vuoden 2023 alussa.
Joddbölen alueella tapahtuu siis paljon. Hankkeet alueella ovat mittavia. Mikäli edes osa näistä hankkeista toteutuisi, se vaikuttaisi suuresti Inkoon kunnan kehitykseen. Maan hallitus on linjannut energiaveroon liittyviä madalluksia, jotka hyödyntävät etenkin datapalvelinkeskustoimintaa.
Itse olen ’’ysäri’’ eli olen syntynyt 90-luvulla. Minä en kokenut sitä muodonmuutosta, jonka Inkoo koki, kun silloinen Imatran voima, eli Ivo, päätti rakennuttaa voimalaitoksen Inkoon Joddböleen. Tämä kehitys tapahtui 70-80 -luvuilla.
Kyseinen investointi tuolloin oli kuin suuremman luokan piristysruiske Inkoolle. Voimalaitos muutti Inkoota pysyvästi – uusia pienkerrostaloja ja kouluja rakennettiin, kunta sai uuden kunnantalon, ja uusia asukkaita muutti kuntaan. Pienestä pitäjästä muodostui aivan uudenlainen pieni yhteiskunta.
Tämä ei ole sinänsä poikkeuksellista sillä vastaavia muutoksia on tapahtunut muuallakin. Inkoossa olemmekin nyt toiveikkaita Joddbölen alueen kehittämisen suhteen. Kaavoituksen näkökulmasta pyrimme edistämään tätä ripeästi ja kunnalla on valmius tuoda aluetta koskeva kaava hyväksyttäväksi vielä tämän vuoden aikana. Kunnan tehtävänä on luoda edellytykset alueen kehittämiseksi ja näin ollen haluamme olla mahdollisimman ketteriä.
Vaikka kunta toimiikin viranomaisena tällä hetkellä, on syytä myös miettiä etupainotteisesti, mitä alueen kehittäminen voisi merkitä kunnalle. Kunnan yksi tärkeimmistä tehtävistä on varautua juuri siihen, mitä vaikutuksia Joddbölen hankkeiden toteutumisella olisi kunnalle.
Inkoossa olemmekin laatineet jo hieman suunnitelmia sen varalle, mikäli nämä hankkeet toteutuisivat. Kuluneen kevään aikana hyväksyimme maapoliittisen ohjelman, joka antaa suuntaviivoja sille, minne mm. asuinalueita kannattaisi suunnitella. Samalla olemme aktiivisesti miettineet, miten kehitämme joukkoliikennettä. Olemme lyöneet lukkoon suuntaviivoja myös joukkoliikenteen suhteen. Olemme esimerkiksi linjanneet, että vuonna 2023 aloitamme syöttöliikenteen Inkoosta myös Kivenlahden metrolle, kun Länsimetron lisälaajennus valmistuu.
Teemme myös jatkuvasti aktiivista vaikuttamistyötä infrastruktuurin parantamiseksi. Lobbaustyötä on aktiivisesti tehty mm. kantatie 51:n sekä rantaradan puolesta.
Kunnassa mietitään myös, miten voisimme entistä enemmän panostaa siihen, että voimme luoda mahdollisuuksia uusille elinkeinoelämän toiminnoille sekä uusille palveluille. Kunta miettii myös, mitä vaikutuksia alueen kehittämisellä on kunnan palveluille.
Kunnat elävät taloudellisesti haastavia aikoja. Jo ennen Koronavirusepidemiaa oli kuntien taloudellinen tilanne heikko. Myös Inkoossa on osattava suhtautua tähän realiteettiin. On syytä kuitenkin miettiä, että myös kuntataloutta on johdettava hieman pidempijaksoisemmin kuin vuosi kerrallaan. Ennakointi sekä rakenteellisten muutosten tuomat tarvittavat vaikutukset palveluihin on kuitenkin pystyttävä toteamaan ja palveluja kehittämään tämän mukaan.
Vaikka itse olenkin nuori päättäjä, olen jo oppinut sen, ettei kunnan kehittämistä voi laskea yhden hankkeen tai asian varaan. Monipuolisuus on tärkeää myös kuntaa kehittäessä. Uskon kuitenkin siihen, että Joddbölen alueella tulemme näkemään kehitystä. Siihen meidän on myös uskottava ja tehtävä kaikkemme sen edistämiseksi. Kaikki asiat eivät ole meidän käsissämme, mutta meidän tulee mielestäni luoda uskoa sekä toivoa siihen, että asiat menisivät Inkoon kannalta hyvin.
HENRIK WICKSTRÖM
Kunnanhallituksen pj.(r.)
Inkoon kunta
INKOON kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Inkoon Joddbölen teollisuusalueella puhaltaa kehityksen tuulet. Fortum kertoi ensimmäistä kertaa yksityiskohdista Joddbölen alueeseen liittyen joulukuussa 2018. Tuosta hetkestä on kulunut jo tovi, mutta asian edistäminen on jatkunut monelta osin. Kunnassa on aloitettu laaja Joddbölen alueen kaavaprosessi, jonka tavoitteena on sovittaa Fortumin suunnitelmat alueelle. Lyhyesti sanottuna Fortum suunnittelee alueelle uutta toimintaa palvelinkeskuksen ja bioterminaalin muodossa.
Fortumin suunnitelmat sisältävät kymmeniä tuhansia neliöitä uusia rakennuksia sekä toimintaa, joka voi pitkällä aikavälillä synnyttää alueelle 300-500 pysyvää uutta työpaikkaa. Rakennusaikana työllistämisvaikutus olisi huomattavasti tätäkin suurempi.
Myös Inkoo Shippingillä eli Inkoon syväsatamaa pyörittävällä yhtiöllä on omia suunnitelmia alueen kehittämiseksi. Maaliskuussa 2020 energiayhtiö ST1 kertoi suunnitelmista, jotka liittyvät myös Inkoo Shippingin toimintaan. ST1 suunnittelee yhteistyössä satamaoperaattori Inkoo Shippingin kanssa uutta polttonesteterminaalia ja siihen liittyvää satamalaituria Inkoon Joddbölen alueelle. Tavoitteena on tehdä n. 40 miljoonan euron investointipäätös vuoden 2022 alkupuolella, jolloin terminaalin toiminta voisi alkaa vuoden 2023 alussa.
Joddbölen alueella tapahtuu siis paljon. Hankkeet alueella ovat mittavia. Mikäli edes osa näistä hankkeista toteutuisi, se vaikuttaisi suuresti Inkoon kunnan kehitykseen. Maan hallitus on linjannut energiaveroon liittyviä madalluksia, jotka hyödyntävät etenkin datapalvelinkeskustoimintaa.
Itse olen ’’ysäri’’ eli olen syntynyt 90-luvulla. Minä en kokenut sitä muodonmuutosta, jonka Inkoo koki, kun silloinen Imatran voima, eli Ivo, päätti rakennuttaa voimalaitoksen Inkoon Joddböleen. Tämä kehitys tapahtui 70-80 -luvuilla.
Kyseinen investointi tuolloin oli kuin suuremman luokan piristysruiske Inkoolle. Voimalaitos muutti Inkoota pysyvästi – uusia pienkerrostaloja ja kouluja rakennettiin, kunta sai uuden kunnantalon, ja uusia asukkaita muutti kuntaan. Pienestä pitäjästä muodostui aivan uudenlainen pieni yhteiskunta.
Tämä ei ole sinänsä poikkeuksellista sillä vastaavia muutoksia on tapahtunut muuallakin. Inkoossa olemmekin nyt toiveikkaita Joddbölen alueen kehittämisen suhteen. Kaavoituksen näkökulmasta pyrimme edistämään tätä ripeästi ja kunnalla on valmius tuoda aluetta koskeva kaava hyväksyttäväksi vielä tämän vuoden aikana. Kunnan tehtävänä on luoda edellytykset alueen kehittämiseksi ja näin ollen haluamme olla mahdollisimman ketteriä.
Vaikka kunta toimiikin viranomaisena tällä hetkellä, on syytä myös miettiä etupainotteisesti, mitä alueen kehittäminen voisi merkitä kunnalle. Kunnan yksi tärkeimmistä tehtävistä on varautua juuri siihen, mitä vaikutuksia Joddbölen hankkeiden toteutumisella olisi kunnalle.
Inkoossa olemmekin laatineet jo hieman suunnitelmia sen varalle, mikäli nämä hankkeet toteutuisivat. Kuluneen kevään aikana hyväksyimme maapoliittisen ohjelman, joka antaa suuntaviivoja sille, minne mm. asuinalueita kannattaisi suunnitella. Samalla olemme aktiivisesti miettineet, miten kehitämme joukkoliikennettä. Olemme lyöneet lukkoon suuntaviivoja myös joukkoliikenteen suhteen. Olemme esimerkiksi linjanneet, että vuonna 2023 aloitamme syöttöliikenteen Inkoosta myös Kivenlahden metrolle, kun Länsimetron lisälaajennus valmistuu.
Teemme myös jatkuvasti aktiivista vaikuttamistyötä infrastruktuurin parantamiseksi. Lobbaustyötä on aktiivisesti tehty mm. kantatie 51:n sekä rantaradan puolesta.
Kunnassa mietitään myös, miten voisimme entistä enemmän panostaa siihen, että voimme luoda mahdollisuuksia uusille elinkeinoelämän toiminnoille sekä uusille palveluille. Kunta miettii myös, mitä vaikutuksia alueen kehittämisellä on kunnan palveluille.
Kunnat elävät taloudellisesti haastavia aikoja. Jo ennen Koronavirusepidemiaa oli kuntien taloudellinen tilanne heikko. Myös Inkoossa on osattava suhtautua tähän realiteettiin. On syytä kuitenkin miettiä, että myös kuntataloutta on johdettava hieman pidempijaksoisemmin kuin vuosi kerrallaan. Ennakointi sekä rakenteellisten muutosten tuomat tarvittavat vaikutukset palveluihin on kuitenkin pystyttävä toteamaan ja palveluja kehittämään tämän mukaan.
Vaikka itse olenkin nuori päättäjä, olen jo oppinut sen, ettei kunnan kehittämistä voi laskea yhden hankkeen tai asian varaan. Monipuolisuus on tärkeää myös kuntaa kehittäessä. Uskon kuitenkin siihen, että Joddbölen alueella tulemme näkemään kehitystä. Siihen meidän on myös uskottava ja tehtävä kaikkemme sen edistämiseksi. Kaikki asiat eivät ole meidän käsissämme, mutta meidän tulee mielestäni luoda uskoa sekä toivoa siihen, että asiat menisivät Inkoon kannalta hyvin.
HENRIK WICKSTRÖM
Kunnanhallituksen pj.(r.)
Inkoon kunta
INKOON kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi