RUUHKAMAKSUT
Pääkaupunkiseudun 10 kehyskuntaa eli KUUMA-seutu, Helsingin sekä Uudenmaan Yrittäjät ja Helsingin seudun kauppakamari vastustavat ruuhkamaksujen käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla. Ne lisäisivät suhteellisesti eniten matalapalkka-alalla työskentelevien työmatkakuluja. Ruuhkamaksut aiheuttaisivat hankaluuksia myös pienikatteiselle palvelutyölle, jossa joudutaan liikkumaan autolla päivän aikana paikasta toiseen.
Tuoreen selvityksen mukaan ruuhkamaksut kuormittaisivat erityisesti matalapalkka-aloilla työskentelevien taloutta ja jarruttaisivat KUUMA-seudun elinkeinoelämän kasvua. Kehyskunnat ja elinkeinoelämän järjestöt edellyttävät päästövähennyksiin toimivampia ratkaisuja.
Kehyskuntien asukkaista peräti 42 prosentin työpaikka sijaitsee oman asuinkunnan ulkopuolella. Kaikkien kuntien alueilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä saatikka ratayhteyttä, joten työhön pääsy omalla autolla on ainoa mahdollisuus. Eritoten pienituloiset ja vuorotyötä tekevät työntekijät olisivat mahdollisen ruuhkamaksujärjestelmän suurimpia kärsijöitä.
Ruuhkamaksut on listattu yhtenä päästöjä vähentävänä keinona Hiilineutraalin liikenteen tiekartassa, ja niitä koskevan lainsäädännön valmistelu käynnistyy keväällä 2021.
Elinkeinoelämä edellyttää toimivia ja alueellisesti tasa-arvoisia ratkaisuja hiilineutraaliuden saavuttamiseen
”Helsingin seudun ruuhkamaksut olisivat epätasa-arvoistava ratkaisu KUUMA-seudun kunnille. Vetoamme tuoreen selvityksen pohjalta ruuhkamaksuja tehokkaampien päästövähennyskeinojen käytön puolesta. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan näitä ovat autokannan uudistaminen, liikennejärjestelmän tehostaminen sekä ja fossiilisten polttoaineiden hinnoittelu ja korvaaminen”, sanoo KUUMA-seudun yhteistyöjohtaja Antti Kuusela.
”KUUMA-kunnat ovat sitoutuneet hiilineutraaliuden tavoittelemiseen, mutta keinot eivät saa olla epätasa- arvoistavia ja kehyskuntien elinvoimaa heikentäviä. Liikenteen päästöt edustavat 25 prosenttia kaikista maamme päästöistä. Suurimmat päästöt aiheutuvat kiinteistöjen lämmittämisestä. Kehäteiden varrella toimii paljon teollisuus- ja logistiikka-alan yrityksiä, joissa tuotetaan tuotteita ja palveluita pääkaupunkiseudulle ja joihin tullaan harvaan asutuista KUUMA-kunnista. Olisi perin outoa, jos näitä yrityksiä, jotka vahvistavat pääkaupunkiseudun elinvoimaa kuormitettaisiin ruuhkamaksuilla”, Uudenmaan Yrittäjien puheenjohtaja Markku Aalto toteaa.
”Koronakriisin jäljiltä kunnat eivät kaipaa työllistymistä heikentäviä keinoja alueelle. Seudullinen ruuhkamaksuratkaisu kohtelisi Helsingin seudun asukkaita ja yrityksiä epätasa-arvoisesti. Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus ei toteutuisi ”, toteaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.
”Lisävero elinkeinon harjoittamiselle olisi kohtuuton maallemme, joka tarvitsee nyt yrittämistä enemmän kuin koskaan. Kovasti kilpailuilla ja pienikatteisilla aloilla ruuhkamaksujen kustannuksia ei voi täysimääräisesti sisällyttää palveluhintoihin. Samoin lisäverolla rangaistaisiin työssäkäyviä työntekijöitä”, sanoo Helsingin seudun yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen.
”Pääkaupunkiseutu on merkittävä työssäkäyntialue KUUMA-kuntien asukkaille. Ruuhkamaksu kohdentuisi epätasa-arvoisesti suoraan keskituloiselle kohderyhmälle, jolle oman auton käyttö voi olla kustannustehokkain liikkumismuoto. Ruuhkamaksujen sijaan olisi mietittävä julkisen liikenteen matkaketjujen edistämistä”, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki toteaa.
Yhtenä osana KUUMAn selvitys viittaa Helsingin seudun maankäyttöä, asumista ja liikennettä selvittävään 2018 MAL-barometriin, jonka mukaan suurin osa Helsingin kehyskuntien asukkaista kannattaa joukkoliikenteen kehittämistä sekä henkilöliikenteen sujuvuuden edistämistä. Sen sijaan ruuhkamaksuja ei keinona kannateta.
Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi kertoo Kirkkonummen vastustavan edelleenkin määrätietoisesti tietulleja ja ruuhkamaksuja. Haapaniemi kertoo, että kehyskuntien Kuuma-johtokunta käynnisti viime kesänä selvitystyön, jossa asiantuntijat ovat selvittäneet ruuhkamaksujen vaikutuksia kehyskuntien ihmisten liikkumiselle sekä työllisyydelle ja yritystoiminnalle.
Ruuhkamaksut ovat erittäin epätasa-arvoinen lisävero autoa tarvitseville ihmisille ja se tekee ihmisten elämästä entistä vaikeampaa, eikä se kannusta työntekoon. Ruuhkamaksut kohdistuisivat kaikkein kipeimmin pieni- ja keskituloisiin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.
Pääkaupunkiseudulla henkilöautoliikenteen päästöt ovat noin 10 % kaikista hiilidioksidipäästöistä, kun esimerkiksi hiilivoimaloista päästöt ovat moninkertaiset. Haapaniemi kuvaa autoilijoiden rankaisemista vihervasemmistolaisen Sanna Marinin hallituksen ajattelutavaksi. Haapaniemi muistuttaa, että ruuhkamaksut rankaisisivat myös espoolaisia ja vantaalaisia autoa tarvitsevia ihmisiä.
- Tiemaksuilla asetetaan vaan kapuloita rattaisiin Helsingin seudulla ja näin pyritään hankaloittamaan ihmisten liikkumista, yritystoimintaa ja alueen kehittämistä. Tästä kärsii koko suomalainen yhteiskunta, sanoo Haapaniemi.
Kirkkonummella on tällä hetkellä kohtalaisen hyvä joukkoliikenne, josta kunta maksaa sievoisen summan HSL:lle.
Haapaniemi kysyykin, miksi HSL ei tee joukkoliikenteestä houkuttelevaa vaihtoehtoa niin, että ihmiset vapaaehtoisesti valitsisivat joukkoliikenteen. Enemmän pitäisi löytyä keinoja, joilla ei rankaista, vaan kannustetaan.
-Samalla voi kysyä, miksi valtio ei tue joukkoliikennettä enempää, jos siitä halutaan saada kilpailukykyinen vaihtoehto, kysyy Haapaniemi.
Haapaniemi pitää ruuhkamaksuja lisäverona auton käyttäjille, jotka maksavat jo nyt erilaisia veroja ja käyttömaksuja 8 miljardia euroa vuosittain, joista vain miljardi palaa takaisin liikenteen kehittämiseen. Tässä on suuri epäkohta jo nyt, hän jatkaa.
On olemassa muitakin tehokkaita tapoja vähentää päästöjä, mm. energian käytössä ja kulutuksessa sekä rakentamisessa. Lisäksi ihmisiä pitäisi tukea ja kannustaa autokannan uusimiseen, vähäpäästöisten ja uusiutuvien polttoaineiden käyttöön, bioenergiaan sekä lämmitysenergiaremontteihin, painottaa Haapaniemi.
RUUHKAMAKSUISTA kärsisivät suhteellisesti eniten pienituloiset työntekijät, joille henkilöauto on ainoa vaihtoehto työmatkaliikkumiseen ja pienikatteisia kotipalvelu-, siivous-, kiinteistö-, korjaus- ja huoltopalveluita myyvät yritykset sekä heikentyvän vetovoiman alueiden kiinteistönomistajat.
Jussi Salo
KIRKKONUMMEN kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi kertoo Kirkkonummen vastustavan edelleenkin määrätietoisesti ruuhkamaksuja.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
RUUHKAMAKSUT
Pääkaupunkiseudun 10 kehyskuntaa eli KUUMA-seutu, Helsingin sekä Uudenmaan Yrittäjät ja Helsingin seudun kauppakamari vastustavat ruuhkamaksujen käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla. Ne lisäisivät suhteellisesti eniten matalapalkka-alalla työskentelevien työmatkakuluja. Ruuhkamaksut aiheuttaisivat hankaluuksia myös pienikatteiselle palvelutyölle, jossa joudutaan liikkumaan autolla päivän aikana paikasta toiseen.
Tuoreen selvityksen mukaan ruuhkamaksut kuormittaisivat erityisesti matalapalkka-aloilla työskentelevien taloutta ja jarruttaisivat KUUMA-seudun elinkeinoelämän kasvua. Kehyskunnat ja elinkeinoelämän järjestöt edellyttävät päästövähennyksiin toimivampia ratkaisuja.
Kehyskuntien asukkaista peräti 42 prosentin työpaikka sijaitsee oman asuinkunnan ulkopuolella. Kaikkien kuntien alueilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä saatikka ratayhteyttä, joten työhön pääsy omalla autolla on ainoa mahdollisuus. Eritoten pienituloiset ja vuorotyötä tekevät työntekijät olisivat mahdollisen ruuhkamaksujärjestelmän suurimpia kärsijöitä.
Ruuhkamaksut on listattu yhtenä päästöjä vähentävänä keinona Hiilineutraalin liikenteen tiekartassa, ja niitä koskevan lainsäädännön valmistelu käynnistyy keväällä 2021.
Elinkeinoelämä edellyttää toimivia ja alueellisesti tasa-arvoisia ratkaisuja hiilineutraaliuden saavuttamiseen
”Helsingin seudun ruuhkamaksut olisivat epätasa-arvoistava ratkaisu KUUMA-seudun kunnille. Vetoamme tuoreen selvityksen pohjalta ruuhkamaksuja tehokkaampien päästövähennyskeinojen käytön puolesta. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan näitä ovat autokannan uudistaminen, liikennejärjestelmän tehostaminen sekä ja fossiilisten polttoaineiden hinnoittelu ja korvaaminen”, sanoo KUUMA-seudun yhteistyöjohtaja Antti Kuusela.
”KUUMA-kunnat ovat sitoutuneet hiilineutraaliuden tavoittelemiseen, mutta keinot eivät saa olla epätasa- arvoistavia ja kehyskuntien elinvoimaa heikentäviä. Liikenteen päästöt edustavat 25 prosenttia kaikista maamme päästöistä. Suurimmat päästöt aiheutuvat kiinteistöjen lämmittämisestä. Kehäteiden varrella toimii paljon teollisuus- ja logistiikka-alan yrityksiä, joissa tuotetaan tuotteita ja palveluita pääkaupunkiseudulle ja joihin tullaan harvaan asutuista KUUMA-kunnista. Olisi perin outoa, jos näitä yrityksiä, jotka vahvistavat pääkaupunkiseudun elinvoimaa kuormitettaisiin ruuhkamaksuilla”, Uudenmaan Yrittäjien puheenjohtaja Markku Aalto toteaa.
”Koronakriisin jäljiltä kunnat eivät kaipaa työllistymistä heikentäviä keinoja alueelle. Seudullinen ruuhkamaksuratkaisu kohtelisi Helsingin seudun asukkaita ja yrityksiä epätasa-arvoisesti. Sosiaalinen ja alueellinen oikeudenmukaisuus ei toteutuisi ”, toteaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.
”Lisävero elinkeinon harjoittamiselle olisi kohtuuton maallemme, joka tarvitsee nyt yrittämistä enemmän kuin koskaan. Kovasti kilpailuilla ja pienikatteisilla aloilla ruuhkamaksujen kustannuksia ei voi täysimääräisesti sisällyttää palveluhintoihin. Samoin lisäverolla rangaistaisiin työssäkäyviä työntekijöitä”, sanoo Helsingin seudun yrittäjien puheenjohtaja Mari Laaksonen.
”Pääkaupunkiseutu on merkittävä työssäkäyntialue KUUMA-kuntien asukkaille. Ruuhkamaksu kohdentuisi epätasa-arvoisesti suoraan keskituloiselle kohderyhmälle, jolle oman auton käyttö voi olla kustannustehokkain liikkumismuoto. Ruuhkamaksujen sijaan olisi mietittävä julkisen liikenteen matkaketjujen edistämistä”, Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Marja Heinimäki toteaa.
Yhtenä osana KUUMAn selvitys viittaa Helsingin seudun maankäyttöä, asumista ja liikennettä selvittävään 2018 MAL-barometriin, jonka mukaan suurin osa Helsingin kehyskuntien asukkaista kannattaa joukkoliikenteen kehittämistä sekä henkilöliikenteen sujuvuuden edistämistä. Sen sijaan ruuhkamaksuja ei keinona kannateta.
Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi kertoo Kirkkonummen vastustavan edelleenkin määrätietoisesti tietulleja ja ruuhkamaksuja. Haapaniemi kertoo, että kehyskuntien Kuuma-johtokunta käynnisti viime kesänä selvitystyön, jossa asiantuntijat ovat selvittäneet ruuhkamaksujen vaikutuksia kehyskuntien ihmisten liikkumiselle sekä työllisyydelle ja yritystoiminnalle.
Ruuhkamaksut ovat erittäin epätasa-arvoinen lisävero autoa tarvitseville ihmisille ja se tekee ihmisten elämästä entistä vaikeampaa, eikä se kannusta työntekoon. Ruuhkamaksut kohdistuisivat kaikkein kipeimmin pieni- ja keskituloisiin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.
Pääkaupunkiseudulla henkilöautoliikenteen päästöt ovat noin 10 % kaikista hiilidioksidipäästöistä, kun esimerkiksi hiilivoimaloista päästöt ovat moninkertaiset. Haapaniemi kuvaa autoilijoiden rankaisemista vihervasemmistolaisen Sanna Marinin hallituksen ajattelutavaksi. Haapaniemi muistuttaa, että ruuhkamaksut rankaisisivat myös espoolaisia ja vantaalaisia autoa tarvitsevia ihmisiä.
- Tiemaksuilla asetetaan vaan kapuloita rattaisiin Helsingin seudulla ja näin pyritään hankaloittamaan ihmisten liikkumista, yritystoimintaa ja alueen kehittämistä. Tästä kärsii koko suomalainen yhteiskunta, sanoo Haapaniemi.
Kirkkonummella on tällä hetkellä kohtalaisen hyvä joukkoliikenne, josta kunta maksaa sievoisen summan HSL:lle.
Haapaniemi kysyykin, miksi HSL ei tee joukkoliikenteestä houkuttelevaa vaihtoehtoa niin, että ihmiset vapaaehtoisesti valitsisivat joukkoliikenteen. Enemmän pitäisi löytyä keinoja, joilla ei rankaista, vaan kannustetaan.
-Samalla voi kysyä, miksi valtio ei tue joukkoliikennettä enempää, jos siitä halutaan saada kilpailukykyinen vaihtoehto, kysyy Haapaniemi.
Haapaniemi pitää ruuhkamaksuja lisäverona auton käyttäjille, jotka maksavat jo nyt erilaisia veroja ja käyttömaksuja 8 miljardia euroa vuosittain, joista vain miljardi palaa takaisin liikenteen kehittämiseen. Tässä on suuri epäkohta jo nyt, hän jatkaa.
On olemassa muitakin tehokkaita tapoja vähentää päästöjä, mm. energian käytössä ja kulutuksessa sekä rakentamisessa. Lisäksi ihmisiä pitäisi tukea ja kannustaa autokannan uusimiseen, vähäpäästöisten ja uusiutuvien polttoaineiden käyttöön, bioenergiaan sekä lämmitysenergiaremontteihin, painottaa Haapaniemi.
RUUHKAMAKSUISTA kärsisivät suhteellisesti eniten pienituloiset työntekijät, joille henkilöauto on ainoa vaihtoehto työmatkaliikkumiseen ja pienikatteisia kotipalvelu-, siivous-, kiinteistö-, korjaus- ja huoltopalveluita myyvät yritykset sekä heikentyvän vetovoiman alueiden kiinteistönomistajat.
Jussi Salo
KIRKKONUMMEN kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi kertoo Kirkkonummen vastustavan edelleenkin määrätietoisesti ruuhkamaksuja.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi