Länsi-Uudenmaan Säästöpankin 150. toimintavuosi oli poikkeuksellinen globaalin koronakriisin vuoksi. Tärkeimmäksi asiaksi toiminnan kannalta muodostui asiakaspalvelun ylläpitäminen sekä turvallisen työympäristön ja asiakaspalvelun varmistaminen. Tässä onnistuimme hyvin ja palvelutasomme sekä asiakastyytyväisyytemme pysyi hyvällä tasolla, toukokuussa pankin toimitusjohtajana aloittanut Samu Rouhe kertoo.
Pankin liiketoiminta ja sen kasvu kehittyivät lähes tavoitteiden mukaisesti. Pankin asiakasmäärä oli tilikauden päättyessä lähes 32 500. Pankin asiakaskunnasta pääosa on henkilöasiakkaita ja pienyrityksiä. Laajan palvelukokonaisuuden omaavien asiakkaiden määrä lisääntyi, kun puolestaan suppeat palvelut omaavien asiakkaiden määrä laski, kertoo liiketoimintajohtaja Helena Ståhlberg.
Pankin liikevoitto toteutui hieman edellisvuotta suurempana, sen ollessa 3,8 M€ (3,6 M€). Edellisvuotta parempi tulostaso perustui korkokatteen ja palkkiotuottojen kasvuun. Arvopaperikaupan nettotuotot sen sijaan pienenivät merkittävästi edellisvuodesta sijoitusmarkkinoiden epävakaudesta johtuen.
Edelleen vallitsevan negatiivisen korkotason johdosta toteutettiin säästötalletustilien hyvityskoron lasku. Myös sijoitustalletusten hyvityskorkotaso aleni talletusten uusimisen yhteydessä.
Länsi-Uudenmaan Säästöpankissa keskityimme koko toiminta-alueellamme, Lohjalla, Kirkkonummella, Vihdissä ja Karkkilassa, liiketoimintasuunnitelmamme mukaisesti kannattavaan kasvuun ja vakavaraisuuden ylläpitämiseen, Rouhe kertoo. Pankin vakavaraisuussuhde jatkoi vahvistumiseen ja oli vuoden lopussa 22,46 %, jossa on nousua vuodentakaiseen 1,06 prosenttiyksikköä.
Pankin liiketoiminta kasvoi lähes tavoitteiden mukaisesti
Pankin korkokatteeksi muodostui 9,0 M€ (8,7 M€). Korkokate kasvoi 3,6 prosentilla edelliseen tilikauteen verrattuna. Nettopalkkiotuotot olivat 7,3 M€ (6,4 M€). Palkkiotuottoja kasvattivat erityisesti liiketoiminnan kasvu, henkilöasiakkaiden etuasiakasmallin päivitys sekä palveluhinnastoon tehdyt palkkiomuutokset.
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin luotonannon kokonaismäärä tilikauden lopussa oli 695 M€ (678 M€). Luotonanto sisältää pankin taseessa olevat luotot 544 M€ (529 M€) sekä pankin välittämät Sp-Kiinnitysluottopankin luotot, jotka eivät sisälly pankin taseeseen. Välitettyjen kiinnitysluottojen määrä vuoden lopussa oli 151 M€ (149 M€).
Pankin varainhankinnasta valtaosa muodostui asiakkaiden talletuksista. Talletusten määrä vuoden lopussa oli 568 M€ (567 M€). Talletukset lisääntyivät vuoden aikana 1,4 M€ eli 0,3 prosenttia.
Talletusten siirtyminen sijoittamistileiltä käyttely- ja säästämistileille jatkui vuoden aikana alhaisesta markkinakorkotasosta ja pankin lokakuussa toteuttamasta talletustilien korkohyvitysmuutoksesta johtuen.
Yritysasiakasliiketoiminnassa kasvu oli erityisen suurta. Yritysasiakkuuksien määrä ja yritysluottokanta kasvoivat koko toimialueellamme. Koronakriisin vaikutus yritysten käyttöpääomaluottojen tarpeeseen näkyi Finnveran takaamien luottojen sekä euro- että kappalemäärien merkittävänä kasvuna. Kumppanuustuotteiden, kuten Fundun joukkorahoituksen ja Lähirahoituksen laskurahoituksen ansiosta pystyimme tarjoamaan yritysasiakkaillemme entistä monipuolisemmat palvelu- ja rahoitusratkaisut. Yritysten vakuutusasioissa paikallisina yhteistyökumppaneina toimivat LähiTapiola Etelä ja Uusimaa, kertoo yritysasiakkuuspäällikkö Tuomas Nieminen.
Digitaalisten palveluiden käyttö lisääntyi merkittävästi viime vuoden aikana. Aktiivisista asiakkaistamme 97 % käyttää verkko- tai mobiilipalveluitamme pankkiasioidensa hoitamiseen ja maksukortti on käytössä 91 prosentilla aktiiviasiakkaista. Verkkoneuvotteluna käytyjen tapaamisten määrä moninkertaistui viime vuoden aikana. Asiakaskunnassamme on havaittavissa selkeä siirtymä digitaalisten palveluiden käyttäjiksi ja siten kysyntä perinteisemmästä konttoriasioinnista siirtyy etänä ja ajanvarauksella käytäviin asiantuntijatapaamisiin ja -neuvotteluihin. Vuoden aikana käyttöön saatu sähköinen allekirjoitus myös monipuolistaa ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, kun asiakas voi allekirjoittaa monet sopimukset sähköisesti.
LÄNSI-UUDENMAAN Säästöpankin yritysasiakkuuspäällikkö Tuomas Nieminen, liiketoimintajohtaja Helena Ståhlberg ja toimitusjohtaja Samu Rouhe.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin 150. toimintavuosi oli poikkeuksellinen globaalin koronakriisin vuoksi. Tärkeimmäksi asiaksi toiminnan kannalta muodostui asiakaspalvelun ylläpitäminen sekä turvallisen työympäristön ja asiakaspalvelun varmistaminen. Tässä onnistuimme hyvin ja palvelutasomme sekä asiakastyytyväisyytemme pysyi hyvällä tasolla, toukokuussa pankin toimitusjohtajana aloittanut Samu Rouhe kertoo.
Pankin liiketoiminta ja sen kasvu kehittyivät lähes tavoitteiden mukaisesti. Pankin asiakasmäärä oli tilikauden päättyessä lähes 32 500. Pankin asiakaskunnasta pääosa on henkilöasiakkaita ja pienyrityksiä. Laajan palvelukokonaisuuden omaavien asiakkaiden määrä lisääntyi, kun puolestaan suppeat palvelut omaavien asiakkaiden määrä laski, kertoo liiketoimintajohtaja Helena Ståhlberg.
Pankin liikevoitto toteutui hieman edellisvuotta suurempana, sen ollessa 3,8 M€ (3,6 M€). Edellisvuotta parempi tulostaso perustui korkokatteen ja palkkiotuottojen kasvuun. Arvopaperikaupan nettotuotot sen sijaan pienenivät merkittävästi edellisvuodesta sijoitusmarkkinoiden epävakaudesta johtuen.
Edelleen vallitsevan negatiivisen korkotason johdosta toteutettiin säästötalletustilien hyvityskoron lasku. Myös sijoitustalletusten hyvityskorkotaso aleni talletusten uusimisen yhteydessä.
Länsi-Uudenmaan Säästöpankissa keskityimme koko toiminta-alueellamme, Lohjalla, Kirkkonummella, Vihdissä ja Karkkilassa, liiketoimintasuunnitelmamme mukaisesti kannattavaan kasvuun ja vakavaraisuuden ylläpitämiseen, Rouhe kertoo. Pankin vakavaraisuussuhde jatkoi vahvistumiseen ja oli vuoden lopussa 22,46 %, jossa on nousua vuodentakaiseen 1,06 prosenttiyksikköä.
Pankin liiketoiminta kasvoi lähes tavoitteiden mukaisesti
Pankin korkokatteeksi muodostui 9,0 M€ (8,7 M€). Korkokate kasvoi 3,6 prosentilla edelliseen tilikauteen verrattuna. Nettopalkkiotuotot olivat 7,3 M€ (6,4 M€). Palkkiotuottoja kasvattivat erityisesti liiketoiminnan kasvu, henkilöasiakkaiden etuasiakasmallin päivitys sekä palveluhinnastoon tehdyt palkkiomuutokset.
Länsi-Uudenmaan Säästöpankin luotonannon kokonaismäärä tilikauden lopussa oli 695 M€ (678 M€). Luotonanto sisältää pankin taseessa olevat luotot 544 M€ (529 M€) sekä pankin välittämät Sp-Kiinnitysluottopankin luotot, jotka eivät sisälly pankin taseeseen. Välitettyjen kiinnitysluottojen määrä vuoden lopussa oli 151 M€ (149 M€).
Pankin varainhankinnasta valtaosa muodostui asiakkaiden talletuksista. Talletusten määrä vuoden lopussa oli 568 M€ (567 M€). Talletukset lisääntyivät vuoden aikana 1,4 M€ eli 0,3 prosenttia.
Talletusten siirtyminen sijoittamistileiltä käyttely- ja säästämistileille jatkui vuoden aikana alhaisesta markkinakorkotasosta ja pankin lokakuussa toteuttamasta talletustilien korkohyvitysmuutoksesta johtuen.
Yritysasiakasliiketoiminnassa kasvu oli erityisen suurta. Yritysasiakkuuksien määrä ja yritysluottokanta kasvoivat koko toimialueellamme. Koronakriisin vaikutus yritysten käyttöpääomaluottojen tarpeeseen näkyi Finnveran takaamien luottojen sekä euro- että kappalemäärien merkittävänä kasvuna. Kumppanuustuotteiden, kuten Fundun joukkorahoituksen ja Lähirahoituksen laskurahoituksen ansiosta pystyimme tarjoamaan yritysasiakkaillemme entistä monipuolisemmat palvelu- ja rahoitusratkaisut. Yritysten vakuutusasioissa paikallisina yhteistyökumppaneina toimivat LähiTapiola Etelä ja Uusimaa, kertoo yritysasiakkuuspäällikkö Tuomas Nieminen.
Digitaalisten palveluiden käyttö lisääntyi merkittävästi viime vuoden aikana. Aktiivisista asiakkaistamme 97 % käyttää verkko- tai mobiilipalveluitamme pankkiasioidensa hoitamiseen ja maksukortti on käytössä 91 prosentilla aktiiviasiakkaista. Verkkoneuvotteluna käytyjen tapaamisten määrä moninkertaistui viime vuoden aikana. Asiakaskunnassamme on havaittavissa selkeä siirtymä digitaalisten palveluiden käyttäjiksi ja siten kysyntä perinteisemmästä konttoriasioinnista siirtyy etänä ja ajanvarauksella käytäviin asiantuntijatapaamisiin ja -neuvotteluihin. Vuoden aikana käyttöön saatu sähköinen allekirjoitus myös monipuolistaa ajasta ja paikasta riippumatonta asiointia, kun asiakas voi allekirjoittaa monet sopimukset sähköisesti.
LÄNSI-UUDENMAAN Säästöpankin yritysasiakkuuspäällikkö Tuomas Nieminen, liiketoimintajohtaja Helena Ståhlberg ja toimitusjohtaja Samu Rouhe.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi