Jussi Salo
SIUNTIO
Kaikki tiet vievät SiuntioonVaalien alla nousee esiin historiattomia päättäjiä, jotka ihmettelevät kuinka asioita ei ole saatu hoidettua, eikä niiden eteen ole tehty mitään.
Niin myös pienessä Siuntion kunnassa, päättäjät ja kunnan virkamiehet ovat tehneet vuosikymmeniä töitä, jotta kunnan liikenneyhteydet olisivat paremmat. Kompastuskivenä on ollut ja on edelleen kaksi tyhjää raha-arkkua. Toinen on kunnan oma ja toinen valtion.
Kantatie 51 parannusta on suunniteltu pitkään ja valmiita linjauksia ja suunnitelmia joka vuosikymmenellä. Näillä näkymin tie muuttuu nelikaistaiseksi 2030 - luvulla ja sitä ennen voidaan tehdä pienempiä parannuksia kantatien turvallisuuteen, jotka tukevat isompaa kokonaisuutta myöhemmin.
Helsingin Sanomat kirjoitti 4.9.1994: "Kantatie 51:n parantamista jatketaan myöhemmin länteen Munkinmäestä (Kirkkonummella paikka jossa nelikaistainen tie loppuu) länteen.
Tie muutetaan moottoriliikennetieksi aluksi Pikkalanlahdelle ja myöhemmin Siuntioon asti. Moottoriliikennetien rakentaminen Munkinmäestä länteen saattaa kuitenkin siirtyä pitkälle ensi vuosikymmenen puolelle."
Paikallisten päättäjien ja virkamiesten lisäksi ainakin Pikkalan kaapelitehtaan johto on vuosikymmeniä tuonnut tien risteyksien turvattomuutta esille ja vaatinut parannuksia turvallisuuteen.
Tällä hetkellä tien parannus näyttää hyvin todennäköiseltä jo pelkästään valtavien liikennemäärien ja ikävä kyllä myös liikenneonnettomuuksien määrän lisääntyessä.
Tässä kohtaa kun tienparannusvaiheet alkavat pikku hiljaa konkretisoitumaan, hyppää esille rusinannoukkijat jotka napsivat pitkäjänteisen työn tulokset omalle poliittiselle lautaselleen.
Äänestäjien kannattaa muistaa vaalipäivänä, että yksi ihminen ei tee muutoksia, siihen tarvitaan laaja ihmisjoukko joka puhaltaa yhteen hiileen.
Sama toteamus koskee myös rautatietä ja siihen liittyviä parannuksia.
KRISTIAN "KRISU"PARVIAINEN
Siuntion kunnanvaltuutettu ja kunnanhallituksen 2.vpj