HAVAINNEKUVA Inkoon terästehtaasta. Kuva: FCG
Jussi Salo
INKOO
Lautakunta tiukensi Joddböle V -kaavan ympäristövaatimuksia - kaava kunnanhallitukselle 5.5.INKOO
Inkoon rakennus- ja ympäristölautakunta käsitteli Joddböle V -kaavaa kokouksessaan 28.4. Lautakunta päätti lähettää kaavaehdotuksen edelleen kunnanhallituksen käsiteltäväksi.
Lautakunta päätti kuitenkin tehdä kaavaan joitakin tarkennuksia käsittelynsä yhteydessä. Tämä tehtiin muun muassa sen palautteen pohjalta, jota kunnan kaavoitusosasto oli saanut viime viikon pyöreän pöydän keskusteluissa. Keskusteluun, jossa käsiteltiin Joddböle V -kaavan ympäristövaikutuksia, osallistuivat kunnan, paikallisten yhdistysten, ympäristöviranomaisten, Fortumin ja Blastr Green Steelin edustajat.
Kaava-aineistoa täydennetään seuraavilla lisäyksillä: Kaavamääräyksiin lisätään määräys lintujen pesimärauhan turvaamisesta, lisätään määräys Kalasatamantien liikennöitävyyden turvaamisesta sekä rakennus- että käyttöaikana. Lisäksi annettiin lisäohjeistusta sulfaattimaiden läjittämisen ohjeistamisesta M-2-alueelle.
Jäsen Lotte Maasalo ilmoitti päätökseen eriävän mielipiteen.
Inkoon kunnanhallitus käsittelee kaavaehdotusta 5.5. ja mikäli kunnanhallitus hyväksyy ehdotuksen niin asia siirtyy Inkoon kunnanvaltuuston käsittelyyn 12.5.
Inkoo julkisti maankäyttösopimuksen
Inkoon kunta julkisti tiistaina 28.4. Joddböle V -kaavan maankäyttösopimuksen. Maankäyttösopimuksen sopimuskorvaus on yhteensä 10,4 miljoonaa euroa, joka maksetaan neljässä erässä. 0,5 M€ maksetaan, kun kaava hyväksytään kunnanvaltuustossa ja 0,5 M€, kun kaava saa lainvoiman. 1,0 M€ maksetaan, kun rakennuslupa on myönnetty ja 5,0 M€, kun rakentaminen käynnistyy. Loput 3,4 M€ maksetaan, kun tehdas otetaan käyttöön. Kunnalle maksettuja maankäyttösopimuskorvauksia ei tarvitse maksaa takaisin missään tilanteessa.
Tärkeimmäksi infrahankkeeksi on tunnistettu Satamatien ja kantatie 51:n risteysalueen parantaminen sekä kevytliikenneyhteys (ajoyhteys kuntakeskukseen).
Kunnalla ei ole velvollisuutta toteuttaa liikenneverkkohankkeiden suunnittelua tai rakentamista, ennen kuin niitä koskevia maankäyttökorvauksia on maksettu. Sama koskee vesihuoltoinfraa.
Jos tehtaan rakentamista ei aloiteta 2035 mennessä, asemakaavaa muutetaan tarvittavilta osin.
Jos hanke jää kesken, sen loppuunsaattamisesta/myymisestä/purkamisesta vastaa hankeen omistaja tai mahdollinen konkurssipesä.
T-korttelialueita voidaan toteuttaa riippumatta terästehdashankkeesta.
Blastr Green Steel sitoutuu sopimusalueella ja sen ulkopuolella aiheuttamiensa ympäristövahinkojen sekä ympäristölle ja luonnolle aiheutuvien haittojen ehkäisemiseen, minimoimiseen, ennallistamiseen ja tarvittaessa kompensointiin sen lisäksi, mihin ympäristöluvassa velvoitetaan.
Maanomistajat sitoutuvat ensisijaisesti luontohaittojen ehkäisemiseen ja lieventämiseen ekologisen lieventämishierarkian mukaisesti ja tarvittaessa tekemään vaihtoehtoisia luontotekoja.
Inkoo valmistelee lobbausohjelmaa
Hallituksen väliriihen yhteydessä hallitus on päättänyt osoittaa Tähteläntien ja Satamatien risteysten parantamiseen yhteensä 6 miljoonaa euroa. Työt tehdään vuosien 2026-2029 aikana. Tavoitteena on, että työt saadaan valmiiksi ennen kuin rakennustyöt alkavat Joddbölessä.
Kunta on aloittanut keskustelut valtion edustajien kanssa jo syksyllä 2024. Keskusteluja on käyty Työ- ja elinkeinoministeriön, Valtiovarainministeriön sekä Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa.
Poliittisia keskusteluja on käyty keskeisten ministerien ja pääministerin kabinetin kanssa.
Kunta valmistelee nyt lobbausohjelmaa. Siinä kuvataan, mitä infrastruktuuria on hyvä kehittää hanketta varten. Painopiste on valtatie 51:ssä, rantaradalla ja Inkoon sisäisessä infrastruktuurissa, mutta myös maantiellä 186 valtatie 25:n suuntaan. Seuraava tapaaminen kunnalla on Väyläviraston kanssa toukokuussa.
JUSSI SALO