KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Yrittäjät ry on jättänyt kunnanhallitukselle lausunnon koskien Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksen asiaa, jota käsitellään kunnanhallituksessa maanantaina 18.1.
Yrittäjien lausunnon mukaan asiassa ei ole kuultu yrittäjiä, eikä asiaa ole esitelty yrittäjille, toisin sanoen paikallisia yrittäjävaikutuksia ei ole arvioitu.
Markkinaoikeus on kumonnut asiassa tehdyn hankintapäätöksen ja kieltänyt Espoota tekemästä hankintasopimusta päätöksen perusteella 750 000 euron sakon uhalla. Tästä huolimatta Espoon kaupunki on jatkanut kulkukeskuksen käyttöönottoa väliaikaisella sopimuksella FCG:n kanssa, todetaan yrittäjien lausunnossa.
Lausunnossa todetaan, että nykyinen Espoon ja FCG:n välinen kilpailutus on monella tapaa ongelmallinen, eikä se palvele kirkkonummelaisia taksien asiakkaita tai yrittäjiä.
Taksiuudistuksen myötä kuljettajista on Helsingin kaupunkiseudulla valtava ylitarjonta, minkä myötä he ovat valmiita toimimaan alle markkinahinnan. Tällä hetkellä yksikään kirkkonummelainen invataksiyrittäjä ei ole mukana kuljetuskeskuksen piirissä, sillä palvelun tarjoaminen sen puitteissa ei olisi heille yksinkertaisesti kannattavaa.
Kulkukeskuksen kaikki taksit ovat jonossa hintajärjestyksessä riippumatta siitä, missä taksi sijaitsee. Tilanteessa, jossa yksikään taksiyrittäjä ei toimi Kirkkonummella, taksien saapuminen sen tilanneelle asiakkaalle voi viedä huomattavan pitkään. Tämän lisäksi kulkukeskuksen alaisuudessa toimivalle taksiyrittäjälle hyvitetään kyydeistä lyhimmän mahdollisen matkan mukaan, jolloin ajot Kirkkonummelle eivät välttämättä ole kannattavia. Lopputuloksena saattaakin olla tilanne, jossa taksin saaminen koko Länsi-Uudellamaalla Espoota lukuun ottamatta on mahdotonta.
Yrittäjien lausunnossa kyseenalaistetaan myös hankkeesta saatavat säästöt, sillä asiakaskunnat sitoutuvat maksamaan 20 miljoonan välityskustannukset FCG:lle viiden vuoden aikana. Per vuosi tämä tarkoittaa 4 miljoonaa vuodessa, josta Kirkkonummen osuus on 11-12% eli noin 440 000–480 000 euroa. Mikäli Kirkkonummi kilpailuttaisi kuljetuspalvelunsa Vantaa-Kerava mallin mukaan olisi kustannus taksikuskien laskelman mukaan vain noin 100 000 euroa.
Yrittäjien mielestä on kyseenalaista, miksi kunta on lähdössä mukaan rakentamaan uutta kulkukeskusta, kun jo tällä hetkellä on olemassa useita toimijoita, jotka kilpailevat taksien välittämisestä keskenään.
Olemassa olevat mallit tulisivat kunnalle halvemmaksi, palvelisivat paremmin asiakkaita ja ennen kaikkea pitäisivät kirkkonummelaiset taksiyrittäjät työn syrjässä kiinni, todetaan Kirkkonummen Yrittäjistä.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Yrittäjät ry on jättänyt kunnanhallitukselle lausunnon koskien Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksen asiaa, jota käsitellään kunnanhallituksessa maanantaina 18.1.
Yrittäjien lausunnon mukaan asiassa ei ole kuultu yrittäjiä, eikä asiaa ole esitelty yrittäjille, toisin sanoen paikallisia yrittäjävaikutuksia ei ole arvioitu.
Markkinaoikeus on kumonnut asiassa tehdyn hankintapäätöksen ja kieltänyt Espoota tekemästä hankintasopimusta päätöksen perusteella 750 000 euron sakon uhalla. Tästä huolimatta Espoon kaupunki on jatkanut kulkukeskuksen käyttöönottoa väliaikaisella sopimuksella FCG:n kanssa, todetaan yrittäjien lausunnossa.
Lausunnossa todetaan, että nykyinen Espoon ja FCG:n välinen kilpailutus on monella tapaa ongelmallinen, eikä se palvele kirkkonummelaisia taksien asiakkaita tai yrittäjiä.
Taksiuudistuksen myötä kuljettajista on Helsingin kaupunkiseudulla valtava ylitarjonta, minkä myötä he ovat valmiita toimimaan alle markkinahinnan. Tällä hetkellä yksikään kirkkonummelainen invataksiyrittäjä ei ole mukana kuljetuskeskuksen piirissä, sillä palvelun tarjoaminen sen puitteissa ei olisi heille yksinkertaisesti kannattavaa.
Kulkukeskuksen kaikki taksit ovat jonossa hintajärjestyksessä riippumatta siitä, missä taksi sijaitsee. Tilanteessa, jossa yksikään taksiyrittäjä ei toimi Kirkkonummella, taksien saapuminen sen tilanneelle asiakkaalle voi viedä huomattavan pitkään. Tämän lisäksi kulkukeskuksen alaisuudessa toimivalle taksiyrittäjälle hyvitetään kyydeistä lyhimmän mahdollisen matkan mukaan, jolloin ajot Kirkkonummelle eivät välttämättä ole kannattavia. Lopputuloksena saattaakin olla tilanne, jossa taksin saaminen koko Länsi-Uudellamaalla Espoota lukuun ottamatta on mahdotonta.
Yrittäjien lausunnossa kyseenalaistetaan myös hankkeesta saatavat säästöt, sillä asiakaskunnat sitoutuvat maksamaan 20 miljoonan välityskustannukset FCG:lle viiden vuoden aikana. Per vuosi tämä tarkoittaa 4 miljoonaa vuodessa, josta Kirkkonummen osuus on 11-12% eli noin 440 000–480 000 euroa. Mikäli Kirkkonummi kilpailuttaisi kuljetuspalvelunsa Vantaa-Kerava mallin mukaan olisi kustannus taksikuskien laskelman mukaan vain noin 100 000 euroa.
Yrittäjien mielestä on kyseenalaista, miksi kunta on lähdössä mukaan rakentamaan uutta kulkukeskusta, kun jo tällä hetkellä on olemassa useita toimijoita, jotka kilpailevat taksien välittämisestä keskenään.
Olemassa olevat mallit tulisivat kunnalle halvemmaksi, palvelisivat paremmin asiakkaita ja ennen kaikkea pitäisivät kirkkonummelaiset taksiyrittäjät työn syrjässä kiinni, todetaan Kirkkonummen Yrittäjistä.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi