LÄNSI-UUDENMAAN asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Kuvalähde: LUVN.
Jussi Salo
LÄNSI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE
Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.LÄNSI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.
Lunna otetaan käyttöön 9.4.2025
Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kautta asiakas saa hyvinvointialueen ammattilaisiin yhteyden sujuvasti chatissa tai kiireettömän viestin kautta.
Asiakaspalautteen ja hyvinvointialueen selvitysten perusteella asiakkaat kokevat erityisesti takaisinsoiton ja nykyisen suuren määrän yhteydenottoon tarkoitettuja eri puhelinnumeroita haastavaksi ja epäselväksi.
Pyrkimyksenä on se, että mahdollisimman moni länsiuusimaalainen rekisteröityy Lunnan käyttäjäksi, jolloin myös tarvetta takaisinsoitolle voitaisiin vähentää. Hyvinvointialueen palveluissa voi asioida paikan päällä tai puhelimella myös jatkossa, mutta Lunnan käyttöä suositellaan ensisijaisena tapana ottaa yhteyttä palveluihin.
– Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni alueen asukas rekisteröityy Lunnaan, hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn sanoo.
Lunna-sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupoista 9.4. alkaen. Lunnaa voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa lunna.fi.
Chat ja kiireettömät viestit mahdollistavat monenlaisten asioiden hoitamisen
Lunnassa asiakkaalla on käytössään kaksi erilaista toimintoa, jotka soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Chat ja kiireettömät viestit otetaan käyttöön huhtikuussa terveysasemilla, neuvoloissa, hammashoidossa ja Seniori-infossa sekä yleisessä asiakasneuvonnassa.
– Chatissa vastauksen saa aukioloaikojen puitteissa nopeasti, ja se soveltuu myös kiireellisten asioiden hoitamiseen, kuten uuden oireen selvittämiseen digiklinikalla, Sanna Svahn kertoo.
– Kiireetön viesti on aina auki, ja sen avulla voi lähettää kiireettömässä asiassa viestin silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ammattilainen vastaa viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa, Svahn jatkaa.
Lunnaa voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Yleisessä asiakasneuvonnassa voi asioida ilman tunnistautumista.
Lunnassa onnistuu myös puolesta asiointi, kun asiakkaalla on siihen oikeus tai Suomi.fi -valtuutus. Myös ulkopaikkakuntalainen voi asioida Lunnassa.
Käyttö pääosin maksutonta – poikkeuksena etävastaanotot
Chat ja kiireetön viesti ovat Lunnassa pääsääntöisesti maksuttomia. Jos asiakas ohjataan digiklinikan sairaanhoitajan chatista keskusteluun lääkärin kanssa, voidaan vastaanotosta veloittaa terveyskeskusmaksu samaan tapaan kuin hoitopuhelusta. Tästä kerrotaan asiakkaalle ennen yhteyden muodostamista. Lisäksi osa etävastaanotoista on maksullisia.
Lunnan palvelut laajenevat vaiheittain
Lunnan toiminnallisuudet laajenevat toukokuussa muun muassa kuntoutuspalveluihin. Syksyllä 2025 on tarkoitus avata palveluja myös aikuisten sosiaalityöhön, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä vammaispalveluihin. Myös ensimmäiset videovastaanotot tulevat käyttöön syksyllä.