SJUNDEÅBO Lotta Fagerlund har över 15 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring från både företagsvärlden och utbildningssektorn. Bild: Svenska Teatern.
Jussi Salo
HELSINGFORS
Lotta Fagerlund blir ny försäljnings- och marknadsföringschef på Svenska TeaternHELSINGFORS
Svenska Teatern stärker sin ledning med rekryteringen av Lotta Fagerlund till tjänsten som försäljnings- och marknadsföringschef. Hon tillträder sin roll den 13 maj 2025.
Lotta Fagerlund har över 15 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring från både företagsvärlden och utbildningssektorn. De senaste fem åren har hon arbetat som projektchef på marknadsförings- och kommunikationsbyråer, med ansvar för genomförande av ett otal projekt med fokus på strategisk utveckling, marknadsföring och kommunikation.
Tidigare har hon arbetat med marknadsföringskommunikation vid bland annat Ivalo Creative, Republic, Grohe, Lundia, Arcada och Stockmann.
– Vi är mycket glada över att välkomna Lotta till vårt team. Hennes starka bakgrund inom strategisk försäljning, kreativ marknadsföring och kommunikation kommer att bidra väsentligt till vårt arbete med att fördjupa kontakten med publiken och förtydliga vår roll i samhället, säger Joachim Thibblin, teaterchef på Svenska Teatern.
Starkt samhällsmandat och nordisk relevans
Fagerlund själv beskriver teatern som en plats med ett starkt samhällsmandat – och som en verklig inspirationskälla.
– Svenska Teatern är en av landets mest betydande kulturinstitutioner, med ett starkt förtroende i samhället och en central roll i det finlandssvenska kulturlivet, men också en viktig scen för finskspråkig publik och teaterbesökare från våra nordiska grannar. Att få arbeta med att nå ut med Svenska Teaterns inspirerande repertoar – och bygga broar mellan scen och publik – är ett ärofyllt och inspirerande uppdrag, säger Lotta Fagerlund.
Hon lyfter även fram kombinationen av kreativitet och ansvar som något som driver henne:
– För mig handlar försäljning, marknadsföring och kommunikation inte bara om synlighet, utan om att bygga relationer och skapa ett innehåll som betyder något. Jag ser fram emot att utveckla strategier som förenar det konstnärliga med det publika på ett hållbart och inspirerande sätt.
Rekryteringen av Lotta Fagerlund är ett led i Svenska Teaterns långsiktiga utvecklingsarbete, där målet är att ytterligare förstärka teaterns relevans, synlighet och tillgänglighet för framtidens publik.