INKOO
INKOO
Vähitellen moni meistä palaa jälleen lomien jälkeen töihin. Etätyösuositus on tällä erää kansallisella tasolla poistettu ja moni meistä palaa jälleen pitkästä aikaa työpaikoilleen. Tämä tulee tarkoittamaan lisääntyvää liikennettä mm. kantatie 51:llä.
Kantatie 51 on tällä hetkellä Inkoon kunnan pääväylä, jota moni inkoolainen käyttää päivittäin. Sen parantaminen niin turvallisuuden kuin liikenteen sujuvuuden näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää Inkoolle.
– Kunta tekee säännöllisin väliajoin kyselyitä inkoolaisille liittyen myös valtion teiden kuntoon sekä kehittämistarpeisiin. Yksi keskeinen toive kuntalaisten suunnalta on ollut juuri kantatie 51:n valaisemisen tarve Siuntiosta Inkoon kautta Karjaalle kulkevalla tieosuudella. Myös kantatie 51:n varrella olevien enemmän liikennöityjen risteysten turvallisuuden parantaminen on noussut kuntalaisten palautteissa esiin, sanoo Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström (r.).
Ennen kesälomia Inkoon virkajohto kävi yhdessä Wickströmin kanssa neuvotteluita kantatie 51:n mukaan saamisesta kansalliseen 12-vuotiseen liikenneohjelmaan liikenne- ja viestintäministeriön johdon kanssa. Kyseiseen ohjelmaan on tarkoitus sijoittaa kaikki keskeiset infrakohteet, joita tulisi edistää seuraavan 12 vuoden aikana.
– Me olemme tehostaneet lobbausta kantatie 51:n suhteen. Yksi selkeä hanke on juuri valaistuksen saaminen kantatie 51:lle. Se tulee kuitenkin vaatimaan sen, että valtion tasolla ymmärretään asian tärkeys. Tämä vaatii vaikuttamista niin eduskunnanpäättäjien kuin viranomaistenkin suuntaan.
Wickström toivoo kunnan käyvän keskusteluita myös kantatie 51:n varrella olevien risteyksien parantamiseen liittyen. Kuntaan on tullut yhteydenottoja näihin liittyen.
– Risteykset mm. Tähtelän sekä Degerbyn kohdalla ovat kovin liikennöityjä. Näiden turvallisuuden parantamisen suhteen on syytä käydä keskustelua viranomaisten kanssa. Oman haasteensa tilanteeseen tuo se, että kyseessä ovat valtion tiet, jolloin ratkaisut eivät aina synny kovin yksinkertaisesti.
Wickström muistuttaa siitä, että mikäli mm. Fortumin ja ST1:n hankkeet Joddbölen teollisuusalueella toteutuisivat, tulisi sillä olemaan vaikutuksia myös kantatie 51:lle.
– Mikäli Joddbölen teollisuusalueen suunnitelmat toteutuvat, se tulee vaikuttamaan juuri kantatie 51:een sekä sen liikennemäärän nousuun. Tästäkin syystä haluamme nyt etupainotteisesti nostaa esiin kyseisen tie merkityksen, sanoo Wickström.
Reilut vuosi sitten Inkoo liittyi mukaan Route 51-nimiseen älytiehankkeeseen. Mukana hankkeessa on useita alueellisia toimijoita. Kyseinen hanke edistyy edelleen ja hanketta koordinoi tällä hetkellä VTT. Viime syksynä valtio myönsi 60 000 euron määrärahan projektiin.
– Liikkuminen ja liikennepalvelut ovat globaalisti murroksessa. Näin ollen on kiinnostavaa seurata, miten eri palvelumuotoja sekä infrastruktuurin tarpeita pystytään yhdistelemään mm. digitalisaation turvin tällä kyseisellä tieosuudella.
Yleisesti Wickström toivoo, että myös valtion hallinnoimia tieosuuksia kehitettäisiin Inkoossa aktiivisemmin yhdessä valtion viranomaisten kanssa.
– Infra-hankkeet eivät ole yksinkertaisia ja niiden toteuttaminen vaatii yleensä monen vuoden taustatyön. Itse toivon kuitenkin, että Inkoo esim. hakisi eduskunnan tämän kevään lisätalousarvion yhteydessä myöntämiä avustuksia, jotka on suunnattu kevyen liikenteen väylien kehittämiseen. Pienenä kuntana meidän on tärkeää juuri katsoa läpi myös tällaisetkin mahdollisuudet, sanoo Wickström.
INKOON kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström toivoo, että myös valtion hallinnoimia tieosuuksia kehitettäisiin Inkoossa aktiivisemmin yhdessä valtion viranomaisten kanssa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Vähitellen moni meistä palaa jälleen lomien jälkeen töihin. Etätyösuositus on tällä erää kansallisella tasolla poistettu ja moni meistä palaa jälleen pitkästä aikaa työpaikoilleen. Tämä tulee tarkoittamaan lisääntyvää liikennettä mm. kantatie 51:llä.
Kantatie 51 on tällä hetkellä Inkoon kunnan pääväylä, jota moni inkoolainen käyttää päivittäin. Sen parantaminen niin turvallisuuden kuin liikenteen sujuvuuden näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää Inkoolle.
– Kunta tekee säännöllisin väliajoin kyselyitä inkoolaisille liittyen myös valtion teiden kuntoon sekä kehittämistarpeisiin. Yksi keskeinen toive kuntalaisten suunnalta on ollut juuri kantatie 51:n valaisemisen tarve Siuntiosta Inkoon kautta Karjaalle kulkevalla tieosuudella. Myös kantatie 51:n varrella olevien enemmän liikennöityjen risteysten turvallisuuden parantaminen on noussut kuntalaisten palautteissa esiin, sanoo Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström (r.).
Ennen kesälomia Inkoon virkajohto kävi yhdessä Wickströmin kanssa neuvotteluita kantatie 51:n mukaan saamisesta kansalliseen 12-vuotiseen liikenneohjelmaan liikenne- ja viestintäministeriön johdon kanssa. Kyseiseen ohjelmaan on tarkoitus sijoittaa kaikki keskeiset infrakohteet, joita tulisi edistää seuraavan 12 vuoden aikana.
– Me olemme tehostaneet lobbausta kantatie 51:n suhteen. Yksi selkeä hanke on juuri valaistuksen saaminen kantatie 51:lle. Se tulee kuitenkin vaatimaan sen, että valtion tasolla ymmärretään asian tärkeys. Tämä vaatii vaikuttamista niin eduskunnanpäättäjien kuin viranomaistenkin suuntaan.
Wickström toivoo kunnan käyvän keskusteluita myös kantatie 51:n varrella olevien risteyksien parantamiseen liittyen. Kuntaan on tullut yhteydenottoja näihin liittyen.
– Risteykset mm. Tähtelän sekä Degerbyn kohdalla ovat kovin liikennöityjä. Näiden turvallisuuden parantamisen suhteen on syytä käydä keskustelua viranomaisten kanssa. Oman haasteensa tilanteeseen tuo se, että kyseessä ovat valtion tiet, jolloin ratkaisut eivät aina synny kovin yksinkertaisesti.
Wickström muistuttaa siitä, että mikäli mm. Fortumin ja ST1:n hankkeet Joddbölen teollisuusalueella toteutuisivat, tulisi sillä olemaan vaikutuksia myös kantatie 51:lle.
– Mikäli Joddbölen teollisuusalueen suunnitelmat toteutuvat, se tulee vaikuttamaan juuri kantatie 51:een sekä sen liikennemäärän nousuun. Tästäkin syystä haluamme nyt etupainotteisesti nostaa esiin kyseisen tie merkityksen, sanoo Wickström.
Reilut vuosi sitten Inkoo liittyi mukaan Route 51-nimiseen älytiehankkeeseen. Mukana hankkeessa on useita alueellisia toimijoita. Kyseinen hanke edistyy edelleen ja hanketta koordinoi tällä hetkellä VTT. Viime syksynä valtio myönsi 60 000 euron määrärahan projektiin.
– Liikkuminen ja liikennepalvelut ovat globaalisti murroksessa. Näin ollen on kiinnostavaa seurata, miten eri palvelumuotoja sekä infrastruktuurin tarpeita pystytään yhdistelemään mm. digitalisaation turvin tällä kyseisellä tieosuudella.
Yleisesti Wickström toivoo, että myös valtion hallinnoimia tieosuuksia kehitettäisiin Inkoossa aktiivisemmin yhdessä valtion viranomaisten kanssa.
– Infra-hankkeet eivät ole yksinkertaisia ja niiden toteuttaminen vaatii yleensä monen vuoden taustatyön. Itse toivon kuitenkin, että Inkoo esim. hakisi eduskunnan tämän kevään lisätalousarvion yhteydessä myöntämiä avustuksia, jotka on suunnattu kevyen liikenteen väylien kehittämiseen. Pienenä kuntana meidän on tärkeää juuri katsoa läpi myös tällaisetkin mahdollisuudet, sanoo Wickström.
INKOON kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström toivoo, että myös valtion hallinnoimia tieosuuksia kehitettäisiin Inkoossa aktiivisemmin yhdessä valtion viranomaisten kanssa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi