KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
HSL:n hallitus on antanut lausuntonsa Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaavan valmisteluaineistosta.
Erillisen lähijunaliikenteen järjestäminen Veikkolaan ei ole HSL:n mukaan mielekästä, vaan tarjonta tulisi suunnitelmien mukaan olemaan Lohjan lähijunaliikenteen varassa.
Jotta junien pysähtyminen Veikkolassa olisi järkevää, edellyttää se tulevien ESA-radan kaikkien asemien läheisyyteen riittävästi maankäyttöä, jotta voidaan järjestää kannattavaa lähiliikennettä. Junaliikenteen järjestäminen Veikkolaan riippuu siis myös HSL-alueen ulkopuolisten kuntien maankäyttöratkaisuista.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella tavoiteltavana ohjelukuna pidetään vähintään 10 000 asukkaan tai työpaikan sijoittamista 2,5 kilometrin etäisyydelle asemasta, mikäli sen liikennöintitarjonta on tyydyttävä. Vastaavasti yhden kilometrin etäisyydellä tavoiteltava asukas- ja työpaikkamäärä on 5000. Tyydyttävänä tarjontana pidetään ruuhka-aikana kahta yhteyttä tunnissa suuntaansa. Mikäli kyseessä olisi tiheämmän tarjonnan asema, maankäyttöä tulisi olla tätäkin enemmän.
Suunnitellun Veikkolan aseman sijaintipaikasta yhden kilometrin etäisyydellä asuu tällä hetkellä noin 1150 asukasta ja kahden ja puolen kilometrin etäisyydellä noin 5000 asukasta. Osayleiskaavan mitoituksella osoitetaan yhden kilometrin säteelle seisakkeesta 3000-4000 asukkaan ja työpaikan lisäystä nykytilanteeseen. Osayleiskaavarajauksen ulkopuolelle jäävät vielä Veikkolan nykyinen keskusta-alue ja työpaikkakäytössä oleva eritasoliittymän eteläpuolinen alue. Näiden alueiden tiivistäminen lähivuosikymmeninä mahdollistaa asukasmäärän kasvattamisen asemasta yhden kilometrin etäisyydellä vielä usealla tuhannella asukkaalla, jolloin saavutetaan 10 000 asukkaan väestö.
Rakentamisen osalta edellä todetut mitoitustavoitteet merkitsisivät esimerkiksi keskustamaisimmalla alueella aseman välittömässä läheisyydessä tehokasta kerrostalovaltaista asumista ja asukastavoite vastaisi rakennusoikeutena noin 300 000 kerrosneliömetriä. Rakentamiseen käytettävissä olevaa maa-aluetta on aseman ympäristössä kuitenkin varsin rajoitetusti, sillä sitä rajaa etelästä moottoritie sekä koillisesta Nuuksion kansallispuisto ja Natura 2000 -alue. HSL pitää 10 000 asukkaan asukastavoitteen saavuttamista realistisena, joskin kovana tavoitteena.
Lähiliikenteen alkaessa bussiliikenne muuttuu liityntäpainotteiseksi. Samalla joukkoliikenteen palvelutaso paranee, kun yhteydet nopeutuvat erityisesti pääkaupunkiseudun suuntaan.
Tulevassa tilanteessa, jossa lähijunaliikenne pysähtyy Veikkolassa, tulee bussivuorot ajaa rautatieaseman kautta niin, että vaihto liikennevälineestä toiseen tapahtuu mahdollisimman sujuvasti.
HSL korostaa, että on tärkeää heti kaavoituksen alusta alkaen suunnitella tulevan Veikkolan aseman ja keskustatoimintojen alueen joukkoliikenne ja infra tiiviissä yhteistyössä kunnan, valtion ja HSL:n kanssa. Näin saavutetaan paras tulos, koska päästään suunnittelemaan asema ja siihen liittyvät joukkoliikenteen toiminnat ensin puhtaalta pöydältä. Tällöin vältetään suurin virhe eli että joukkoliikenteelle osoitetaan useimmiten se tila, mikä jää jäljelle.
Osayleiskaava-alue mahdollistaa suunnitella ideaaliset suorat, turvalliset ja sujuvat pyöräilyn pääväylät Veikkolan keskustaan. Hyvät pyöräyhteydet kytkevät vanhan ja uuden Veikkolan keskustan toisiinsa. Samalla tarjoutuu mahdollisuus suunnitella pääväyliä pidempimatkaista pyöräilyä varten.
Veikkolan eritasoliittymä tullaan uudistamaan lähivuosikymmeninä, jolloin Turunväylän ylittävälle Veikkolantielle on mahdollista lisätä jalkakäytävä ja pyörätie, joka mahdollistaa sujuvat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Veikkolan rautatieasemalle.
Kirkkonummen pohjoisen liikennekäytävän suunnittelun ensisijaisena tavoitteena on osoittaa Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden (Espoo-Salo oikorata eli ns. ESA-rata) yleissuunnittelun mukainen ratalinjaus lainvoimaisessa yleiskaavassa. Ennen asemakaavoitusvaiheeseen etenemistä tulee olla tehtynä sitova päätös Espoo-Salo -oikoradan ja siihen liittyvän lähijunaliikenteen toteuttamisesta sekä jatkosuunnittelusta. Mikäli raidehanke ei toteudu, ei asemakaavoitusta voida käynnistää osayleiskaavan ratkaisujen pohjalta.
Toisena päätavoitteena on osoittaa osayleiskaavassa Veikkolan rautatieaseman sijainti, sinne johtavat liikenneyhteydet sekä aseman välittömän lähialueen maankäyttö. Lähijunaliikenteen mahdollistamiseksi Veikkolaan täytyy aseman vaikutusalueen maankäytön olla riittävän tehokasta tarvittavan käyttäjäpotentiaalin muodostumiseksi.
Osayleiskaavan tavoitevuosi on 2050 ja oletuksena on, että Espoo-Salo -oikoradan ja lähijunaliikenteen jatkosuunnittelusta sekä radan toteuttamisesta on tehty sitova päätös 2020-luvun puolivälissä.
Kaavan valmisteluaineisto on ollut julkisesti nähtävillä 25.6. - 11.9.2020.
POHJOISEN liikennekäytävän osayleiskaavan rajaus kartalla.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
HSL:n hallitus on antanut lausuntonsa Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaavan valmisteluaineistosta.
Erillisen lähijunaliikenteen järjestäminen Veikkolaan ei ole HSL:n mukaan mielekästä, vaan tarjonta tulisi suunnitelmien mukaan olemaan Lohjan lähijunaliikenteen varassa.
Jotta junien pysähtyminen Veikkolassa olisi järkevää, edellyttää se tulevien ESA-radan kaikkien asemien läheisyyteen riittävästi maankäyttöä, jotta voidaan järjestää kannattavaa lähiliikennettä. Junaliikenteen järjestäminen Veikkolaan riippuu siis myös HSL-alueen ulkopuolisten kuntien maankäyttöratkaisuista.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella tavoiteltavana ohjelukuna pidetään vähintään 10 000 asukkaan tai työpaikan sijoittamista 2,5 kilometrin etäisyydelle asemasta, mikäli sen liikennöintitarjonta on tyydyttävä. Vastaavasti yhden kilometrin etäisyydellä tavoiteltava asukas- ja työpaikkamäärä on 5000. Tyydyttävänä tarjontana pidetään ruuhka-aikana kahta yhteyttä tunnissa suuntaansa. Mikäli kyseessä olisi tiheämmän tarjonnan asema, maankäyttöä tulisi olla tätäkin enemmän.
Suunnitellun Veikkolan aseman sijaintipaikasta yhden kilometrin etäisyydellä asuu tällä hetkellä noin 1150 asukasta ja kahden ja puolen kilometrin etäisyydellä noin 5000 asukasta. Osayleiskaavan mitoituksella osoitetaan yhden kilometrin säteelle seisakkeesta 3000-4000 asukkaan ja työpaikan lisäystä nykytilanteeseen. Osayleiskaavarajauksen ulkopuolelle jäävät vielä Veikkolan nykyinen keskusta-alue ja työpaikkakäytössä oleva eritasoliittymän eteläpuolinen alue. Näiden alueiden tiivistäminen lähivuosikymmeninä mahdollistaa asukasmäärän kasvattamisen asemasta yhden kilometrin etäisyydellä vielä usealla tuhannella asukkaalla, jolloin saavutetaan 10 000 asukkaan väestö.
Rakentamisen osalta edellä todetut mitoitustavoitteet merkitsisivät esimerkiksi keskustamaisimmalla alueella aseman välittömässä läheisyydessä tehokasta kerrostalovaltaista asumista ja asukastavoite vastaisi rakennusoikeutena noin 300 000 kerrosneliömetriä. Rakentamiseen käytettävissä olevaa maa-aluetta on aseman ympäristössä kuitenkin varsin rajoitetusti, sillä sitä rajaa etelästä moottoritie sekä koillisesta Nuuksion kansallispuisto ja Natura 2000 -alue. HSL pitää 10 000 asukkaan asukastavoitteen saavuttamista realistisena, joskin kovana tavoitteena.
Lähiliikenteen alkaessa bussiliikenne muuttuu liityntäpainotteiseksi. Samalla joukkoliikenteen palvelutaso paranee, kun yhteydet nopeutuvat erityisesti pääkaupunkiseudun suuntaan.
Tulevassa tilanteessa, jossa lähijunaliikenne pysähtyy Veikkolassa, tulee bussivuorot ajaa rautatieaseman kautta niin, että vaihto liikennevälineestä toiseen tapahtuu mahdollisimman sujuvasti.
HSL korostaa, että on tärkeää heti kaavoituksen alusta alkaen suunnitella tulevan Veikkolan aseman ja keskustatoimintojen alueen joukkoliikenne ja infra tiiviissä yhteistyössä kunnan, valtion ja HSL:n kanssa. Näin saavutetaan paras tulos, koska päästään suunnittelemaan asema ja siihen liittyvät joukkoliikenteen toiminnat ensin puhtaalta pöydältä. Tällöin vältetään suurin virhe eli että joukkoliikenteelle osoitetaan useimmiten se tila, mikä jää jäljelle.
Osayleiskaava-alue mahdollistaa suunnitella ideaaliset suorat, turvalliset ja sujuvat pyöräilyn pääväylät Veikkolan keskustaan. Hyvät pyöräyhteydet kytkevät vanhan ja uuden Veikkolan keskustan toisiinsa. Samalla tarjoutuu mahdollisuus suunnitella pääväyliä pidempimatkaista pyöräilyä varten.
Veikkolan eritasoliittymä tullaan uudistamaan lähivuosikymmeninä, jolloin Turunväylän ylittävälle Veikkolantielle on mahdollista lisätä jalkakäytävä ja pyörätie, joka mahdollistaa sujuvat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Veikkolan rautatieasemalle.
Kirkkonummen pohjoisen liikennekäytävän suunnittelun ensisijaisena tavoitteena on osoittaa Helsingin ja Turun välisen nopean ratayhteyden (Espoo-Salo oikorata eli ns. ESA-rata) yleissuunnittelun mukainen ratalinjaus lainvoimaisessa yleiskaavassa. Ennen asemakaavoitusvaiheeseen etenemistä tulee olla tehtynä sitova päätös Espoo-Salo -oikoradan ja siihen liittyvän lähijunaliikenteen toteuttamisesta sekä jatkosuunnittelusta. Mikäli raidehanke ei toteudu, ei asemakaavoitusta voida käynnistää osayleiskaavan ratkaisujen pohjalta.
Toisena päätavoitteena on osoittaa osayleiskaavassa Veikkolan rautatieaseman sijainti, sinne johtavat liikenneyhteydet sekä aseman välittömän lähialueen maankäyttö. Lähijunaliikenteen mahdollistamiseksi Veikkolaan täytyy aseman vaikutusalueen maankäytön olla riittävän tehokasta tarvittavan käyttäjäpotentiaalin muodostumiseksi.
Osayleiskaavan tavoitevuosi on 2050 ja oletuksena on, että Espoo-Salo -oikoradan ja lähijunaliikenteen jatkosuunnittelusta sekä radan toteuttamisesta on tehty sitova päätös 2020-luvun puolivälissä.
Kaavan valmisteluaineisto on ollut julkisesti nähtävillä 25.6. - 11.9.2020.
POHJOISEN liikennekäytävän osayleiskaavan rajaus kartalla.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi